foto: Archiv/Vysokorychlostní železnice je nástrojem Green Dealu, je to alternativa k letecké dopravě, říká ředitel pro mezinárodní záležitosti SNCF Mugnier
RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s Gillesem Mugnierem, ředitelem pro mezinárodní záležitosti SNCF. Jaké jsou hlavní výhody, které vysokorychlostní železnice přinesla do francouzských regionů? Jak hodnotí Česko-francouzskou spolupráci při přípravě vysokorychlostní tratě v ČR? Více v rozhovoru.
V čem vidíte hlavní výhody vysokorychlostní železnice?
Vysokorychlostní železnice umožňuje nejen zkrátit dobu přepravy. Je to také způsob, jak rozvíjet regionální uzly a regiony tím, že firmám umožníte v nich zůstat a podpoříte je vysokorychlostní tratí, tedy kratší doby dojíždění zaměstnanců a možnost se pravidelněji setkávat se zákazníky nebo dodavateli. Celkově to lidem umožňuje najít nebo si udržet více pracovních míst lokálně, protože regiony zůstávají pro zaměstnance atraktivní. Vysokorychlostní železnice skutečně vede k ochraně životního prostředí tím, že nabízí jasnou alternativu k cestování vzduchem nebo po dálnici.
Bude vysokorychlostní železnice v budoucnu konkurovat nízkonákladovým letům?
Rozhodně. Ať už je vzdálenost jakákoliv, samotný let má, krom jeho vlastní délky, ve skutečnosti mnoho dalších časových položek (cesta na letiště, kontroly atd.). Kromě toho jsou letiště častokrát daleko od centra. Vysokorychlostní vlaky tak umožňují cestování se zkrácenou přepravní dobou, protože vlaková nádraží bývají v srdci města.
Vedlo zavedení vysokorychlostní železnice ve Francii k rozvoji regionů?
Ano. Důkazem toho je zpětná vazba za posledních 40 let, která jen potvrzuje, že vysokorychlostní železnice vede k rozvoji regionů, například Bordeaux či Rennes, protože tato rychlá spojení umožnila rozvoj místního průmyslu hlavně díky tomu, že firmy mohly mít i místní centrálu, čímž měly možnost posílit svoji značku na regionální úrovni.
Jaké jsou hlavní problémy, které jste ve Francii zaznamenali v souvislosti se zaváděním vysokorychlostní železnice?
Stejně jako ostatní infrastruktury, tak i ta železniční musí být pečlivě přichystána. Některé překážky, například jako možný hluk projíždějících vlaků, je třeba identifikovat předem, aby se mohly vyřešit. V praxi to vypadá tak, že vysokorychlostní vlak je mnohem tišší než letadlo nebo dálnice. Navíc existuje možnost dohodnout se s místními samosprávami a obyvateli na rozložení hlukových bariér.
Jak hodnotíte spolupráci se Správou železnic a jejím generálním ředitelem Jiřím Svobodou?
Spolupráce se Správou železnic je dobrá a plyne z dlouhodobých vztahů se SNCF Group, zejména se SNCF RESEAU, která se stará o francouzskou železniční infrastrukturu. Navíc pan Jiří Svoboda chce tuto spolupráci dále rozvíjet v pozitivním duchu.
Je podle vás dobře, že je v rámci EU snaha o vytvoření jednotné železniční sítě spojující členské země?
Sjednocená železniční síť je jedním z hlavních cílů EU. Kromě cest by měly být železniční tratě a koridory zlepšovány ve většině členských zemí. Česká republika je jednou ze zemí, která by měla být součástí těchto projektů, tady zmiňme TEN-T (Transevropská dopravní síť). Tato vylepšení pomohou jak vnitrostátní železnici, tak té mezinárodní, například spojení s Německem nebo Polskem.