EU version

15 let v Szolnoku: Stadler představuje první dvoupatrový vůz vyrobený v Maďarsku

15 let v Szolnoku: Stadler představuje první dvoupatrový vůz vyrobený v Maďarsku
foto: Stadler/Péter Szijjártó a Peter Spuhler
06 / 02 / 2025

Společnost Stadler k příležitosti 15. výročí závodu na výrobu karoserií v maďarském Szolnoku představila první hliníkovou dvoupatrovou karoserii, kterou kdy společnost v Maďarsku vyrobila.

V době, kdy společnost Stadler slaví patnácté výročí svého závodu na výrobu karoserií v maďarském Szolnoku, představili ministr zahraničních věcí a obchodu Péter Szijjártó a předseda představenstva společnosti Stadler Peter Spuhler první hliníkovou dvoupatrovou karoserii, kterou kdy společnost v Maďarsku vyrobila a oznámili další rozvoj závodu. Trvalé investice společnosti Stadler do závodu významně přispěly k rozvoji místní ekonomiky a v posledních 15 letech vytvořily mnoho pracovních míst.

Společnost Stadler oslavila 17. ledna 15. výročí otevření svého závodu na výrobu karoserií v maďarském Szolnoku. Vrcholem této události bylo odhalení vůbec první hliníkové dvoupatrové karoserie, kterou společnost Stadler v Maďarsku vyrobila, a to za předsednictví Pétera Szijjártó, ministra zahraničních věcí a obchodu, a Petera Spuhler, generálního ředitele společnosti Stadler. Tento úspěch je významným mezníkem v historii maďarského železničního průmyslu. Zdůrazňuje význam a růst závodu v Szolnoku za posledních 15 let a byl umožněn díky programu rozvoje v hodnotě 45 milionů EUR, který byl vyhlášen v roce 2023. Peter Spuhler oznámil další rozvoj závodu. Zavedení speciální technologie svařování třecím mísením (FSW) umožní udržitelnější výrobu s potřebou menšího množství surovin, energie a odpadu. Továrna může začít novou technologii využívat koncem letošního roku.

Největší výrobní závod ve střední a východní Evropě

Továrna byla otevřena v roce 2009 a původně se počítalo s tím, že se v ní bude vyrábět až 200 vozů ročně a bude zde pracovat 200 zaměstnanců. Původní tým 100 lidí, kteří byli vyškoleni ve Švýcarsku, vyrobil v prvním roce 52 karburátorů. Během uplynulých 15 let se továrna stala největším výrobním závodem a jedním z nejmodernějších zařízení v regionu střední a východní Evropy. Továrna, která je nyní největším výrobním závodem společnosti Stadler na výrobu karburátorů, bude v důsledku poslední investice oznámené v roce 2023 vyrábět nejen jednopodlažní, ale souběžně i dvoupodlažní karburátory. Investice vytvoří celkem 170 pracovních míst.

Společnost Stadler Szolnok vyrobila celkem 5 600 karoserií, čímž překonala předchozí číslo 5 000 ze září 2023, které bylo pro továrnu rekordní. Vlaky s karoserié ze Szolnoku jezdí ve 14 různých zemích, včetně USA, Velké Británie, Španělska, Itálie, Norska, Německa a Nizozemska. Společnost Stadler doposud investovala do Szolnoku 200 milionů eur, což svědčí o významu maďarské továrny.

Strategický trh

Peter Spuhler, předseda představenstva společnosti Stadler Rail Group, řekl: „Jsme velmi hrdí na to, jak se náš závod za posledních 15 let vyvinul. Dnes je největším závodem na výrobu karoserií ve skupině Stadler. Maďarsko je pro společnost Stadler strategickým trhem a jsem rád, že na maďarské železniční síti jezdí stále více vlaků Stadler. To by nebylo možné bez obrovského nasazení našich zaměstnanců, takže i jim patří velký dík.“

Kromě toho, že je Stadler v Maďarsku významným zaměstnavatelem, vyrobil také 195 nejmodernějších vozidel, která jsou v této zemi v provozu. Společnosti MAV a GYSEV provozují celkem 143 vlaků FLIRT, 40 jednotek KISS a 12 tramvajových souprav Citylink. Vozidla Stadler ve vozovém parku společnosti MAV ujedou ročně celkem 35 milionů km. To představuje třetinu celkové ujeté vzdálenosti společnosti MAV a znamená, že polovina cestujících společnosti MAV každoročně cestuje vlaky Stadler. Vlaky Stadler provozované v Maďarsku se mohou pochlubit záviděníhodnou dostupností a spolehlivostí, která každoročně přesahuje 90 %.

Zdroje: stadlerrail.com

Tagy