foto: Jiří Vlk se souhlasem /Jiří Vlk
Jiří Vlk, zastupitel města Orlová za hnutí Motoristé sobě, se zúčastnil debaty Hospodářské komory ČR o dopravě. V rozhovoru zdůrazňuje potřebu rozšíření dálniční sítě, kritizuje financování vysokorychlostních tratí a vítá transparentnost v zakázkách.
Debaty Hospodářské komory ČR na téma dopravy se zúčastnil také Jiří Vlk, zastupitel města Orlová za hnutí Motoristé sobě. Pan Vlk sám přiznal, že je spíše odborníkem na osobní automobilovou dopravu. Přesto jsme se, vzhledem k zaměření železničního magazínu RAILTARGET, domluvili na společné sadě otázek, které jsme po skončení debaty položili i ostatním kandidátům.
Pane zastupiteli, setkali jsme se na půdě Hospodářské komory, kde probíhala debata na téma Dopravy. Jak debatu hodnotíte?
Podle mého názoru se jednalo o odbornou a politickou debatu, která byla bohužel primárně zaměřená na železniční dopravu.
Psali jsme
Zdražování pohonných hmot kvůli emisním povolenkám a otázka, kde vzít peníze na klíčové dopravní stavby, dominovaly předvolební debatě Hospodářské…
Velkým tématem českých železnic jsou vysokorychlostní tratě (VRT). Podporujete jejich výstavbu? Jaké jsou novinky v této oblasti?
V debatě jsem zastupoval politickou stranu Motoristé sobě, a můj osobní názor je totožný s názorem strany, kterou jsem zastupoval. Motoristé sobě preferují rekonstrukci a rozšíření stávající dálniční sítě na tři pruhy v každém směru. Podporujeme doplnění bezpečnostních videotabulí, které upozorní řidiče na stav dopravy a případná nebezpečí. Ve volebním programu Motoristů je mimo jiné kladen důraz na zvýšení maximální povolené rychlosti ze 130 na 150 km/h v úsecích, kde to bude bezpečné a realizovatelné. Motoristé sobě na dálnicích zásadně nesouhlasí s úsekovým měřením a plněním rozpočtu obcí, které tyto pokuty vybírají.
VRT jsou sice již projektovány a částečně realizovány, tento projekt však neodlehčí nákladní dopravě a v současné době si je stát nemůže ekonomicky dovolit. Tento projekt není zásadně špatný, ale nesouhlasíme s jeho financováním, jelikož jsou do něj vkládány peníze, které jinde chybí. Novinkou je, že si vláda půjčila 65 miliard korun právě na financování VRT. Myslíme si, že je třeba spíše dokončit a vylepšit stávající dálniční sít než utrácet peníze na nový projekt VRT. Vítáme také investice do opravy stávajících regionálních železničních tratí.
Psali jsme
Testování digitálního automatického spřáhla (DAC) není možné efektivně dělat z CEFu. Kvůli prosazování této varianty je projekt na slepé koleji. Analýzu…
Dalším velkým tématem jsou poklesy objemů nákladní železniční dopravy. Jak tuto situaci vnímáte? Jaká podle vás je, nebo by měla být, reakce trhu?
Jsem odborník spíše na silniční dopravu, tedy nevím, čím je pokles zapříčiněný. Myslím si, že to je vytíženosti a přetížeností tratí osobní a mezinárodní dopravou.
Jak hodnotíte současné aktivity českého železničního průmyslu?
Vítáme konkurenci v osobní přepravě, rozšíření nabídky dopravců a částečnou modernizací vozového parku. Přivítali bychom zvýšení rychlosti na tratích, tam kde by to bylo možné.
Na veletrhu Rail Business Days v Ostravě byla minulý týden představena lokomotiva CZ LOKO s alkoholovým imobilizérem. Ta pro zahájení jízdy vyžaduje provedení dechové zkoušky od strojvedoucího. Zdá se tedy, že je to po ETCS další krok ke zvýšení bezpečnosti na české železnici. Vnímáte to také tak?
Jakékoliv zvýšení bezpečnosti a kontroly vítáme, ale nemyslím si, že by zrovna dechová zkouška na alkohol byla ta nejpodstatnější. Podobný imobilizér chtěla zavést automobilka VOLVO do svých vozů a novinka se neujala. Více mě znepokojuje zavedení ETCS, kdy tento systém měl zvýšit bezpečnost na tratích, ale nevím, zda je to nedostatečnou legislativou nebo benevolencí strojvedoucích. Jsem překvapen, že lze systém ETCS vypnout rozhodnutím strojvůdce a tím stejně nezabráníme srážce.
Jak vnímáte vstup soukromého sektoru do osobní železniční dopravy v rámci probíhající liberalizace? Podporujete nastavení transparentních pravidel pro spravedlivější podmínky veřejných soutěží na dopravní obslužnost?
Rozhodně vítáme vstup soukromých investorů do železniční dopravy a jsem rozhodně pro transparentní nastavení pravidel.