EU version

Živě z IRFC 2022: Podívejte se na slavnostní zahájení největší konference sekce železniční dopravy českého předsednictví v EU

Živě z IRFC 2022: Podívejte se na slavnostní zahájení největší konference sekce železniční dopravy českého předsednictví v EU
foto: Redakce RAILTARGET /Živě z IRFC 2022: Slavnostní zahájení
05 / 10 / 2022

Vítejte u živého zpravodajství z konference IRFC 2022! První den konference začíná slavnostním zahájením, kde vystoupí například Martin Kupka, ministr dopravy ČR, Miroslav Fukan, výkonný ředitel OLTIS Group nebo formou online Adina Valean, eurokomisařka pro dopravu!

9:30 Na konferenci nás vítá Miroslav Fukan, výkonný ředitel OLTIS Group. Je rád, že se akce může konat pod záštitou českého předsednictví Radě EU a děkuje všem organizátorům, partnerům a sponzorům. Krátce představil společnost OLTIS Group a vítá českého ministra dopravy Martina Kupku. Železnice sice prochází těžkým obdobím, ale bude do budoucna páteří dopravy a ekonomiky. Výzvy v podobě pandemie COVID a války na Ukrajině nás donutilo přetvořit železnici. Udělat z ní robustní infrastrukturu s vyšší kapacitou. V současné době se v tomto směru soustředíme na stavbu VRT a také spojení Via Vindobona. Cíl je zmenšit vzdálenosti mezi evropskými metropolemi. Dalším takovým projektem je síť TEN-T, která by měla ještě více posílit železniční infrastrukturu. Musíme také pracovat na propojení států EU s Ukrajinou a také s dalšími kandidátskými zeměmi. Hledáme také možnosti alternativních pohonů, jedním z nich je třeba vodík. Potom také analyzujeme a pracujeme na technických parametrech pro zajištění maximální možné interoperability a tak zajistit co nejhladší dopravu mezi jednotlivými členskými státy. Situace na Ukrajině výrazně ovlivnila trh s energiemi a jejich cena silně ovlivňuje všechny segmenty dopravy. Alternativní pohony by nám právě mohly pomoci zmírnit dopady této krize.

9:40 Následuje videopozdrav od Adiny Valean, eurokomisařky pro dopravu. Je velmi ráda za projekt VRT, který výrazně pomůže evropské železniční dopravě. Touto cestou by se mohla zajistit lepší pomoc Ukrajině, protože bude možné nutné komodity dopravovat rychleji. S tím souvisí i výzva ohledně interoperability. Musíme pracovat na implementaci na ERTMS a DAC – pomůžou nám s digitalizací železnice.

9:45 Francouzský velvyslanec Alexis Dutertre také řekne několik slov. Během francouzského předsednictví jsme se snažili posunout projekt TEN-T a také digitalizaci železnice. Dalším velkým bodem by mohlo být využívání nočních vlaků mezi evropskými metropolemi, čímž snížíme podíl mezistátních letů mezi členskými státy. Musíme také pracovat na užší kooperaci s kandidátskými zeměmi, aby se mohly zapojit do evropské železniční sítě. S tím také pomůže například český projekt VRT, který pomůže zvýšit konektivitu v rámci Evropy, je to takový chybějící článek. I proto jsme v ČR prezentovali vlak TGV, protože TGV má nesporný pozitivní vliv na ekonomiku.

9:55 Teď bude mluvit švédský velvyslanec v ČR Fredrik Jorgensen. Naším cílem je skrze Green Deal rozvíjet železnici, aby se zvýšil její podíl na celkovém evropském dopravním objemu. Důležitým krokem v tomto ohledu bylo založení ER JU, který navazuje na Shift2Rail. Tento program má k dispozici spoustu financí a může dále posunout evropskou železnici. Musíme v Evropě více standardizovat a pracovat na interoperabilitě, abychom měli lepší přeshraniční spojení. Ve Švédsku je toto téma velmi důležité. A ČR teď podniká kroky k tomu, aby měla VRT a má k tomu francouzské know-how. My ve Skandinávii s ČR také spolupracujeme a nedávno jsme obdrželi lokomotivy EffiShunter 1000 od české společnosti CZ LOKO. České lokomotivy tak teď jezdí ve Švédsku.

10:00 A na závěr japonský velvyslanec v ČR Hideo Suzuki. Železnice podle nás patří ke strategické infrastruktuře a neměla by být opomíjena. Díky ní mohli české tanky doputovat na Ukrajinu bojovat proti ruskému barbarství. Proto je železnice důležitá pro státní bezpečnost, vojenská mobilita je důležitá. Fascinovala mě flexibilita evropského železničního systému – zejména v přeshraniční dopravě. Nicméně železnici čeká ještě spousta výzev ohledně jejího budoucího vývoje, zejména v rámci Green Dealu. Bavili jsme se taky o vodíku a v Japonsku na to máme stejný pohled. Vodík výrazně změní železnici a přispěje k její udržitelnosti, stejně jako k udržitelnosti naší společnosti. Dalším krokem k udržitelnosti, zelenosti a ekonomičnosti železnice jsou VRT, které mohou pomoci regionům. ČR a další země by se chtěli zúčastnit expa v Osace, kde bychom chtěli ukázat vizi udržitelné lidské společnosti skrze železnici. Osaka má totiž největší železniční terminál v Japonsku a budete mít možnost zažít japonský železniční systém.

Tagy