EU version

Železniční akce Need for High-Speed podpořila budoucnost VRT v Evropě

Železniční akce Need for High-Speed podpořila budoucnost VRT v Evropě
foto: Twitter CER /Need for High-Speed
13 / 07 / 2022

V pondělí večer proběhla železniční akce Need for High-Speed ve spolupráci CER, Českých Drah a Správou železnic pod záštitou českého předsednictví Evropské unie. Vystoupili na něm přední osobnosti české železnice spolu s ministrem dopravy Martinem Kupkou.

České předsednictví Evropské unii je v plném proudu a s ním i různé akce. Jednou z nich byla Need for High-Speed, která se věnovala problematice vysokorychlostní železnice a proběhla toto pondělí v Bruselu. Vznikla ve spolupráci mezi CER (Společenství evropských železničních společností), Českými drahami a Správou železnic a zaštiťuje ji české předsednictví Evropské unie. Na akci pak se svými příspěvky vystoupili Jiří Svoboda (ředitel Správy železnic), Michal Krapinec (ředitel Českých drah) a nechyběl ani český ministr dopravy Martin Kupka.

Twitter CER

Samotná témata se tak věnovala propojení Evropy skrze VRT, protože zatím existují jen takové VRT ostrůvky v méně než polovině členských státu Evropské unie. Stavba a propojení skrze VRT by totiž mohlo nabídnout velice atraktivní alternativu k dopravě letecké a ta je stále na vzestupu. Podstatný je i fakt, že Evropská komise chce v rámci Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu zdvojnásobit objem vysokorychlostní dopravy k roku 2030 a potom dokonce ztrojnásobit k roku 2050.

Twitter CER

Projekt, který by měl v tomto snažení pomoct, je TEN-T a ten má být součástí Evropské vysokorychlostní sítě. Česká republika pak chce skrze TEN-T vytvořit spojení Berlín – Praha – Brno – Vídeň/Budapešť and Vídeň/Budapešť/Bratislava – Brno – Ostrava – Katowice –Varšava. Tento velký projekt má potenciál přinést řadu výhod. Především propojí hlavní města středovýchodní Evropy a nejenže zkrátí cestu mezi nimi minimálně o polovinu, ale také tím pomůže navýšit objem nákladní železniční dopravy na stávající infrastruktuře. Potom zlepší spojení mezi jižní a jihovýchodní Evropou díky projektům Via Vindobona a Rail Baltica pro tento region. Realizace těchto projektů pak napomůže plnění cílů Green Dealu.

Twitter Michal Krapinec

Český ministr dopravy Kupka při svém vystoupení kvitoval tyto cíle s tím, že bude potřeba pracovat na revizi směrnic ohledně TEN-T pro jejich dosažení a zmínil také důležitost projektu Via Vindobona, který by přinesl snazší a rychlejší spojení mezi Prahou, Vídní a Berlínem. Ředitel Správy železnic Svoboda navázal v podobném duchu a řekl, že evropská železnice by měla jít vstříc modernizaci, digitalizaci a VRT ruku v ruce s budováním silné infrastruktury. Dalším důležitým bodem by měla být práce na interoperabilitě a také otázka financování projektů CEF 2 a CEF 3.  Ředitel Českých drah Krapinec podtrhl přechozí sdělení kolegů z českého tria, když označil železnici za nejekologičtější a nejefektivnější způsob dopravy, a hlavně za jeden z pilířů funkčního státu. Proto by se její role neměla za žádných okolností podceňovat. Podobného názoru byla i členka Evropského parlamentu Dorien Rookmaker. Ta dodala, že Evropská unie je o volném pohybu a VRT pomůže dosáhnout této podstaty ekologickou cestou. Všechny výstupy pak završil výkonný ředitel CER Alberto Mazzola. Podle něj je VRT budoucnost cestování na evropském kontinentu, protože pomůže integraci regionálních ekonomik, snížit emise a zkrátit vzdálenosti.

Twitter CER

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace