foto: Redakce/Železniční konference 2023: 26. ročník nových poznatků a praktických zkušeností z prostředí železniční infrastruktury
Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní zpravodajství z 26. železniční konference, kterou spolupořádá SUDOP Praha a.s. a Správa železnic. Hlavními tématy byly model víceletého financování železničních projektů, významné připravované či realizované stavby, nová technická řešení a technologie v železniční infrastruktuře, projekt vysokorychlostní železnice a dopad novely stavebního zákona na přípravu liniových staveb.
9:00 Tomáš Sláviček, generální ředitel SUDOP Praha a.s., slavnostně zahájil letošní železniční konferenci, na jejímž začátku shrnul uplynulý rok, v němž jako největší plus vyzdvihl intenzivní realizaci projektů VRT, ale i jejich celkovou přípravu. Uvedl také, že loňský rok byl poznamenán častými dopravními omezeními na železnici, neboť v současné době probíhá mnoho staveb. SFDI rozpočet schválil. Došlo k poklesu zadávání zakázek, a to z důvodu komplikovaných procesů při schvalování a připomínkování projektů. Do budoucna chce SUDOP Praha a.s. zajistit dlouhodobé financování a přispět ke klimaticky neutrální dopravě prostřednictvím elektrifikace.
9:15 Slavnostní vyhlášení Osobnosti roku v železniční dopravě - vítězem se stal Josef Plechatý. Osobnost vyhlásili generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a Tomáš Slavíček. Nominováni byli např: Josef Boreček, Jiří Suchánek, Karel Pohle, Karel Otava.
9:50 Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury), představil grafický přehled financování dopravy od roku 2001 do roku 2022, z něhož je patrné, že nejvíce finančních prostředků bylo do dopravy investováno v roce 2022. Vysvětlil, jakým způsobem byl čerpán a přerozdělen rozpočet na rok 2022, a ukázal také zdroje rozpočtu na rok 2023, jehož celková výše je 150,903 mil. KČ. Na závěr zdůraznil důležitost zavádění BIM, které musí pokračovat bez ohledu na průběh schvalování legislativních změn.
10:00 Mojmír Nejezchleb, náměstek GŘ pro modernizaci drah (Správa železnic), zdůraznil priority Správy železnic v oblasti modernizace, mezi které patří zejména dokončení modernizace železničních koridorů a uzlů a tratí sítě TEN-T, modernizace tratí pro příměstskou dopravu, zavádění systému ERTMS, příprava vysokorychlostních tratí, elektrifikace tratí, zvyšování bezpečnosti na tratích a příprava železnic pro vozidla na bateriový pohon.
10:10 Luděk Sosna, ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy, představil 3. fázi dopravní sektorové strategie, která zahrnuje multimodální přístup z hlediska životního prostředí, udržitelného rozvoje a veřejného zdraví. Dále "zásada nepoškozovat ", vycházející z nařízení EU o toxických látkách, která hovoří o neposkytování dotací a dalších veřejných podpor poškozujících životní prostředí. Poukázal také na důležitost rychlého provedení nařízení o revizi TEN-T.
10:20 Tomáš Čoček, Správa železnic, obsahem jeho prezentace byly modely financování správců železnic, zelené dluhopisy a aktuální aktivity Správy železnic. Představil koncesní model, kdy jsou koncesní smlouvy uzavírány na delší časové období s ohledem na výši příjmů z poplatků. Dalším zdrojem financování jsou zelené dluhopisy. Správa železnic ve spolupráci s ARI připravila dokument, který poskytuje ucelený přehled o možnostech využití soukromého kapitálu pro realizaci velkých železničních projektů.
10:30 Petr Hofhanzl, Správa železnic, Stavební správa západ, hovořil o projektu výstavby železniční trati Praha Letiště Václava Havla-Kladno. Do projektu bylo investováno celkem 50 miliard korun. Hlavními přínosy jsou pohodlné a ekologické spojení na letiště, přestup na všechny linky metra, z centra Prahy bude cesta na letiště trvat 25 min, do Kladna 30 min. Na letišti bude vybudováno 3 300 parkovacích míst. Projekt zahrnuje celkem 10 budov.
