EU version

Živě: Sledujte zahajovací ceremoniál Innotrans 2022

Živě: Sledujte zahajovací ceremoniál Innotrans 2022
foto: Z. Lola/Úvodní ceremonie InnoTrans 2022
20 / 09 / 2022

Vítejte u živého zpravodajství z veletrhu InnoTrans 2022! Začínáme úvodní ceremonií. Vystoupí řada předních osobností z dopravního sektoru.

10:00 InnoTrans 2022 právě začíná! Veletrh byl uveden hudebním číslem a probíhá úvodní řeč. Týká se hlavně změn klimatu a jak se s nimi vypořádat. Železnice je páteř pro budoucí řešení mobility.

10:10 Na pódium jde Martin Ecknig, výkonný ředitel Messe Berlin, a přivítal všechny účastníky veletrhu. Možnost toho, že se můžeme takto osobně sejít nesmíme brát za samozřejmost – naposledy jsme se setkali před 4 lety. Je skvělé, že přišlo tolik vystavovatelů a děkuje za neutuchající podporu. A žádná videokonference nemůže nahradit ten osobní, fyzický kontakt. Motto letošního ročníku je budoucnost mobility a zde o tom můžeme diskutovat, ale hlavně zažít a podívat se. Na závěr popřál všem hezký zážitek a doufá, že budeme moci navázat nové obchodní vztahy.

10:20 Další z řečníků je eurokomisařka pro dopravu Adina Valean. Vidí zde nové technologie, které budou znamenat revoluci v dopravě a je dobré, že se InnoTrans koná v Německu. Je to srdce evropské dopravní sítě. Železniční doprava může být pyšná na to, co dosáhla. Vlaky teď pomáhají Ukrajině a celému světu s dodávkami obilí. Vlastně jí pomáhají dostat se do Evropy. Do budoucna bychom chtěli kapacitu tratí navýšit dvojnásobně k roku 2050 a meziroční nárůst je teď 3 %, což je poměrně pozitivní. Evropští dopravci investují do modernizaci vozových parků, ale zároveň to není dost pro interoperabilitu. Chceme mít evropská hlavní města propojena skrze VRT a chceme také vytvářet balíčky v rámci EU, abychom zajistili konkurenceschopnost a atraktivitu železnice. Příští rok budeme prezentovat řešení. Chceme také motivovat lidi, aby jezdili vlakem, zejména ty mladé. Také je musíme dostat na železnici samotnou jako pracovníky. Když se tady rozhlížím, tak vidím spoustu slibných technologií a vím, že se nedostanou automaticky do vlaků. Jsou tedy členské státy dostatečně ambiciózní přijímat novou legislativu, technologie? Jsou dopravci ochotní zlepšit své služby? Evropská komise to totiž nezvládne sama a potřebuje k tomu partnery.

10:30 Volker Wissing, německý ministr pro digitalizaci a infrastrukturu, přebírá pódium. Chceme čelit výzvám budoucnosti a i těm současným, jako energetická krize nebo válka na Ukrajině. Slyšel jsem od nákladních dopravců, že ceny energie stoupají až o 1000 %. Proto bychom se měli snažit o klimatickou neutralitu a železniční doprava nám ukazuje, že jde také o bezpečnost. Potřebujeme odpovídající infrastrukturu pro naše obyvatele a průmysl. Je důležité, abychom měli v naší ústavě cíl stabilní a bezpečnou infrastrukturu. Proto musíme přijmout odpovídající řešení a musíme udělat vše k vybudování silné železnice. Dohodli jsme se s DB na generální sanaci tratí pod velkým zatížením, především koridoru TEN-T. Tu chceme dále modernizovat stylem, že uzavřeme jednu trať a kompletně ji předěláme. Potom chceme pokračovat v elektrifikaci tratí a doufám, že budeme mít do budoucna solidní železniční infrastrukturu a spolu s tím řešit, jak ji zrychlit. Letos bychom měli dostat odpovídající návrhy. Dalším bodem je digitalizace – pomůže s atraktivností železnice. Měli bychom udělat vše proto, abychom mohli celý systém organizovat digitálně a mít co nejméně prázdných vlaků. Minulý týden nám byly představeny aplikace, které nám umožní rychle najít volnou železniční trasu a zarezervovat si ji. Proto musíme vše propojit k maximálnímu využití našich kapacit. Jsme sice v těžké době, ale inovace nám pomůžou ji překonat.

10:40 Šéf Ukrajinské železnice: poslední roky nám ukázaly, že železnice je velmi důležitá. Lidé v době války ukázali, že jsou zárukou bezpečnosti. Máme 240 železničářů na frontě. Chceme se přiblížit Evropské unii a připojit se k celoevropské železnice.

 

10:45 Teď vystoupí Michal Krapinec, generální ředitel a předseda představenstva ČD, Richard Lutz, generální ředitel a předseda představenstva DB. Věnují se tématu Ukrajiny a hovoří o humanitární pomoci, kterou poskytují. Také jde třeba o pšenici, jejíž vývoz předejde humanitární katastrofě a chceme provázet Ukrajinu na cestě do Evropy. Michal Krapinec mluví o tom, jak ČD vypravili další den po ruské agresi humanitární vlaky na Ukrajinu. A v tom jsme pokračovali i nadále. Richard Lutz pak hovoří o klimatických změnách a že máme velkou šanci skrze železnici dosáhnout snížení emisí, zejména díky alternativním pohonům. Další téma je digitalizace a Michal Krapinec by se podepsal pod slova Richarda Lutze a všichni si uvědomujeme, že železnice je už teď velmi ekologická. Doprava by také měla být dostupná a spolehlivá. Průměrný český občan jezdí denně 26 kilometrů a 20 z nich jede autem – to je naše konkurence. Digitalizace nám pomůže přilákat tyto potenciální pasažéry z automobilů, hlavně když jim poskytneme pohodlnou jízdu a kvalitní servis. Musíme ji udělat atraktivní. Richard Lutz souhlasí s Michalem Krapincem a nechceme naše klienty nutit, aby jezdili vlakem, musíme opravdu zatraktivnit železniční dopravu na evropské úrovni. K tomu bude potřeba vysokorychlostní infrastruktura, aby lidé méně létali. Skrze VRT můžeme propojit evropská města a budeme mít co nabídnout lidem. Michal Krapinec by opět rád podtrhl slova Richarda Lutze. Měli bychom být schopni zajistit pro lidi ten první a poslední kilometr v celém systému dopravy. Potom například využít alternativní pohon právě pro ty další druhy dopravy. A pokud dosáhneme toho, abychom se dostali z Berlína do Vídně za 4 hodiny, tak to bude velký úspěch. A co téma nákladní dopravy? Potřebujeme více strojvůdců pro nákladní železniční dopravu a také odpovídající koleje pro navýšení kapacity, hlavně VRT. Je to otázka pro osobní i nákladní dopravu.

Přišlo i téma DAC. Richard Lutz tvrdí, že DAC nálehavě potřebujeme na celoevropské úrovni. Mělo by nám to pomoci i s klimatickými změnami, protože můžeme řadit vlaky daleko efektivněji. Nelze mít DAC jen na národní úrovni. Financování by mohlo být rozděleno na více aktérů, protože budeme rychlejší a konkurenceschopnější oproti kamionové dopravě. Michal Krapinec dodal, že to je hlavně o penězích. Nejsme to schopni financovat z vlastních zdrojů. Potřebujeme odpovídající finanční podporu z EU. Richard Lutz věří, že to společně zvládneme a na tuto společnou cestu se těší.

11:05 Teď bude pokračovat další debata a na pódium přichází Michael Peters, výkonný ředitel SIEMENS Mobility. Chce, aby všechny vlaky měly stejný software a abychom měli odpovídající digitální aplikaci, která by nám pomohla najít to nejlepší možné spojení. Považuje 9 eurovou jízdenku, co byla nedávno v Německu, za dobrý projejt. Henri Poupart-Lafarge, gen. Ředitel a předseda představenstva ALSTOM, pokračuje, že energetická efektivita je priorita. Chceme pokračovat v oblasti zelené energie, tedy baterie, vodík či akumulátory. Zelený pohon je opravdu důležitý. Peter Spuhler, generální ředitel a předseda představenstva Stadler Rail, na tuto myšlenku navazuje a říká, že na minulém InnoTransu představili bateriový pohon a teď představíme své vozy s palivovými články. Energetická a nákladová efektivita jsou priority, se kterými musíme pracovat. Je důležité, abychom skrze digitalizaci dosáhli také lepší údržby. Michael Theurer mluví o tom, že kamiony se mohou registrovat po celé Evropě, zatímco u lokomotiv to není zcela možné.

Evropa je schopná využít, dle slov Petera Spuhlera, možnost vodíku. A Henri Poupart-Lafarge věří, že je to možné, protože dnes existuje konsenzus, že vodík bude mít roli v silniční i železniční dopravě. A pravděpodobně dost silnou. Dnes máme několik přístavů, které dováží vodík.

Michael Peters tvrdí, že jde taková nemoc na železnici – spousta řešení byla vyvinuta na národní úrovni a před několika lety. Proto se musíme snažit dělat řešení aktuální a na evropské úrovni. Například digitalizace – náš vlak řekne, že má tu a tu závadu a pak se automaticky naplánuje oprava. Problém je, že každý výrobce vlaku má svůj systém a my chceme, aby naši klienti kupovali vlaky, ke kterým nebudou muset nakupovat náhradní díly na 40 let dopředu. Peter Spuhler toto kvituje, protože to má pozitivní dopad na snížení nákladů.

Německá vládní koalice chtěla podle Petera Spuhlera nakupovat vodík ve velkém a také plánují zákon o mobilních datech, aby se určilo, komu ta data budou patřit. Čeká nás ještě velký kus práce v oblasti digitalizace. Aplikaci nových řešení musí často platit daňový poplatník, proto musí být k dispozici evropské fondy ke spolufinancování. Například fond na obnovu po pandemii by mohl posloužit k financování implementace DAC. SIEMENS se snaží podle Michaela Petera jít hlavně za zákazníkem, třeba ohledně ekologie dopravy. Lidé se mě ptali, jestli si Egypt může dovolit VRT a řekl jsem jim, že jeden vysokorychlostní vlak nahradí v dopravě 25 000 aut a může tak uspořit až 25 mil. Eur. Navíc si také nemusíte kupovat emisní povolenky. A co na to Henri Poupart-Lafarge? ALSTOM je zastoupena na všech 5 kontinentech a klimatická změna je priorita číslo jedna všude. Peter Spuhler říká, že tvrdě pracují na nových řešeních, zejména na pohonech a digitalizaci. Je to pro nás velká výzva, protože musíme hledat nová řešení pro naše zákazníky. Michael Theurer dodává, že pokud se nám do roku 2030 podaří zvýšit podíl nákladní železniční dopravy o 25 %, tak to bude velký úspěch.

11:30 Ceremonie končí. Budeme se těšit u dalších živých vstupů a článků z veletrhu InnoTrans 2022!

Tagy