EU version

Vsetín průkopníkem ultramoderní dopravy: Poprvé stavíme parkovací dům vedle nádraží, říká šéf Správy železnic Svoboda

Vsetín průkopníkem ultramoderní dopravy: Poprvé stavíme parkovací dům vedle nádraží, říká šéf Správy železnic Svoboda
foto: Správa železnic/ Public Domain/Generální ředitel SŽ Jiří Svoboda
13 / 05 / 2024

Ve Vsetíně mají nádraží budoucnosti! Dopravní terminál, ve kterém plynule přestoupíte z autobusu na vlak, nakoupíte, a ještě můžete nechat auto v parkovacím domě. Nový trend českých železnic komentuje generální ředitel SŽ, Jiří Svoboda.

Pane řediteli, setkáváme se zde u příležitosti otevření nového dopravního terminálu ve Vsetíně. Čím je podle Vás tato stavba jedinečná?

Za jedinečnost bych nejprve vyzdvihl spolupráci s vedením města, protože se jedná o velkou součinnost, ze které do budoucna vznikne terminál mezi autobusovou dopravou u jedné hrany a vlakovou dopravou u hrany druhé. Další významnost, a to už jde výslovně za Správou železnic. Poprvé jsme začali stavět parkovací dům, což pro nás bude novinkou. Uvidíme, až bude zprovozněn, co to bude znamenat. Poukázal bych i na mnohé výhody, např. dostali jsme se podchodem na druhou stranu nádraží, bezbariérovost, odbavování. Toto vše, je ale již běžnou součástí dnešní, troufl bych si říci, realizace nových budov.

 Tato stavba je skutečně nádherná. Jako žena jsem si všimla, že se zde nachází také obchodní galerie s mnoha obchody. Může se jednat o možnou cestu, jak spojit podobně koncipované budovy s občanskou vybaveností, kterou by chtěla jít Správa železnic v rámci modernizací a výstavby nových dopravních terminálů?

 Určitě ano, ale i zde musí být parťák! To znamená, že my samozřejmě nemůžeme financovat obchodní galerie nebo navazující autobusovou dopravu. Přesto si myslím, že takto by stát měl fungovat. Čili stát se státem, tzn. Správa železnic se samosprávou, protože všechno se dělá pro lidi, a nejen pro jeden subjekt.

 Že se to dělá pro lidi, bylo dnes skutečně vidět, neboť se zde na otevření nádraží sešlo zhruba 1500 až 2000 lidí. Jak se vám líbila zdejší atmosféra a mimo jiné i například to, že sem přijely dva nádherné historické vlaky: Slovenská strela a Masarykův vůz?

 Potvrdilo se, co stojí v písni: „My jsme Valaši, jedna rodina“. Atmosféra skutečně pulzovalo a mám z toho dobrý pocit. Myslím si, že Vsetín jako takový je významnou křižovatkou, nejenom z pohledu místních obyvatel, ale i z pohledu navazujících regionů, turismu, anebo zahraničí čili Slovenska. Tento den prostě stál za to! 

Moje poslední otázka směřuje k CEFu. CEF byl významnou součástí financování celého projektu. Plánuje Správa železnic s CEFem další projekty v rámci podobného financování?

 Určitě ano. Tato výstavba byla, ale součástí financování Recovery Fond (RRF), a to podílem 70,36 %, což je hrozně moc. Samozřejmě dále mohu uvést, že naše investice jsou postaveny právě na dotačních titulech a do budoucna i úvěrových. Myslím si, že jiná cesta ani nebude.

Zdroj: Redakce RT

Tagy