10:40 Roman Čírek, SUDOP Praha a.s. , představil obsah nového stavebního zákona, který vstoupí v platnost 1.7.2023. Dojde ke změně požadavků na rozsah a obsah projektové dokumentace, která je uvedena v §158 SZ, v postupu u dříve zahájených projektových prací a u vyhrazených staveb. V současné době je největším problémem při přípravě stavebních projektů skutečnost, že státní správa rozhoduje velmi pomalu a nedodržuje termíny.
10:50 Martin Kolovratník, poslanec/předseda hospodářského výboru PS, od 1.1.2024 bude dle NSZ povolovat DESU (Dopravní a energetický stavební úřad) vyhrazené stavby, od 1.7.2024 všechny ostatní.
11:20 Pavel Paidar, Správa železnic, představila projekt elektrifikace železniční sítě do roku 2030. Celkové investiční náklady činí přibližně 1,5 mld. KČ. Cílem elektrifikace je snížení emisí, zkrácení jízdních dob a rekuperace.
11:30 Jaroslav Tyle, ŽESNAD.CZ, zdůraznil nutnost urychlení elektrizace tratí důležitých pro nákladní dopravu. Elektrizací má být docíleno snížení přepravních nákladů želez. náklad. dopravy o cca 30 %, snížení emisí, zvýšení konkurenceschopnosti želez. náklad. dopravců, přesun přeprav z dálnic na železnice.
11:40 Matěj Mareš, SUDOP Praha a.s. , přednášel o rozvoji konvenční železniční sítě po roce 2030, která má dopomoci zvýšení rychlosti, elektrizací a zvyšování kapacity, zkracování silničních dob na tratích.
11:50, Petr Moravec, SVOD Bohemia, hovořil o motivaci a bariérách cestování vlakem. Podle statistik má 89 % lidí k vlakům pozitivní nebo neutrální vztah. Vlakovou dopravu lze zatraktivnit výměnou autotrolových jednotek za elektrické, přesunem BEMU do jiného ramene vozu, synchronizací konceptu dopravy PID s dálkovými vlaky.
13:00 Tomáš Janeba, Asociace pro rozvoj infrastruktury, přednášel o možnostech financování vysokorychlostních tratí (VRT). Hlavními finančními zdroji jsou národní a evropské zdroje, zelené dluhopisy a soukromé zdroje = PPP (Public-Private Partnership). V současné době se připravuje 20 projektů PPP na železnici. Za 30 let bylo na evropských železnicích realizováno 60 projektů PPP v hodnotě 1,7 bilionu Kč.
13:10 Jakub Bazgier, Správa železnic, aktuální stav přípravy VRT, Správa železnic obdržela první dotace na zpracování projektové dokumentace vysokorychlostních tratí, v současné době se připravují marketingové průzkumy zaměřené na kvalitativní a kvantitativní sběr dat. Probíhá také analýza posouzení vlivu stavby na životní prostředí.
13:20 Leoš Horníček, Fakulta stavební, Katedra železničních staveb, ČVUT v Praze, vystoupil s příspěvkem na téma vzdělávání techniků pro přípravu a výstavbu VRT. Podle loňských statistik zájem o studium technických oborů klesá. Vysoké školy v současné době nemají manuál pro výstavbu VRT. Hrozí zánik železničních specializací. Jako řešení navrhuje mediální kampaň zaměřenou na podporu technického vzdělávání, zapojení odborníků z praxe do činnosti vysokých škol, představení železnice jako moderní a ekologické dopravy budoucnosti celé společnosti a zadání většího počtu výzkumných projektů pro studenty.
13:30 Miroslav Garaj, ředitel odboru strategie ŽSR, téma: Aktuální stav přípravy studie VRT V4 na Slovensku. Jejím hlavním cílem je stanovit investiční záměry, zpracovat dopravně, technicky a ekologicky proveditelná řešení.
13:40 Michal Babič, Mott MacDonald CZ, studie přestupnosti železničních uzlů v Praze včetně rychlých spojení. Cílem studie je zajištění komfortu cestování pro cestující a minimalizace dopadů na životní prostředí.
13:50 Miroslav Krsek, SUDOP Praha a.s. , aktuální stav VRT "v Polabí" , dokumentace byla přepracována z důvodu úsporných opatření a typizace řešení napříč navrhovanými stavbami VRT. V současné době se čeká na zařazení stavby do ZÚR HMP a StK.
