foto: Archiv/Veronica Elena Bocci
Redakce RAILTARGET Vám přináší exkluzivní rozhovor z Ljubljanské konference Výzvy a příležitosti pro železniční společnosti a dodavatele v období po covidu s koordinátorkou klastru společnosti DITECFER Veronicou Elenou Bocci.
Ráda bych se zeptala, jak se vám líbila dnešní konference v Lublani?
Byla to velmi zajímavá konference, přijela jsem přímo z Itálie, abych se jí zúčastnila a zastupovala italský železniční klastr. Cílem bylo podělit se o zkušenosti s našimi kolegy zde a v oblasti jihovýchodní Evropy, konkrétně se seznámit se slovinskými společnostmi, především malými a středními podniky, se kterými můžeme spolupracovat na integraci dodavatelského řetězce i pro italské společnosti.
Rád bych se vás také zeptal, zda se letos chystáte na nějaké další konference nebo veletrhy?
Jistě a jsme rádi, že éra Covidu zřejmě skončila a můžeme se setkat fyzicky, takže míříme na Innotrans v Berlíně, což je výstava, kterou rozhodně musíte vidět a navštívit. Po čtyřech letech se zde opět setkají všechny zainteresované strany z oblasti železnic ze všech koutů světa a budou diskutovat o zlepšeních v oboru a také o inovacích. Potkáme se tam tedy s našimi společnostmi a dalšími evropskými železničními klastry.
A jaké jsou vaše plány do budoucna v oblasti železniční dopravy, pokud nějaké máte?
Jistě, mnoho z nich vychází z evropských projektů, které v současné době koordinuji, a všechny mají jakýsi fil rouge, který pomáhá malým a středním podnikům v odvětví dodávek pro železnice být inovativnější, konkurenceschopnější nebo mezinárodní. Tím se zabýváme a zaměřujeme se na zavádění pokročilých technologií, což je klíčové téma pro konkurenceschopnost, a vyvíjíme novou metodu, jak pomoci malým a středním podnikům, aby byly schopny takové technologie zavádět, od Blockchainu až po umělou inteligenci. Mohou se zdát tak vzdálené běžnému podnikání, ale ve skutečnosti tomu tak není a my pomáháme firmám objevit jejich potenciál.
Myslíte si, že například téma Green Deal pomáhá železničnímu sektoru v růstu?
Určitě ano. Také proto, že železniční sektor má velmi konkurenceschopnou pozici a je zdaleka nejekologičtějším odvětvím dopravy a v tomto smyslu vede. Ale víme, že můžeme udělat víc, a pro každou část hodnotového řetězce zjišťujeme, jaká zlepšení lze zavést, a pomáháme to identifikovat od velkých společností až po ty menší a být ještě zelenější.