EU version

Živé zpravodajství: INDUSTRY DAY – PPP projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla

Živé zpravodajství: INDUSTRY DAY – PPP projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla
foto: Redakce/Živé zpravodajství: INDUSTRY DAY – PPP projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla
05 / 09 / 2024

Pilotní projekt PPP v oboru železnice – výstavba chybějícího železničního spojení na letiště, toto spojení povede k vyšší kapacitě pražského letiště, realizace projektu bude mít kladný dopad na životní prostředí, dekarbonizace a snížení emisí v Praze a Středočeském krajiZačleněné různé banky, jako např. EBRD – bude fungovat jako konzultant

Moderátor: Petr Gajdušek

 

Ministr Kupka k tématu sdělil:

-        ČR považuje PPP za vhodný nástroj výstavby a provozování infrastruktury, musíme investovat do rozvoje infrastruktury, chceme využít zkušeností a odborných znalostí ze soukromého sektoru, co se týče výstavby infrastruktury, PPP chápeme jako výhodný doplněk tradiční formy plnění

-        Máme silnou politickou podporu u všech politických stran, všichni chtějí mít formu PPP jako součást dopravní infrastruktury, tato podpora bude i po volbách v říjnu 2025

-        Co se týká oboru silniční infrastruktury, zrovna realizuje projekt dálnice D4, kdy dokončení výstavby se očekává do konce letošního roku

-        Tyto zkušenosti s tímto projektem přiměly vládu, aby začala zvažovat formu PPP i pro další projekty

-        Dne 7. 8. 2024 jsme zahájili výběrové řízení na realizaci dálnice D35 a nyní připravujeme železniční projekt, který propojí Prahu s letištěm Václava Havla

-        Chceme představit i model PPP i pro budoucí projekty včetně vysokorychlostní železnice na Moravě a dalšího úseku dálnice D0D3 a D55

 

Poté vystoupil pan Mojmír Nejezchleb – náměstek SŽ pro modernizaci železničních drah

-        Tento projekt spojí Prahu s Kladnem a letištěm Václava Havla. My jsme správcem železniční infrastruktury a máme 3 hlavní cíle:

  • Udržovat, obnovovat stávající koleje
  • Řízení dopravy ve spojení s přístupem k síti a s popisem jízdního řádu pro vlakovou dopravu
  • Modernizace železničních tratí – v tuto chvíli je to projekt Praha – Kladno

-        Tento projekt je pro nás velmi důležitý, protože toto spojení se plánuje déle než 30 let a nyní jsme ve fázi, kdy některé úseky tohoto spojení jsou již dokončeny, jeden je ve výstavbě a jeden je ve fázi výběrového řízení na zhotovitele a zbytek úseků je PPP projekt – spojení Prahy s letištěm Václava Havla a Kladna včetně zakruhování mezi letištěm VH a hlavní tratí mezi Hostivicemi a Prahou – Ruzyní. Celková délka úseku je 13 km.

 

Dále vystoupil Zbyněk Hořelica – generální ředitel Správy státního fondu dopravní infrastruktury

-        Projekty PPP budou hrát klíčovou roli v dalším rozvoji dopravní infrastruktury ČR

-        Mohu potvrdit, že SFDI podporuje realizaci tohoto projektu a jiných PPP projektů

-        Tento pilotní projekt, jehož součástí byla dálnice D4 dokládá efektivitu tohoto přístupu a všichni jsme nadšení z toho, že dálnice bude uvedena do provozu do konce roku 2024

-        U železniční infrastruktury zpracováváme tento projekt jako první a tento projekt probíhá s podporou banky EBRD, která přináší cenné zkušenosti z jiných zemí

-        SFDI je součástí projektového týmu a podporuje výstavbu, financování i provoz tohoto železničního spojení mezi Prahou a letištěm Václava Havla formou PPP

 

Dále vystoupil Marcos Garcia Martinez – vedoucí konzultačního týmu banky EBRD

-        Pomáháme klientům s realizací projektů formou PPP na infrastruktuře

-        EBRD má jedinečný mandát v ČR a na projektu jsme začali pracovat v roce 2021

