EU version

Železniční nákladní doprava by měla být stejně snadná jako silniční, říká Matthias Knüpling z VTG Rail Europe

Železniční nákladní doprava by měla být stejně snadná jako silniční, říká Matthias Knüpling z VTG Rail Europe
foto: Archiv/Železniční nákladní doprava by měla být stejně snadná jako silniční, říká Matthias Knüpling
05 / 02 / 2023

RAILTARGET vám přináší exkluzivní rozhovor s Matthiasem Knüplingem, vedoucím oddělení lobbingu a asociací ve společnosti VTG Rail Europe GmbH. Pan Knüpling se s námi podělil o svůj postoj k významu DAC pro budoucnost evropské železnice, k tomu, zda by mělo existovat přechodné období při zavádění digitálního automatického spojování a k přístupu k financování DAC.

Co si myslíte o dnešním sympoziu VPI a hlavních tématech?

Dopoledne jsme slyšeli hodně o dopravní politice z Německa a Evropy a jasně jsme se dopracovali k tomu, že je nutné zjednodušit pravidla a předpisy, aby se usnadnila nákladní železniční doprava. Jedním z mých osobních přání vždy bylo, aby železniční nákladní doprava byla stejně snadná jako silniční nákladní doprava, kdy je velmi snadné dostat se z Norska do Španělska s kamionem, což u železniční nákladní dopravy není příliš snadné. Takže jsme shromáždili několik dobrých nápadů na toto téma a pro jistotu odpoledne seznámíme posluchače s podrobnostmi, aktuálním stavem našeho historického projektu DAC.

V čem vy osobně vidíte největší přínos DAC?

Největší přínos DAC vidím v tom, že přecházíme z analogového systému na digitalizovaný, abychom mohli využívat jednodušší pracovní postupy a usnadnili práci lidem pracujícím na železnici. Je tam spousta lidí, kteří jsou poměrně staří a chystají se do důchodu, nemohou najít mladší zaměstnance, kteří by dělali spojky. A také využít výměny dat a celého dodavatelského dopravního řetězce. To bude možné s pomocí DAC a dalších částí, které jsem popsal, např. systému ETCS pro lokomotivy.

Jste pro přechodné období, nebo pro velký třesk?

Domnívám se, že to není ani jedno, ani druhé. Musíme vidět a naslouchat požadavkům našich zákazníků, odesílatelů, a tomu, co jsou ochotni akceptovat, a v závislosti na tom si můžeme vybrat mezi přechodným obdobím, abychom to udělali trochu plynuleji v delším období, nebo situací, kdy nám hrozí, že například odesílatelé řeknou: "buď to uděláte o víkendu, nebo přejdeme na silnici." To je pro nás velmi důležité. Pak to musíme přijmout a potřebujeme velký třesk. Domnívám se, že k výměně celého evropského vozového a lokomotivního parku bude zapotřebí několik řešení.

Jak by se podle vás mělo řešit financování DAC?

Mělo by to být co nejjednodušší. Je naprosto nezbytné, aby ti, kteří musí vydávat peníze, nakupovat spřáhla nebo platit dílny, byli financováni přímo, nikoliv prostřednictvím systémů přístupu na koleje, poplatků, omezení a podobně. Musí to být přímé financování těch, kteří musí platit účty, a já si přeji, abychom měli evropské řešení, a ne nějaké peníze z Evropy a jiné z členských států, aby bylo co nejjednodušeji zorganizováno vybírání peněz pro ty, kteří je musí utratit.

Tagy