EU version

Albatros před 60 lety trhl rychlostní rekord. Tehdy senzace, dnes rutina

Albatros před 60 lety trhl rychlostní rekord. Tehdy senzace, dnes rutina
foto: České dráhy / public domain /V roce 1964 vytvořil Albatros rekord, dnes touto rychlostí jezdí běžné vlaky
30 / 08 / 2024

Před šedesáti lety byl u Velimi pokořen československý železniční rychlostní rekord – parní lokomotiva tehdy dosáhla neuvěřitelných 162 km/h. Co bylo tehdy senzací, je dnes běžnou záležitostí. Vlaky Českých drah dnes jedou touto rychlostí na stovkách kilometrů našich tratí, a to od Brna přes Břeclav až po Prahu. Jak se to všechno změnilo a co nás ještě čeká na českých kolejích?

Historie rychlých vlaků na českých tratích sahá až do roku 1964, kdy u Velimi dosáhla parní lokomotiva 498.106 nového československého rychlostního rekordu 162 km/h. Tento milník, kdy strojvedoucí Róbert Procházka a topič Miloslav Houba překonali tehdejší technické limity, se zapsal do dějin na novém železničním zkušebním okruhu, kde probíhaly testy zahraničních vozů. „Tehdejší rychlostní zkoušky otevřely cestu k dalšímu vývoji československé železnice,“ uvádí tisková zpráva ČD, kterou RAILTARGET obdržel emailem. 

Zatímco v 60. letech byla rychlost 160 km/h výjimečným rekordem, v jízdním řádu 2000/2001 se tato rychlost stala každodenní rutinou. První spoje EuroCity, jako Antonín Dvořák nebo Vindobona, začaly jezdit rychlostí 160 km/h mezi Brnem a Břeclaví. Dnes jezdí stovky vlaků Českých drah na tratích, kde je povolena maximální rychlost 160 km/h, například na koridorech z Prahy do Ústí nad Labem, Brna či Ostravy.

Podle údajů Správy železnic je dnes více než 933 kilometrů českých tratí připraveno na rychlost 160 km/h. „Pro dosažení takové rychlosti musí být průměrné rychlosti mezi zastávkami ještě vyšší, což vyžaduje moderní infrastrukturu a odpovídající techniku,“ uvádí zpráva. České dráhy dnes disponují více než 260 hnacími vozidly, které jsou schopny jezdit rychlostí 160 km/h, a mnoho z nich může jezdit až 200 km/h a více.

Čtvrt století stošedesátkou po českých tratích

Pro rychlost alespoň 160 km/h disponují České dráhy více než 260 hnacími vozidly a skoro 900 osobními vozy. Velké množství těchto vozidel může jezdit dokonce rychlostí 200 km/h a víc. Národní dopravce v rámci mezinárodní kooperace používá pro rychlé vlaky také lokomotivy a vozy zahraničních partnerů např. z Rakouska, Slovenska, Maďarska nebo Polska.

Nejrychlejší vlaky Česka

Cestovní, tedy průměrnou, rychlost českých vlaků silně ovlivňuje průjezd železničními uzly, kde je většinou nižší rychlost, průjezd velmi vytíženými úseky, kde se musí rychlost přizpůsobit i pomalejším vlakům, např. zastávkovým regionálním spojům, a také pomalejší úseky koridorů v údolích našich řek, např. kolem Vltavy, Labe, Orlice nebo Svitavy. V těchto místech se pohybuje traťová rychlost obvykle kolem 80 až 100 km/h.

Kvůli tomu jedou naše nejrychlejší vlaky rj 374 Vindobona a EC 271 Metropolitan pouze v krátkém úseku mezi Břeclaví a Brnem, kde je na 89 % délky tratě mezi oběma stanicemi povolena rychlost 160 km/h. Mezi nejrychlejší vlaky patří také spoje, které jedou po 1. železničním koridoru s velkým podílem vysokých rychlostí. Vlaky SC Pendolino pak ilustrují, jak průjezd železničními uzly mohou vlaky zpomalit. Zatímco mezi centrem Prahy a Ostravy dosáhne Pendolino cestovní rychlost „jen“ 113 km/h, pak cestovní rychlost mezi stanicemi na okraji městských center, kterými jsou Ostrava-Svinov a Praha-Libeň, dosahuje 119 km/h.

Nejrychlejší vlaky Česka

Trasa - Vlak / vlaky - Cestovní rychlost v km/h
Břeclav – Brno hl.n. rj 374 Vindobona - 122
Brno hl.n. – Břeclav EC 271 Metropolitan - 118
Praha hl.n. – Ostrava hl.n. SC Pendolino - 113
Opava východ – Praha hl.n. Opavan - 112
Praha hl.n. – Pardubice hl.n. Jan Perner - 104
Břeclav – Praha h.n. rj Vindobona / EC Metropolitan - 102
Praha hl.n. – České Budějovice Jižní expres - 100

Aby dosahovaly vlaky tak vysoké cestovní rychlosti v celé své trase, musí být úsekové (průměrné) rychlosti mezi dvěma sousedními zastávkami vlaků ještě vyšší. Do nich se započítá rozjezd a brzdění, ale už je neovlivňuje délka pobytu ve stanici. Nejvyšší průměrnou rychlostí mezi dvěma zastávkami se mohou pochlubit např. úseky Pardubice – Kolín (140 km/h), Olomouc – Zábřeh na Moravě (131 km/h), Staré Město u Uherského Hradiště – Hodonín (127 km/h), Choceň – Pardubice (124 km/h), Brno – Břeclav (až 122 km/h) nebo Ostrava- Svinov – Hranice na Moravě (120 km/h).

Velmi rychlé úseky jsou také na jihu Čech. Například „pomalejší“ rychlíky dosahují úsekovou rychlost mezi Táborem a Olbramovicemi 111 km/h a na kratičkém, jen 7 kilometrů dlouhém úseku mezi Veselím nad Lužnicí a Soběslaví dosáhnou průměrné rychlosti 105 km/h.

Zdroj: ČD

Tagy