-        Naše role je zajistit, aby projekt byl investovatelný, realizovatelný a abyste nalezli veškeré informace a aby vaše investice byla efektivní

-        Velmi si přejeme, aby naše účast byla úspěšná

-        Je to dopravní projekt, který je zralý, vynikající příležitost ve fantastické zemi s dobrou investiční známkou a pohybujete se v investorsky přívětivém prostředí a těchto příležitostí není v Evropě mnoho

 

Dále vystoupil Martin Janeček – člen realizačního týmu banky EBRD

-        Projekt je připraven z 11 samostatných úseků

-        Projekt vede z centra Prahy na okraj města a pokračuje do Kladna, první tři stavební úseky jsou již hotové, jeden se aktuálně staví v centru Prahy, další úsek ve výstavbě je v Kladně

-        Nejdelší úsek od Kladna na okraj Prahy v délce asi 15 km bude realizován tradiční formou výběrového řízení, tento úsek začíná od železniční stanice Praha – Veleslavín, důležité je propojení letiště s MHD v Praze

-        Investiční výdeje přesáhnou 1 miliardu EUR podle cen z roku 2024

-        SŽ počítá s tím, že výstavba bude trvat 4 roky a 25 let to pak bude provozovatel provozovat, provozovatel bude mít na starosti infrastrukturu a nebude zodpovědný za provoz kolejových vozidel

-        SŽ bude mít na starosti přípravu jízdních řádů a dispečerskou činnost

-        Příprava projektu bude na straně státního sektoru

-        Co se týče financování, tak na to máme vyhrazený samostatný blok, nicméně stát je připraven nést riziko v souvislosti s výkyvy směnných kurzů

-        Budeme sdílet riziko inflace během fáze výstavby

-        V projektu je zahrnuta signalizační technika návěstidel, vše bude spadat pod ETCS druhé úrovně a komunikační technologie bude vycházet z technologie GSMR

 

Dále vystoupil Miroslav Linhart – poradce ze společnosti Deloitte

-        Představil kolektiv poradců – Deloitte, Česká spořitelna, Portos a AFRY

-        Připravovali zadávací dokumentaci

 

 

Zahájena druhá část konference – panelová diskuse

 

Účastníci:

-        Janeček, Martinéz – EBRD

-        Sveřepová – Portos

-        Žižka – Portos

-        Machálková – SŽ

 

Sveřepová – Portos

-        Představení postupu výběru budoucího koncesionáře pro první pilotní projekt PPP              

-        Toto je veřejné zadávací řízení, jsme vázáni specifickými právními požadavky, zejména zákonem o zadávání veřejných zakázek

-        V prvním kroku budeme žádat o prokázání kvalifikace uchazečů, v druhé kroku se zaměříme na jednání s potencionálními uchazeči a potencionálními koncesionáři, pouze 4 nejlepší uchazeči budou přizvání k jednání

-        Kvalifikace – zajímá nás ekonomická a technická kvalifikace – ekonomická stránka – dostatečný obrat – navrhujeme 5 mld. korun a co se týče technické kvalifikace – dostatek zkušeností s železničním oborem

-        Preferovali bychom především uchazeče, kteří mají konkrétní zkušenosti s PPP projekty v železniční dopravě

-        Uchazeči by měli mít dostatečné zkušenosti se zajišťováním financování v dostatečném množství alespoň 5 mld. korun

-        Všechny tyto požadavky jsou zveřejněny na profilu pro zadávací řízení SŽ

-        Ve druhém kroku po jednáních bude hodnocení založeno na dvou hlavních kritériích, a to prvním kritériem je platba za dostupnost a druhým kritériem je kvalitativní aspekt, hlavní aspekt bude výše platby

 

Žižka – Portos

-        Popis časového harmonogramu spočívá v kvalifikaci, soutěžním dialogu, a nakonec přidělení zakázky

-        Důležité je získat financování od EBRD – mandát EBRD končím koncem roku 2026

-        Výběrové řízení by mělo proběhnout do konce tohoto roku, výběr 4 nejlepších uchazečů

-        4 kola se 4 uchazeči

-        Poté podávání finálních nabídek

-        Projednávání finálních nabídek

-        Udělení zakázky do Q3/2026

-        Prodloužení platnosti EIA

-        Sloučení stavebního a územního řízení

-        Výkup pozemků probíhá s platnou legislativou, potencionální pozemky byly již identifikovány a nebude třeba přesun obyvatel, dopad bude pouze na zemědělskou půdu

 

Martinéz – EBRD

-        Výběrové řízení bude dvoufázové a mohou to být i konsorcia

-        Poté bude následovat soutěžní dialog – výběr nejnižší možné ceny

-        Důraz bude kladen na nejnižší možnou cenu

-        Vše by mělo proběhnout do konce mandátu EBRD, tzn. do konce roku 2026

-        Snahou je ovšem vše realizovat co nejdříve

-        Výkup pozemků začíná již letos v roce 2024 a neměl by způsobit žádné zdržení v tomto projektu

 

Poté přistoupeno k dotazům:

 

Dotaz: Tomáš Jaroba – Asociace pro výstavbu infrastruktury – Jak to bude s komunikační železniční technikou?  Uvažovali jste, že by vybraný koncesionář měl na starosti údržbu i jiných úseků železnice než jen těch zmíněných 13-14 kilometrů?

Odpověď: Žižka – Komunikační železniční technika bude zahrnuta do projektu PPP, nebude se soutěžit samostatně, Janeček – orgány, které budou odpovědné za výstavbu těch ostatních úseků, budou mít povinnost spolupracovat se zvoleným koncesionářem, budou muset se s ním propojit do stejného systému tak, aby komunikační technologie byla plně kompatibilní

 

Piknová – SŽ – náklady na účast ve výběrovém řízení nebudeme proplácet, tak jak to bylo u předchozích projektů

 

Moderátor – jak moc budete hledět na cenu výsledného díla? Odpověď: Piknová – SŽ – hlavní důraz bude klást na nejnižší nabídnutou cenu, asi 95% váhy bude mít nabídnutá cena, nicméně nechceme podcenit ani tu kvalitativní část, kvalitativní část bude mít v projektu 5 % váhu

 

Janeček – jen připomínám účastníkům výběrového řízení, že v případě, že se přihlásí do soutěže, bude zapotřebí mít písemné reference od úřadů, pro které jste realizovali zakázky

 

Dotaz: Jak jste hovořili o časovém harmonogramu, chcete to celé spustit ještě před Vánoci? Odpověď: Janeček – ano, budeme to chtít spustit do Vánoc a jak už zmínil kolega Žižka, tak v prvním týdnu února byste mohli podat žádost, žádost budete moci zpracovat až po těch Vánocích

 

 

Technický panel

 

Účastníci:

Janeček, Martinéz – EBRD

Petr Pavlíček – technický expert ze společnosti AFRY

Mojmír Nejezchleb – náměstek SŽ pro modernizaci železničních drah

Jakub Lípa – projektový manažer SŽ

Hana Ali – AFRY

 

Petr Pavlíček

-        Propojení letiště s centrem Praha železniční dopravou je na stole již několik desetiletí, tak technické řešení bylo vybráno a schváleno až v rámci studie proveditelnosti v roce 2015, první část je již hotová a bavíme se o Negrelliho viaduktu – první železniční viadukt, který byl dokončen v roce 2020, dále pak probíhající výstavba železniční stanice Praha – Bubny a očekávaný termín dokončení je 2025, dalším krokem je rekonstrukce Masarykova nádraží, která již započala

-        Hlavním cílem našeho projektu zajistit komfortní a pohodlné spojení z centra Prahy na letiště a pak do města Kladna, což je hlavní město Středočeského kraje, proto celé železniční trať musí být dvojkolejná a elektrifikovaná

