foto: STAN/tiskové materiály/Michael Rataj
Redakce RAILTARGET Vám dnes přináší rozhovor s poslancem hnutí STAN, Michaelem Ratajem. Ten je členem Podvýboru pro dopravu a mimo jiné i Hospodářského výboru. Exkluzivně jsme se ho zeptali na jeho cíle v Podvýboru pro dopravu i vysokorychlostní železnice.
Myslíte si, že má v České republice nákladní železniční doprava dostatečnou podporu? Rok 2021 byl totiž Evropským rokem železnice, kdy bylo cílem podpořit železniční dopravu jako jediný udržitelný způsob přepravy a dostat tak maximální množství nákladu ze silnice na koleje.
Železniční doprava obecně je jednou z dlouhodobých priorit hnutí STAN a také programových priorit současné vlády. Existuje zde dlouhodobá shoda na tom, že železniční síť je nezbytné modernizovat a zajistit, aby byla schopna vyhovět požadavkům dnešní doby.
Jak hodnotíte plány nového ministra dopravy Martina Kupky?
Vyplývají z požadavků doby. Pokud nechceme dál výrazně ztrácet za zeměmi západní Evropy a nabídnout cestujícím srovnatelné služby, musíme budovat vysokorychlostní tratě a stavět nové dálnice, obchvaty měst a obcí, dopravní terminály, železniční spojení k letišti Václava Havla ad.
Co si myslíte o projektu vysokorychlostní železnice v České republice? Je dobře, že se jedná o jednu z vládních priorit?
Bezesporu a nezpochybnitelně. Například v Německu už vysokorychlostní tratě provozují desítky let. Komfort a rychlost tamní železniční přepravy musel ocenit každý, kdo ji vyzkoušel. Vysokorychlostní železnice nás mnohem efektivněji propojí s Evropou v rámci transevropské dopravní sítě.
Novým vládním rozhodnutím byla snížena sleva na jízdném, lidé si budou muset připlatit. Od 1.4.2022 bude sleva 50 % namísto současných 75 %. Co
si o tomto vládním kroku myslíte?
Předchozí vláda Andreje Babiše navrhovala pro letošek státní rozpočet se schodkem 376,6 miliardy, zatímco vláda současná se schodkem 280 miliard korun, tedy o téměř 97 miliard úspornější. Prostředky bylo třeba hledat jak na straně příjmů, tak i výdajů. Mám za to, že sleva ve výši 50 % je slevou výraznou a cílovým skupinám zajistí dostupnost veřejné dopravy, zároveň nebude pro státní rozpočet tak výraznou zátěží.
Momentálně se diskutuje o možných personálních změnách ve vedení Českých drah. Myslíte si, že je správné, aby manažerské pozice vedení státních podniků podléhaly politickým změnám, nebo by bylo lepší, aby v těchto funkcích zůstávali schopní manažeři navzdory politickým tlakům a
plnili tak koncepčně dlouhodobé úkoly?
K personálním změnám v nejvyšším managementu dochází i v soukromých firmách. Určitě se tedy nejedná o nic výjimečného, naopak. Pokud by však důvodem k personální výměně manažera státního podniku měla být jen trafika pro osobu navázanou na tu kterou vládnoucí politickou stranu, tak je to samozřejmě špatně.
Jaké jsou Vaše cíle v podvýboru pro dopravu a na jaká témata se plánujete v zaměřit?
Témat je hodně, rámcově se týkají bezpečnosti dopravy a snížení negativních dopadů silniční dopravy na obyvatele obcí a měst. Jako poslanec ze Slezska se pochopitelně chci věnovat také řešení některých tamních lokálních dopravních problémů, které sužují mé spoluobčany.
Tagy