14:00 Renata Suchánková, VRT CZ Český železniční průmysl, odhadovaný rozpočet projektu VRT CZ je 800 miliard Kč. Na projektu se podílejí z 65 % české firmy, což pro ně představuje více než 500 miliard korun příjmů.
14:10 Ivan Pomykáček, SUDOP Praha a.s. a Michal Froněk, Správa železnic, novostavba trati Praha-Smíchov - Beroun má zvýšit kapacitu trati, zkrátit průměrnou dobu jízdy v tunelu.
14:20 Miroslav Váňa, SUDOPE EU a.s. , Jaroslav Veselý, SUDOP Praha a.s. , projekt rekonstrukce železniční stanice Roudnice nad Labem zahrnuje vybudování bezbariérového přístupu, nových nástupišť.
14:30 Vladimír Seidl, METROPROJEKT Praha a.s. , NOVÁ ŽELEZNIČNÍ STANICE PRAHA-LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA, projekt bude realizován metodou BIM, pracuje na něm cca 15 projekčních kanceláří, včetně METROPROJEKT Praha a.s. , DH Architekti s.r.o. a VIZE s.r.o. . Stanice je projektována jako součást železničního spojení Praha-Kladno. Délka stanice bude 280 m, bude mít 4 podzemní podlaží a 2 podzemní vestibuly.
14:40 Ondřej Gopfert, Správa železnic, stavba IV. koridoru na trati Praha hl. n. - Horní Dvořiště zahrnuje 12 staveb, finanční náklady projektu jsou 51,3 mld. korun. Nová trať bude moci jezdit rychlostí 200 km/h.
Psali jsme
Na konferenci Železnice 2023 v Praze vystoupil Ondřej Gopfert ze Správy železnic s příspěvkem: Realizované stavby na IV. koridoru Sudoměřice…
14:50 Lumír Pyszko, OHL ŽS a.s. , modernizace trati Sudoměřice-Votice, která je součástí koridoru spojujícího Německo s Rakouskem přes Děčín, Prahu a České Budějovice: Na trati bude možné jezdit rychlostí 200 km/h. Stavba má být dokončena do konce roku 2023.
15:00 Zoltán Mikuš/Dušan Čižmár, Elektrizace železnic Praha a.s. , změna trakční soustavy na úseku Nedakonice-Říkovice. Přechod na střídavou trakci umožní: zvýšení výkonnosti železniční dopravy výkonnějším napájením, zvýšením energetické účinnosti snížením ztrát na vedení, snížením nákladů na elektrizaci dalších tratí, kompatibilitu napájení vysokorychlostních tratí s konvenčními železy. tratěmi.
15:10 Petr Vítek, Kontron Transportation s r.o. , Bezpečnostní rádiový systém, GSM-R/FRMCS s georedundancí, Georedundantní centrální části GSM-R jsou budovány pro celou Slovenskou republiku. Tím je zajištěno stejnou bezpečnost a spolehlivost pro všechny tratě na celé infrastruktuře Slovenské republiky, pro nasazení na vedlejších tratích stačí rozšířit síť základnových stanic BTS, je tedy možné jednoduše, kvalitativně a investičně výhodně rozšířit pokrytí na všech ostatních tratích s ohledem na vývoj na FRMCS, GSM-R tvoří jednotné rádiové prostředí pro veškerou provozní komunikaci na železnici, jiná cesta neexistuje.
15:20 Jiří Pelc, SUDOP Brno spol. s r.o. , Elektrizace trati vč. PEÚ Brno - Zastávka u Brna, 1. a 2. etapa. Rychlá elektrizace je elektrizace stávajících železničních tratí s nutnými předelektrizačními úpravami (PEÚ). První etapa je dokončena, druhá etapa má být dokončena v prosinci 2024.
15:30 Radka Sobotková, INPROVIA, a.s. , Kompozitní pražce FFU se vyznačují extrémně dlouhou životností, která je více než 50 let, minimálními náklady na údržbu, vysokou chemickou odolností vůči olejům, mazivům a nečistotám. Je 100% recyklovatelný.