foto: P. Müller/Matej Rogelj, ředitel oddělení mezinárodních vztahů Obchodní a průmyslové komory Slovinska
Redakce RAILTARGET vám přináší poslední z řady exkluzivních rozhovorů z konference Výzvy a příležitosti pro železniční společnosti a dodavatele v období po covidu, tentokrát s Matejem Rogeljem, ředitelem oddělení mezinárodních vztahů Obchodní a průmyslové komory Slovinska. Ptali jsme se na hodnocení konference, formování klastrů nebo slovinskou železnici!
Jak se Vám dnešní konference líbila?
No, vlastně se mi to velmi líbilo, protože jsme se dozvěděli zajímavé informace, o kterých jsem ani sám nevěděl. O slovinských železnicích, a hlavně o klastrech, které se dělají v Evropě, ve Velké Británii. Spousta zajímavých informací, také některá zábavná fakta. Takže z mého pohledu, jako organizátora této akce, to bylo příjemné. Myslím, že poměrně dlouhá, ale přesto spousta informací a mnoho šancí najít nějaké příležitosti pro zúčastněné firmy.
Reprezentujete zde Obchodní a průmyslovou komoru Slovinska. Ráda bych se vás zeptala, zda je z Vašeho pohledu důležité poskytovat podporu podnikům v železničním sektoru ve Slovinsku?
Je to nejdůležitější práce naší obchodní a průmyslové komory – propojovat slovinské podniky s mezinárodním trhem. Ať už se jedná o regionální, nebo oborové akce, my dáváme přednost oborovým, protože na nich získáte nějaký kontakt a konkrétní informace, a když pak máte bilaterální jednání, můžete opravdu doufat v nějaké nové kontakty a výsledky.
A co si myslíte o možnostech slovinských firem, modernizaci a investicích do infrastruktury?
Myslím, že mají dobrou šanci, protože většina slovinských společností jsou vlastně specializovaní hráči. Nemáme příliš velké společnosti, ale spíše ty, které se velmi věnují znalostem a inovacím. To je vlastnost slovinského průmyslu obecně, takže to platí i pro železniční sektor, který se rozprostírá do tolika odvětví. Je to také IT, nové technologie, ale i starší témata související s mobilitou, s přechodem na zelenou energii. Takže to jsou všechno obory, na které se slovinské malé a střední podniky hodně zaměřují a myslím, že šance uspět na mezinárodním trhu jsou docela dobré. A vlastně mnoho z těchto společností je již na mezinárodním trhu docela přítomno.