foto: RAILTARGET/InnoTrans 2024
Zahajovací ceremoniál InnoTrans nesl téma vzdělávání, atraktivity oboru, vývoje a s tím spojené umělé inteligence. Její implementace přinese značnou řadu výhod jak pro dopravce, tak pro cestující. Zástupci společností na zahájení Inno Trans vyzvedli pozitiva, ale také výzvy, které AI přinese. RAILTARGET je u toho.
Předseda představenstva a CEO Deutche Bahn AG, Dr. Richard Lutz uvedl, že AI je skvělým nástrojem, jehož implementace je poměrně nízkonákladovou položkou. Zavedení umělé inteligence do provozu prakticky nemá limity podle něj hodně nápadů na využití této technologie přichází také ze strany zaměstnanců.
Lutz vyzdvihl ale také důležitost regulací. AI přináší spoustu výhod, ale také s nimi spojených výzev. Potencionální risk je podle … například v rozpoznávání tváří ve veřejnýh prostorách, které je třeba systematicky regulovat.
Podle Lutze je také nutné neustále vyvíjet tlak na vývoj železnice, jelikož i ta německá má stále své nedostatky, důraz by se podle něj měl klást na digitalizaci a neustálý vývoj technologii, se kterým je potřeba držet krok.
Státní tajemnice Federal Ministry for Digital and Transport Susanne Heckel stojí za názorem, že nejlepší kombinací je klasický analogový vlak spolu s digitálními technologiemi, které mu zajistí přesnost. Nejde ale pouze o to, aby vlak přijel na čas. Nutné je také propojení s cestujícími, které by technologie měly přinést. Aplikace a weby podle ní musí kvalitně zprostředkovávat informace, aby byly pro cestující praktickým způsobem dopravy. S technologiemi se ale zároveň musí podle Heckel vyvíjet také principy jejich regulace. EU by se proto podle ní měla zabývat pravidly, která se pojí s implementací například AI.
„Železnice je skvěle zvedený systém, který je nutné posouvat a modernizovat. Kromě toho musíme u tohoto sektoru zdůrazňovat jeho výhody a to, jakých úspěchů dosahuje. Do budoucna jej musíme učinit atraktivním pro mladé lidi, studenty ale také atraktivním oborem pro ženy,“ řekla tajemnice a dočkala se velkého potlesku.
I v Maroku se snaží obory spojené s železnicí zatraktivnit pro mladé lidi. Podle Mohameda Rabie Khlie, CEO Marockých národních železnic (ONCF) výrazně pomohla výstava vysokorychlostní trati, která je atraktivní pracovní příležitostí pro spoustu mladých lidí. Zároveň je důkazem, že i v zemi jako je Maroko má vysokorychlostní trať význam a smysl. Země se díky ní může lépe rozvíjet a od roku 2019 vzrostl počet přepravených osob dvojnásobně.
Profitovat by železnice v Maroku mohla také z implementace zmíněné umělé inteligence, která by podle něj lépe propojila železnici a cestující v rámci různých aplikací. Na starosti by mohla mít také jízdní řády a algoritmy, které by dopravu zefektivnily.
Co se otázek ochrany dat týče, je podle Khlie Maroko na velice dobré úrovni. Pravidla jsou zde velice přísná, země se snaží je jednotně udržovat a v otázce ochrany osobních dat se neustále posouvá. Z afrických zemí totiž právě Maroko podle Khlie přitahuje nejvíce investorů, pro které je toto téma klíčové.
„AI je pokračující revolucí. Prvním stádiem, ve kterém se již nacházíme, jsou chytřejší stroje, AI umí predikovat, optimalizuje se tak doprava cestujících, umí šetři energii a provádět konzistentní monitoring,“ řekl Henri Poupart – Lafarge, CEO Astom S.A.
Podle něj dalším stádiem AI je generování, a to jak aplikací a nejrůznějších systémů až po vývoj nových chytrých lokomotiv, vlaků a strojů obecně.
Michael Peter, CEO Siemens Mobility GmbH, řekl, že AI je podobný krok jako například v 90. letech vývoj počítačů a internetu. Podle něj ten, kdo v rámci deseti let AI nebude využívat zaspí a bude později tohoto kroku litovat. Výhodou může být podle Petera například to, že si vlak sám řekne, kdy potřebuje opravit, jelikož už sám závady odhalí a to dříve něž se samy projeví. AI by mohlo také zabránit chybám, které se vyskytují v běžném provozu.