foto: RAILTARGET/konference VRT za to stojí
Máme za sebou II. konferenci o plánované výstavbě vysokorychlostních tratí v České republice s názvem VRT za to stojí. Redakce RAILTARGET vám živě z místa konference přinášela aktuální informace.
Ve Fantově budově na pražském hlavním nádraží proběhla konference VRT za to stojí s podtitulem Vysokorychlostní tratě: Financování VRT a PPP. Konferenci pořádala Stavební správa vysokorychlostích tratí (SSVRT) spadající pod Správu železnic (SŽ).
13:45 Jan Kubelka: rozdíly v klasickém financování a PPP
Po Mertově přednášce následovala diskuze, které se zúčstnil také Jan Kubelka z technického oddělení SSVRT. Kubelka v dotazu na rozdíl mezi klasickou formou financování a PPP uvedl, že PPP je novou formou zakázky v rámci českých železnic. PPP označuje partnerství veřejného a soukromého sektoru. Kubelka uvedl, že klíčovým faktorem PPP je povinnost koncesionáře objekt nejen postavit, ale také jej udržovat, a to po dobu 25-30 let. Koncesionář tedy musí stavbu provést tak kvalitně, aby zajistil její plnou funkčnost po stanovenou dobu. V opačném případě mu hrozí sankce.
13:30 Jiří Merta: Fáze příprav a porad
Jiří Merta, technický náměstek SSVRT, řekl, že SŽ čeká fáze příprav, která bude sestávat z projektové, majetkové, finanční a technické části. V technické části půjde zejména o stanovení minimálních technnických paraetrů na tratě, materiály, výrobky a postupy. Nezbytné bude také definovat, jak má trať vypadat na konci projektu. Merta uvedl, že právě proto SŽ využívá služeb transakčního poradce pro zadávací řízení až po uzavření smlouvy s budoucím koncesionářem. Během následujících dvou měsíců vybere transakční poradce své subdodavatele, kteří budou s projektem pomáhat.
Co se týče samotného výběru koncesionáře, uvedl Merta, že kvalifikační část by měla být vypsána do konce roku 2025. Merta při dotazu, na co se nejvíce těší v roce 2025 v rámci VRT, uvedl, že jde právě o úspěšné vypsání zakázky. Na začátku roku 2026 Merta očekává úvodní fázi koncesního dialogu a na začátku roku 2027 už bychom měli znát konkrétního koncesionáře, který budoucí stavbu VRT provede.
.jpg)
11:45 Zajíček: Nesmíme zapomínat na české dodavatele
Zdeněk Zajíček, prezident Hospodářské komory ČR, popsal dopravní infrastrukturu jako jednu z klíčových oblastí, které HK podporuje. Dalšími oblastmi jsou např. energetika nebo dostupné bydlení. Zajíček zmínil, že kromě povolování VRT a předvídatelného financování je nezbytnou vrstvou pro úspěšnou realizaci VRT výběr vhodných partnerů a dodavatelů. Dodal také, že PPP je dobrou cestou financování, ale zároveň zdůraznil, že je důležité, aby nebyli upřednostňováni zahraniční dodavatelé před českými. Zajíček proto navrhl, aby bylo zpočátku nastaveno, že alespoň 60 % dodavatelů musí být z České republiky.
.jpg)
11:20 Zahraniční pomoc
K financování pomocí PPP se vyjádřili také zahraniční hosté. Jedním z nich byl Peter Jeffreys, zástupce vedoucího oddělení projektového financování v Evropské investiční bance (EIB). Jeffreys zmínil, že je klíčové, aby byla Česká republika zapojena do tzv. TEN-T neboli Transevropské dopravní sítě. Díky tomu bude moci Česká republika čerpat finance z evropských fondů. O financování PPP mluvil také Marco Martinez Garcia, zástupce ředitele a vedoucí PPP Advisory v Evropské bance pro obnovu a rozvoj (EBRD). Garcia hovořil o poskytnutí poradenství ČR v rámci tenderů, zejména v souvislosti s dokumentací. Zkušenosti bude EBRD čerpat z aktuálního projektu, který pro SŽ připravuje, a to železniční propojení centra Prahy s letištěm Václava Havla.
