foto: RAILTARGET/Zahájení konference v Brně
V úterý 29. 4. se v Brně konal 9. ročník konference s názvem „Očekávaný vývoj odvětví kolejových vozidel v ČR a ve světě“. Na programu bylo velké množství odborných témat, o kterých jsme vás průběžně informovali v živé reportáži.
14:00–14:35 Financování a inovace v železničním průmyslu
Po polední přestávce byl zahájen finální, třetí blok konference, který dal prostor odborníkům a odbornicím na témata financování a technologické inovace. O možnostech exportu výrobků, technologií a služeb v oblasti kolejových vozidel hovořila Ing. Denisa Kadlečková, vedoucí oddělení exportního financování České exportní banky.
Možnosti financování a dotační podpory v tomto odvětví představil Ing. Martin Bednář, Chief Sales Officer společnosti enovation s.r.o. Na závěr se tématu využití umělé inteligence ve výrobě a železniční dopravě věnovala Ing. Martina Tichá ze společnosti Blindspot Solutions ze skupiny Adastra.
Jan Blažek ze společnosti ADMASYS hovořil k tématu aktuální situace 3D tiskáren ve světě. Přiblížil využití jednotlivých materiálů pro 3D tisk od plastů, až po kovy. Hovořil také o možnosti využití těchto technologií ve výrobě kolejových vozidel. Využití 3D tisku dle jeho slov usnadňuje rychlý zisk náhradních dílů nebo tvorbu prototypů. Jako konkrétní příklad zmiňoval tisk přístrojové desky lokomotivy.
Ředitel Trusted Network Solutions, Peter Šinaľ hovořil na závěr konference na téma kybernetické bezpečnosti. Společnost Trusted Network Solutions se zabývá etickým hackingem, přiblížil proto především nadcházející legislativní novinky v rámci kyberbezpečnosti.

12:50 Van Son: Pohled zahraničního experta
Na konferenci nechyběl ani pohled expertů ze zahraničí. Ty reprezentoval Jeroen van Son, generální ředitel nizozemské společnosti Fleetshield, která se zabývá ochranou a obnovou exteriérů a interiérů kolejových souprav, především za pomoci speciálních folií. Van Son po krátkém představení společnosti hovořil zejména o spolupráci Fleetshield s ČD. V této souvislosti zmínil i zajišťování dekorativních folií pro lokomotivy Českých drah.
12:35 Potměšil a Šimek: Nový software a duální lokomotiva
Ing. Zdeněk Potměšil ze společnosti TECHNODAT a Pavel Šimek ze společnosti CZ LOKO představili v rámci společné prezentace téma implementace softwarové platformy EngineeringBase ve společnosti CZ LOKO. Došlo i na představení samotné společnosti CZ LOKO včetně vybraných lokomotiv, například duální lokomotivy DualShunter 2000.
12:15 Musil: Automatizace pomůže s nedostatkem pracovní síly
Ing. Petr Musil ze společnosti DEL přiblížil, jak robotizace a automatizace posouvají výrobní proces kolejových vozidel. Uvedl i konkrétní projekty, které pro své zákazníky v rámci automatizace a robotizace poskytovali, například laserové čištění kolejových podvozků. Zmínil také, že právě automatizace může v mnoha odvětvích pomoci s nedostatkem pracovní síly.
12:00 Táborský: Inovace a zkušenosti z Indie
Program konference pokračuje po krátké pauze odpoledním blokem. Ing. Miroslav Táborský, technický ředitel DAKO-CZ, kromě představení samotné společnosti a její digitální platformy představil témata inovace a vývoj komponentů. Přiblížil také zkušenosti z působení firmy na indickém trhu.

11:15 Kozelský: Růst osobní dopravy
Ing Tomáš Kozelský, který má na starosti ekonomické a strategické analýzy v České spořitelně, představil ekonomickou prognózu pro Českou republiku a Evropu. V této souvislosti zmiňoval investice do železniční dopravy a nárůst čísel osobní dopravy zpátky před covidové období.

11:05 Horský: Nárůst počtu cestujících na linkách S2 a S3
Ing. Jiří Horský, ředitel společnosti KORDIS JMK a.s., mluvil o zkušenostech s rozvojem železniční dopravy v Jihomoravském kraji. Hovořil například o nárůstu počtu cestujících na páteřních linkách S2 a S3 a zkvalitňování dopravní nabídky. Představil také několik rozvojových projektů do budoucna, například zmíněnou modernizaci trati Brno – Přerov.

