EU version

„Vlaky v Ústeckém kraji: Rychlé, ale pořád s nedostatky,“ přiznává Pavel Tůma

„Vlaky v Ústeckém kraji: Rychlé, ale pořád s nedostatky,“ přiznává Pavel Tůma
foto: RAILTARGET/Pavel Tůma
26 / 09 / 2025

Podle Pavla Tůmy, kandidáta PRO do Poslanecké sněmovny za Ústecký kraj, přináší nové vlaky a modernizace tratí v Ústeckém kraji větší komfort a rychlost, přesto starší vozy a nevyužité lokálky připomínají, že prostor pro zlepšení stále existuje.

Je podle vás železnice v Ústeckém kraji atraktivní? A co by se na ní dalo zlepšit?

Myslím si, že atraktivní je čím dál více. Projevuje se to nasazováním nových vozidel a modernizací tratí, které přinášejí větší rychlost i pohodlí. V Ústí nad Labem nebo v dalších částech kraje často vznikají přestavby a zácpy, takže vlak je v mnoha směrech tou nejrychlejší a nejkomfortnější volbou. To je ta pozitivní stránka. Negativem jsou naopak nepříjemnosti spojené s novou smlouvou na páteřní železniční síť v kraji. Kvůli ní po Ústeckém kraji jezdí starší vozy Českých drah, které jsme znali už před 10 nebo 15 lety. A to samozřejmě komfort cestování dočasně snižuje.

Z hlediska budoucnosti a plánování bych si dokázal představit více zastávek ve velkých aglomeracích – třeba v Ústí, Teplicích nebo Děčíně. A také propojení lokálek s vlakotramvajovým systémem, podobně jako je tomu na západ od nás. Konkrétně třeba Kozí dráhu a její zavedení do centra Děčína či Teplic. Velkou výzvou je pak vysokorychlostní trať a její začlenění do dopravního i městského života v regionu. Je tu tedy řada výzev a drobných nedostatků, ale celkově bych řekl, že systém dopravy v Ústeckém kraji je nastaven dobře a lidé ho využívají čím dál více.

Jak se díváte na ceny jízdného – mají být co nejnižší, nebo se bez zdražování neobejdeme?

Peníze samozřejmě hrají velkou roli. Já jsem jednoznačně zastáncem toho, aby jízdné bylo co nejnižší. Jen tak může být veřejná doprava v Ústeckém kraji maximálně konkurenceschopná vůči individuální dopravě a přitáhnout více cestujících.

 

Modernizace a nové vlaky: kam by se měl kraj posouvat?

Ústecký kraj je strukturálně znevýhodněný, zatížený následky těžby uhlí i hospodářskými změnami. O to více by tu měly mít investice do železniční infrastruktury prioritu. Investic je sice hodně, ale vidím velké rezervy na straně Správy železnic z hlediska úspor. Řada staveb a oprav je podle mě neúměrně předražená. To je velký prostor pro úspory, které by šlo využít třeba na modernizaci lokálních tratí. Na druhou stranu se nedá říct, že by se nic nedělalo. Spousta věcí se posouvá kupředu a není všechno jen špatně.

A co nákladní doprava – měla by se přesunout ze silnic na koleje?

Jednoznačně ano. Přesun nákladní dopravy na železnici je správná cesta, a to nejen z ekologických důvodů. Rozhodující je ale nastavení státní a evropské politiky – aby se dopravcům skutečně vyplatilo využívat koleje místo silnic. Důležitá je infrastruktura – například trimodální přístav v Lovosicích, kde by se zboží mohlo snadno překládat na vlaky či lodě.

Mrzí mě, že v případě Kozí dráhy se nedal prostor jejímu využití i pro nákladní dopravu. Sdružení ŽESNAD o to stálo, ale Správa železnic to příliš nevyslyšela. Tohle už je ale otázka vyšší politiky mezi státem a EU.

Tagy