EU version

„Při objednávkách veřejné dopravy dochází k extrémům,“ říká Kolovratník na debatě v Pardubicích

„Při objednávkách veřejné dopravy dochází k extrémům,“ říká Kolovratník na debatě v Pardubicích
foto: RAILTARGET/Veřejná debata Pardubice
10 / 03 / 2025

Dnes se konala veřejná debata v Pardubicích. Týkala se příležitostí kraje k rozvoji infrastruktury a potenciálu přilákat mladé lidi. Do debaty svými názory přispěly špičky dopravního oboru.

V Pardubicích se konala veřejná debata s názvem Pardubice jako centrum inovací a dopravy: Vize pro 21. století. Debatu moderoval Petr Uchytil a pořadatelem byl Institut pro politiku a společnost. Debata byla zaměřena na propojení moderních technologií, podnikatelských příležitostí a dopravní infrastruktury s cílem posunout Pardubice na špičku regionálního rozvoje. Diskutovalo se o inovacích, digitalizaci nebo také spolupráci státu, kraje a měst. Vystoupil zde poslanec Parlamentu ČR a odborník na dopravu Martin Kolovratník, generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, prokurista holdingu Enteria Martin Havelka, děkan Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích Ladislav Řoutil a ředitel Pardubického podnikatelského ikubátoru Jiří Janků.

Klíčové projekty Pardubického kraje

Kolovratník speciálně pro RAILTARGET promluvil o velkých dopravních projektech Pardubického kraje: „Nyní se již staví severovýchodní obchvat, blíží se stavba jihovýchodního obchvatu, následuje obchvat jihozápadní a město má v plánu i severozápadní. Město tak chce mít velký okruh kolem celého krajského města. V rámci kraje se pak blíží modernizace hlavního železničního koridoru z Chocně na Pardubice se zrychlením na 200 km/h.“

Klíčová je podle Kolovratníka dálnice D35: „Naprosto zásadní téma, na které čekáme je dokončení dálnice D35, ale v celé délce. Zatím se nestaví poslední dva úseky směrem k Olomouckému kraji. V těchto dvou úsecích klíčové strategické dálnice se ministerstvo rozhodlo pro výstavbu PPP, v čemž vidím velký problém. PPP fandíme, je to dobrý způsob, ale ne na D35, jelikož to tyto zmíněné úseky zdržuje. Ministerstvo stavbu pozastavilo soutěží koncesionáře PPP a teď teprve soutěž běží, následně vše bude schvalovat sněmovna. Takže pokud všechno půjde dobře, tak se začne stavět nejdřív v roce 2026.“

Zeptali jsme se také na centralizaci hromadné dopravy: „Po diskuzích s odborníky napříč spekrem z krajů jsem hluboce přesvědčen o tom, že současný stav objednávek veřejné dopravy je v České republice mimořádně decentralizován v tom smyslu, že si každý kraj jede podle svého. Z mého pohledu dochází až k extrémům, jako je třeba Jihomoravský kraj, který dokonce šel cestou, že si sám vlaky koupil a soutěží mezi dopravci jenom o jejich provozování. Já osobně toto jako stínový ministr dopravy za ANO považuji za nepřijatelné. Rádi bychom společně s kraji otevřeli debatu o jednotném mustru a začali bychom podmínky postupně sjednocovat. Cítím, že zástupci krajů by této debatě mohli být otevřeni, ale opakuji. Určitě to nikdo nechce dělat navzdory krajům, ale společne s nimi.“

19:30 - Prostor pro dotazy veřejnosti

Po skončení programu byl prostor pro dotazy. Padla otázka, zda Správa železnic a Ředitelství silnic a dálnic neuvažují o společném projektu, který by sjednotil jejich digitalizační procesy a implementaci nových technologií. Podle Svobody jsou obě organizace propojeny technologiemi, ale jejich cesty se v některých ohledech rozcházejí. Existují však projekty, které usnadní správu majetku. Další otázkou bylo propojení hromadné dopravy a dopravní obslužnosti. Například spoj mezi Pardubicemi a Prahou je kvalitní, avšak příjezd z okolních obcí do Pardubic je problematický.

