EU version

Vsetín je bránou Valašska. Takto by současná nádraží měla vypadat, říká ředitel SFDI Hořelica

Vsetín je bránou Valašska. Takto by současná nádraží měla vypadat, říká ředitel SFDI Hořelica
foto: Redakce RT/Ředitel SFDI Hořelica
14 / 05 / 2024

Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI a vsetínský rodák, poskytl redakci RAILTARGET rozhovor, ve kterém se dozvíte více o novém dopravním terminálu a trendech v oblasti dopraní infrastruktury a financování.

Pane řediteli, setkáváme se zde příležitosti slavnostního představení dopravního terminálu ve Vsetíně. Co si o tomto projektu myslíte? Je to možná inspirace i pro další projekty v České republice?

Určitě si myslím, že to je dobrá “best practice”, která se zde na Vsetíně povedla udělat. Jedná se o velký projekt, který se připravoval mnoho let, a myslím si, že se tu městu povedlo odvést obrovský kus práce, nejen panu starostovi Čunkovi, ale i paní Hovořákové. Určitě se jedná o dílo, které se povedlo, neboť toto nádraží je branou do Valašska a do Vsetína. Myslím si, že takto by v současné době nádraží měla vypadat.

Není, podle Vás možná trošku ostudou Zlína, že Zlín jako krajské město, nemá takto krásné nádraží potažmo dopravní terminál nemá?

Takto bych to nebral. Samozřejmě projekty se realizují postupně, jak jsou připravované a jak se na ně daří získávat finanční prostředky. Zmínil bych, že díky možnosti získat podporu z Evropské unie v rámci CEFu, bylo možné financovat tuto akci, a projekt mohl uspět v soutěži. Domnívám se, že je to velmi pozitivní právě i proto, že tato částka, dvě miliardy korun, mohla být uhrazena z Evropy.

Vnímáte jako klíčovou i roli municipality, že podpora z CEFu byla takto vysoká? Proběhla nějaká jednání v Bruselu?

Myslím si, že hlavně největší podíl, který mělo město tak byl na přípravě tohoto projektu. Především díky neúnavné práci a snaze vyřešit problémy vsetínského nádraží, které už skutečně hodně potřebovalo investici. Každý, kdo to tu zná, tak ví, podobně jako já vím, protože jsem rodák a studoval jsem na Vsetíně, v jakém stavu bylo nádraží. Jeho situace byla nutná vyřešit. A znovu opakuji, že snaha města a všech klíčových lidí vedla k tomu, že se povedlo získat finanční prostředky. Největší podíl na tomto projektu měla Správa železnic, neboť k tomu je zapotřebí vytvořit vždy projekt, ekonomiku a všechny náležitosti, které jsou s tím spjaté. To vše se uskutečnilo i za podpory státního fondu. Jsem rád, že se to povedlo.

Na závěr musím zmínit jeden fakt. Několikrát během dne zaznělo, že se jedná o projekt, který má sloužit lidem, že je pro lidi. Skutečně zde byla dnes úžasná návštěvnost. Určitě zde bylo kolem 2000 lidí. Jak se Vám líbil celkový program a atmosféra?

Myslím si, že je to na jedničku s hvězdičkou, protože ta atmosféra byla výborná. Projekt si to zasloužil i de facto program, který zde byl pro lidi. Myslím si, že je to opravdu úžasné. Je vidět, že lidé tím žijí a věřím, že jim bude toto nádraží velmi dobře sloužit i v kombinaci s autobusovým nádražím. Což je investice města. Až to bude celé dobudované, tak si myslím, že to bude opravdu nádherná vizitka na jedničku v celém Zlínském kraji.

Na úplný závěr, co byste nejen z pozice ředitele SFDI, ale i jako vsetínský rodák, popřál zdejšímu nádraží do příštích let? 

Do příštích let bych popřál rozvoj, aby nádraží dobře a komfortně sloužilo všem cestujícím, aby pomohlo i ke vzkvétání Vsetína a celé zdejší odlehlé části Valašska směrem ke slovenské hranici a okolí. Určitě je to velké plus, a přál bych si, aby se zde lidem dobře žilo a dopravní infrastruktura jim dobře sloužila.

Zdroj: Redakce RT

Tagy