-        Bude 6 párů vlaku za hodinu z Masarykova nádraží na letiště, doba jízdy bude 25 minut

-        Budou 4 páry vlaků za hodinu z Masarykova nádraží do Kladna, doba jízdy bude 29 minut

-        Očekáváme elektrické jednotky s kapacitou 400 sedadel, během špičky budou zdvojnásobeny, tzn. Celková kapacita bude 800 sedadel

-        Součástí projektu je vytvoření parkovacích ploch u stanic

-        Pokud by vlaky končili ve stanici Praha – Veleslavín, tak bude 6 párů vlaků za hodinu a doba jízdy bude 12 min, co se týče trasy z Kladna do stanice Praha – Veleslavín, tak budou 4 páry vlaků za hodinu a doba jízdy bude 16 minut

-        Stanice Praha – Veleslavín bude podzemní stanice s možností přestupu na metro a další typy dopravy

-        Zastávka Praha – Dlouhá míle bude mít největší parkoviště, a to s kapacitou 800 parkovacích míst

 

Přistoupeno k dotazům:

 

Dotaz: Bude možné rozšířit údržbu i o další tratě nebo to bude jen těch zmiňovaných 13–14 kilometrů? Bude koncesionář udržovat i zmíněné nově vzniklé železniční stanice? Odpověď: Janeček – teoreticky by mohlo dojít k rozšíření úseku o kterou by se staral koncesionář, uvidíme, jestli by to mělo nějaký přínos. Železniční zastávky budou plně v kompetenci koncesionáře v mezích upraveného návrhu, úřady budou muset nadefinovat, jaké služby a retailové aktivita tam budou povoleny, a naopak jaké tam budou zakázány, třeba kasina

Lípa – část tratě mezi letištěm a Kladnem by mohla začít v průběhu příštího roku, nyní jsme ve fázi hledání zhotovitele, v roce 2028 bychom to mohli dokončit. Rizika při stavbě na letišti si bude muset vyřešit SŽ a letiště, nebude to koncesionář, SŽ je již blízko uzavření smlouvy s letištěm ohledně budoucí výstavby na letišti

 

 

 

Finanční panel

 

Účastníci:

Martinéz – EBRD

Karolina Mlodzik – Deloitte

Elena Kiseleva – EBRD

Vincent Mansour – Evropská investiční banka

Tomáš Čoček – SŽ

 

Mlodzik – mechanismem plateb bude platba za dostupnost, musíme hovořit o čtyřech částech, část bude v EUR a část v CZK, platba za dostupnost bude vázána na inflaci, celý projekt se řídí pravidly EUROSTATu, jednáme o financování s EIB a EBRD, přemýšlíme o 90% zajištění dluhu

 

Kiseleva – my jsme součástí financování koncesionáře a jeho financování této investice, můžeme podpořit projekt tradičními dlouhodobými půjčkami, můžeme zajistit také ekvity, nemůžeme být exkluzivní pro jednoho soutěžícího, musíme nabídnout financování všem konsorciím, které se do projektu přihlásí, můžeme poskytnout až 35% financování

 

Mansour – EIB je zavázána podporovat zelenou mobilitu, jsme aktivní v železničním sektoru, poskytujeme tradiční financování veřejnému sektoru, budeme jednat se všemi uchazeči, u všech, kteří nás osloví bude provádět due diligence

 

Přistoupeno k dotazům:

 

Dotaz: Financování bude nabídnuto jen v EUR nebo i v CZK? Odpověď: Kiseleva – můžeme nabídnout obojí, jednotlivé tranše můžou být jak v EUR, tak v CZK, pokud financování proběhne v EUR, tak bude asi levnější

Moderátor: Bude mít koncesionář vliv, jaké poplatky se budou za používání železniční infrastruktury vybírat? Odpověď: Koncesionář to nebude nijak ovlivňovat, poplatky bude vybírat SŽ, koncesionář bude mít povinnost poskytnout informace SŽ, aby mohla stanovit poplatky za používání železniční infrastruktury

 

Tagy