Kolovratník upozornil, že Česká republika došla do extrému decentralizace, což vedlo k rozpadu dříve funkčního systému. Dopravní systémy se sice inspirují v zahraničí, ale je potřeba nastavit centrální pravidla pro sjednocení dopravy a efektivnější využití dopravních prostředků. Diskuze se dotkla i financování regionálních tratí. Svoboda označil současný stav za nešťastný a dodal, že v zahraničí sice oceňují, že Česko regionální tratě udrželo, ale neexistuje jasný návod, jak s nimi efektivně naložit. To zůstává velkou výzvou do budoucna.

19:00 - Efektivní dotace a propojení regionů

Janků a Kolovratník se shodli, že dotace je třeba čerpat efektivně, přičemž podnikatelský inkubátor pomáhá malým živnostníkům s jejich využitím. Lepší propojení regionů umožní lidem studovat například v Praze, ale bydlet v Pardubicích, kde mohou později uplatnit získané zkušenosti. Janků zároveň upozornil, že podpora by neměla být hlavním pilířem podnikání, je nutné směřovat k větší samostatnosti, zvláště v kontextu evropské centralizace dotací. Řoutil zdůraznil také význam osvěty mezi studenty i žáky nižších škol, aby si mohli lépe formovat názory na stavební obory.

18:30 - Digitalizace, investice a výzvy pro infrastrukturu

Jak může digitalizace pomoci rozvoji infrastruktury a podnikání? Podle Svobody digitalizace již nyní pomáhá rozvoji železniční infrastruktury, například prostřednictvím ETCS. Zavádění těchto technologií často zatěžuje pracovní procesy více než běžný provoz, dlouhodobě ale přinese pozitivní výsledky. V rámci infrastruktury Kolovratník reagoval na Janků ohledně povolovacích procesů, kde upozornil na problém postoje „Not In My Backyard, tedy vítání projektů občany, ne ale v blízkosti jejich domovů. Havelka k tomu dodal, že technologické inovace jsou finančně náročné a firmy potřebují stabilní prostředí, navíc by výstavba infrastrukturních projektů měla být nadpolitická. Klíčová je proinvestiční politika, která zajistí efektivní využívání státních prostředků a podporu dalšího rozvoje.

RAILTARGET

18:00 - Výzvy české dopravy a její rozvoj

Prvním tématem diskuse byl aktuální stav železnic. Podle Svobody jsou na tom nejlépe právě v Pardubicích, přičemž v mezinárodním srovnání si Česká republika vede velmi dobře. O budoucích plánech následně hovořil Havelka, který zdůraznil, že hlavním zaměřením bude rozvoj vysokorychlostních tratí. Kolovratník v úvodu ocenil nejen vysokou kvalitu vlaků, ale také otevřené debaty, které umožňují široké veřejnosti aktivně se zapojit do diskuse o dopravě. V této souvislosti zaznělo i téma pardubické univerzity, která přináší do dopravního sektoru mladé a nové tváře.

K otázce, co je potřeba zlepšit do budoucna Svoboda reagoval, že je potřeba zlepšit administrativu a zákony, apeloval tak na Kolovratníka. Debata se díky tomu posunula k výkupu pozemků. „Češi se někdy bojí velkých věcí a nejsme vizionáři,“ říká Kolovratník, když vidí, co v zahraničí staví a u nás situace stojí. Nesouhlasí tak s myšlenkou Svobody, že jednotlivec je někdy víc než společnost. Velkým tématem byly také dálnice, Mátl zdůraznil, že je důležité dálnice dokončovat. Od výkupu pozemků se Mátl dostal k liniovému zákonu, který zkrátil prodlevy způsobené soudy. Dnes máme ostravský soud pro dopravní stavby a urychluje tyto procesy, v minulém roce se otevřelo přes 110 km dálnice, v tomto roce se plánuje dalších 100. Dříve byl dlouhý proces o umístění stavby a pak spousta dalších sporů čekala. Dnes máme jeden soud a novou EIA, pochvaloval Mátl zlepšení legistalivy.

Tagy