foto: VitVit / Wikimedia Commons / CC BY-SA/Polské velvyslanectví v Praze
V budově polského velvyslanectví probíhá konference Dny polské logistiky. Mezi jejími hosty jsou nejvýznamnější polské společnosti oboru, například jednotlivé přístavy, PKP CARGO, nebo stavební gigant BUDIMEX. Konference se z českých zástupců účastní i ministr dopravy Martin Kupka, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Jan Sechter nebo stínový ministr dopravy Martin Kolovratník a předseda Podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman.
Polsko je jednou z nejvíce rostoucích ekonomik v Evropě. Jen HDP vyrostlo za poslední rok o 11 procent.
Přístav Gdaňsk je velmi důležitým dopravním uzlem. Využívá ho mimo jiné i společnost METRANS, která má své zázemí v hamburském přístavu. Pokud jeden přístav využívá infrastrukturu druhého, je to nejlepší, tvrdí Katarzyna Sobolewska, ze Správy námořního přístavu Gdaňsk. Významný je ale i přístav v Gdyni. Ten se zaměřuje na překládky obilí, kontejnerů i kapalin. Přístav investuje do všech spekter překládky, protože si uvědomuje, že poptávka po překládkách neustále roste. „Jsme připraveni, aby spolupráce s českém rostla“, uvedla Aneta Szreder-Piernicka, ze správy námořního přístavu Svinoústí. Zdůraznila, že v kooperaci s českými firmami přepraví ročně jeden milion tun zboží ročně.
„Československo se podílelo na výstavbě přístavu Hamburk, ke kterému měla následně přístup. Po druhé světové válce byl tento přístup regulován a když vznikl v Hamburku transkontinentální HUB, ČR se na tom nepodílela. Brémy, Rotterdam, Hamburk, ve srovnání s objemy přeprav realizované polskými přístavy jsou navyšovány. Je nutné zdůraznit i rychle rostoucí polskou infrastrukturu. Díky tomu samozřejmě rostou a vyvíjí se i železniční spojení. Koridory sever-jih vnímám jako zcela klíčové“, uvedl šéf Dopravní sekce Hospodářské komory Sechter.
„Polská železnice má co dohánět, přáli bychom si být ve stejné fázi jako automobilová doprava, protože tam je stavební etapa skoro ukončena a Polsko bude mít ty nejlepší a nejmodernější silnice v Evropě. Železnice ale musí držet tempo. Proto se velmi investuje do velkých hubů, aby se navýšily kapacity všech námořních kapacit. Kapacita všech terminálů je aktuálně 5,3 milionu TEU ročně. Loni to bylo 3,5 milionu tun TEU. V příští m roce chceme toto množství zdvojnásobit. Samotné Česko a Polsko nejsou schopny vyrobit tolik, aby využily kapacitu, o které mluvíme," uvedl Jaroslav Kiepura z PKP Cargo. Polsko má skvělé napojení na Moravu, díky transportu uhlí, i to lze využít. Z Gdyně do Chalupek budeme jezdit za 10 hodin, to je mimořádně krátká doba. Chorvati a Slovinci také investují do přístavů i železnice, chtějí totiž ukončit německou dominanci. Polsko by mělo dělat to samé. Spojení se západní částí Čech, která je blíže přístavům v Beneluxu a Hamburku, tam jsou tranzitní časy velmi atraktivní a my čelíme výzvě. Musíme postavit nové spojení, protože terminál jako je Svinoústí má velké možnosti v rámci trhu. Velkým tématem je pooderská magistrála.
Zdroj: Den polské logistiky