.jpg)
10:50 Jan Ornst: Inspirace u nás i v Portugalsku
Jan Ornst, ředitel samostatného oddělení PPP projektů při Ministerstvu dopravy ČR, hovořil o konkrétních způsobech financování projektů VRT. Ornst zmínil, že financování projektu bude z velké části na vybraném dodavateli, kterého v rámci výběrového řízení vybere SŽ ve spolupráci s MD. Inspiraci budou čerpat z aktuální modernizace trati mezi Prahou a Kladnem (projekt PRaK), kde právě probíhá zadávací řízení. Ornst zmínil, že na projekty VRT by chtěli využít i evropské dotace, což je ale podle něho těžký úkol. Na Ministerstvu dopravy se proto inspirují v Portugalsku, kde dotace na výstavbu VRT již získali.
.jpg)
10:00 Martin Švehlík: Úcta ke krajině
Martin Švehlík, náměstek ředitele SSVRT, zmínil, že projekt VRT přinese „nové rozhraní veřejného prostoru”. Dodal, že nedílnou součástí projektu je úcta ke krajině, která bude stavbou tratí ovlivněna. Švehlík dále uvedl, že projekt vnímá jako příležitost k rekultivaci krajiny. Doslova řekl, že „vysokorychlostní tratě propojují lidi, ale nerozdělují krajinu”.
9:50 Radek Čech: Ve jménu mezinárodní spolupráce
Radek Čech, ředitel odboru mezinárodních vztahů SŽ, mluvil o jednáních s Evropskou komisí, která aktuálně probíhají. Jde prý o přátelská setkání, při nichž probíhá především společné sdílení poznatků a komunikace ohledně financí. Součástí toho je také propagování projektu na půdě evropského parlamentu. Čech dále zmínil spolupráci se společností DB InfraGO, která je německou obdobou naší Správy železnic. Obě společnosti řeší náležitosti projektu, včetně společného tendrování, které probíhá podle německého práva. Konkrétním projektem je stavba Krušnohorského tunelu. Společná pracovní skupina byla vytvořena také se zástupci z Rakousku, s nimiž SŽ připravuje projekt tratě do Linze.
9:40 Jakub Bazgier: „Nejde jen o projekt SŽ, jde o projekt nás všech.”
Jakub Bazgier, ředitel SSVRT, zmínil, že nejdále jsou aktuálně projekty na severní a jižní Moravě. Podle Bazgiera máme souhlas dotčených orgánů, které jsou schopné projekt naplánovat a měli bychom již tento měsíc dostat od Ministerstva životního prostředí první stanovisko EIA. Důležitým cílem v roce 2025 je podle Bazgiera také podepsání první smlouvy o výkupu pozemků. I Bazgier zmiňoval, že projekty vedou poměrně hustě zastavěným územím. „Musíme být v souladu s uzemně plánovací dokumentací,” řekl a dodal, že dílčí části projektu mohou zabrat více času.
(1).jpg)
9:25 Mojmír Nejezchleb: „Na jižní Moravě se blížíme zahájení staveb.”
Náměstek generálního ředitele SŽ pro modernizaci Mojmír Nejezchleb zastoupil ředitele SŽ Jiřího Svobodu, který se konference z pracovních důvodů nemohl zúčastnit. Nejezchleb připomenul, že na první konferenci o VRT jsme si představili, kam tratě pojedou, ale dnes už budeme mluvit o další fázi, a to postupném směřování k realizaci na některých ramenech. „Na jižní Moravě se blížíme zahájení staveb,” řekl Nejezchleb. Zároveň zmínil, že je příprava projektů výzvou, jelikož se pohybujeme v hustě urbanizovaných oblastech oproti konvenční železnici.
9:15 Martin Kupka vidí ve VRT velkou příležitost
Úvodní slovo si vzal ministr dopravy Martin Kupka, který hovořil o VRT jako o velké příležitosti pro Českou republiku. „Česká republika potřebuje velké vize,” řekl ministr a dodal, že VRT jsou velkou příležitostí pro soukromý sektor, zejména český stavební a železniční průmysl. Ministr zmínil, že se v loňském roce vláda rozhodla jít cestou PPP projektů. „Bez toho se neobejdeme,” řekl a poděkoval partnerům včetně Evropské investiční banky. Dodal, že bez úzké spolupráce s EIB bychom nebyli schopni zajistit takovou rychlost vývoje projektu. „Železniční průmysl generuje hotové technologické celky, které představují pohyb celé společnosti a ekonomiky dopředu,” řekl ministr a zmínil, že český železniční průmysl rostl meziročně o 2,3 %.
(1)(1).jpg)
Psali jsme
Společnost SAGASTA s.r.o. se stala novým partnerem ambiciózního Projektu VRT CZ, který má za cíl vybudování moderní vysokorychlostní železnice…