EU version

Vydejte se s námi na konferenci k DAC na téma strategická role železnic při budování evropské odolnosti

Vydejte se s námi na konferenci k DAC na téma strategická role železnic při budování evropské odolnosti
foto: Redakce RAILTARGET/Vydejte se s námi na konferenci k DAC na téma strategická role železnic při budování evropské odolnosti
19 / 09 / 2023

Na mezinárodním železničním veletrhu TRAKO 2023, která se koná v polském Gdaňsku, v úterý dopoledne proběhla konference k tématu digitálního automatického spřáhla. Při prezentacích vystoupili specialista mezinárodních vztahů společnosti ČD Cargo Petr Jindra a Giorgio Travaini, výkonný ředitel Europe's Rail.

V první částí konference k digitálnímu automatickému spřáhlu se představil Petr Jindra, specialista mezinárodních vztahů společnosti ČD Cargo, který zde zastupoval Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky. Myšlenka DAC podle něj není životaschopná bez 100% financování ze strany Evropské unie.

Redakce RAILTARGET

Dnešní model financování projektů EU je nevhodný pro realizaci DAC. Asociace českých železničních nákladních dopravců říká, že do výroby může jít pouze konečná, nejvyšší verze ve stanoveném stádiu, řádně otestovaná a řádně schválená. Tato verze nesmí být po určitý počet let upravována. Zdůraznili také, že chyby, se kterými se dopravci potýkali v rámci ETCS se nesmí opakovat. Schválený postup tak nebude snadný. DAC je revoluční bezpečnostní klíčový prvek interoperability a musíme s ním v budoucím plánování počítat.

Největší vnímaná rizika implementace DAC:

  • Jakákoliv verze nižší než Level 5 přináší obrovské náklady, ale žádné skutečné přínosy.
  • DAC není plně unfikován v normě a setkává se s problémy se schvalováním.
  • Nadhodnocené přínosy předpokládané v analýze nákladů a přínosů.

Problémy s DAC, které je třeba vyřešit:

  • 10-30 % nejmodernějších a nejpoužívanějších vozů v Evropě není možné dodatečně vybavit.
  • V případě zavedení metodou tzv. „Big Bang" není možné odstavit a jednoduše sešrotovat nejmodernější vozy a stále použitelné lokomotivy.
  • Potenciální přínosy dopravců pro vlastníky vozů mohou být nižší než zvýšení provozních nákladů.
  • Dovybavení vagonů a lokomotiv je nutné dotovat v plné výši. Řešení prostřednictvím bankovních úvěrů atd. je pro odvětví příliš nebezpečné.

V následující částí konference se představil Giorgio Travaini, výkonný ředitel Europe's Rail, který se věnoval problematice financování implementace a vývoje digitálního automatického spřáhla. „DAC je více, než jen spřáhlo. Je klíčovým a jedinečným prostředkem v železniční oblasti,“ okomentoval komplexnost DAC Travaini. Uvedl také, že DAC není samostatnou technologií, ale páteří pro "plně digitální provoz nákladních vlaků", aby se dosáhlo ambiciózní transformace evropské železniční nákladní dopravy.

Redakce RAILTARGET

Předpoklady pro investice do zavádění DAC:

  • Technologie DAC a operace DAC jsou jasně definovány a harmonizovány.
  • Technologie splňuje všechny základní požadavky – zejména v oblasti RAMS.
  • Provozní funkce přinášejí očekávané výhody – prokázané rozsáhlými demonstracemi, včetně bezpečnostních aspektů.

Tagy