10:55 Kučera: Kybernetická bezpečnost na železnici
Ing. Michal Kučera, MBA, obchodní ředitel Alstom Czech Republic & Slovakia, přispěl do diskuse prezentací o kybernetické bezpečnosti. V této souvislosti zmiňoval možný kybernetický útok jako příčinu nedávného kolapsu dopravy na Pyrenejském poloostrově. V rámci digitalizace zdůrazňoval rostoucí důležitost kybernetické bezpečnosti a přiblížil také, jak Alstom integruje kybernetickou bezpečnost v rámci svých výrobků a služeb po celém světě.
10:45 Kokšal: Nabídka elektrických a bateriových vozidel
Mgr. MgA. Roman Kokšal, generální ředitel společnosti Siemens Mobility, ve svém proslovu navázal na ředitele ČD Cargo a také poukázal na krizi nákladní železniční dopravy. Kokšal zdůraznil důležitost financování jednotlivých hubů a hledání nových komodit. Zmiňoval také elektrická a bateriová vozidla, které společnost Siemens Mobility nabízí.

10:35 Tóth: Cesty z krize v železniční nákladní dopravě
Ing. Tomáš Tóth, předseda představenstva a výkonný ředitel ČD Cargo, hovořil na téma „Trendy a budoucnost železniční nákladní dopravy“. Svůj proslov začal úvodem do historie železniční dopravy, na kterou navázal pojednáním o probíhající krizi železniční nákladní dopravy. Celoevropská krize je podle Tótha z velké části způsobena krizí průmyslu a s tím spojeným výrazným poklesem převezeného množství klíčových průmyslových komodit. Tóth jako řešení pro tuto krizi zmínil hledání jiných možností, převážení nových komodit po železnici a stanovení dosažitelných cílů. Jednou z cest pro řešení krize je podle Tótha i intermodální doprava a využívání kontejnerových překladišť.

10:15 Mohr a Kutenič: Modernizace vozového parku ČD a ZSSK
Ing. Jozef Kutenič ze Železniční společnosti Slovensko (ZSSK) hovořil o koncepčním vyřazování nejstarších kolejových vozidel v souvislosti s modernizací vozového parku ŽSSK. Novinkou pro společnost je také koncepční operativní leasing některých vozidel.

Ing. Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy ČD, přiblížil fungování nových bateriových vozidel, které jsou zařazovány do vozového parku Českých drah. Mohr zmínil také, jak se nyní řeší údržba a obsluha těchto vozidel, a přiblížil využití vozidel s motorovou trakcí, která fungují na biopaliva.

10:00 Nejezchleb o VRT i vlaku na letiště
Ing. Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy ze Správy železnic, pokračoval v programu s prezentací na téma Modernizace a rozvoj železniční infrastruktury. Zmínil několik klíčových bodů a projektů například modernizaci železničních uzlů v České Třebové a Hradci Králové nebo stavbu rychlotrati Brno – Přerov. Řeč také došla na průběh projektu železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla – Kladno.
.jpg)
9:45 Bednárik: Inspirace v ČR, nutnost zachránit nákladní dopravu
Na Kupku navázal poradce ministra dopravy Slovenské republiky, Ing. Ivan Bednárik, MBA: „Můžeme potvrdit, že inspiraci čerpáme hlavně v České republice,” uvedl Bednárik a dodal, že klíčová je investice do samotné infrastruktury a její modernizace včetně vozového parku železničních vozidel. Bednárik na závěr zmínil slovenskou nákladní dopravu, konkrétně pokles jejího objemu v poslední době, a zdůraznil nutnost zachránit železniční nákladní dopravu nejen na Slovensku, ale i v Evropě.
Na slova slovenského poradce ohledně nákladní železniční dopravy reagoval ministr Kupka: „Pro nákladní železnici je nyní důležité hledat nové příležitosti.“

9:30 Kupka o ETCS, VRT i elektrizaci
Po slavnostním zahájení devátého ročníku konference se slova ujal ministr dopravy Martin Kupka. Hovořil především o ETCS a VRT v ČR. Poděkoval všem, kdo se na projektu ETCS v ČR podíleli a zdůraznil důležitost spolupráce mezi jednotlivými odvětvími a firmami. „Nikdy jsme v ČR nebyli tak daleko s přípravou důležitých projektů, jako jsme teď,“ uvedl. Dalším tématem, o kterém ministr mluvil, byla elektrizace a modernizace především regionálních tratí. Na závěr svého proslovu popřál přínosnou konfrontaci jednotlivých nápadů během konference a uvedl, že věří v důležitou roli českého průmyslu v budoucnu.

Konference Brno: Očekávaný vývoj odvětví kolejových vozidel
V Brně se dnes koná odborná konference s názvem Očekávaný vývoj odvětví kolejových vozidel v ČR a ve světě. Akce se koná v kongresovém centru hotelu Quality Hotel Brno Exhibition Centre (dříve známý jako Holiday inn Brno).
Program devátého ročníku konference zahájí ministr dopravy ČR Martin Kupka. Součástí programu jsou témata jako například podpora rozvoje železniční dopravy a infrastruktury v ČR nebo trendy a možnosti využití umělé inteligence ve výrobě a v kolejové dopravě.
Tagy