foto: RAILTARGET/plzeňská předvolební debata magazínu RAILTARGET a Krajské hospodářské komory v Plzeňském kraji
Liberalizace železniční dopravy byla jedním z klíčových témat předvolební debaty magazínu RAILTARGET. Politici ocenili přínos konkurence, neshodli se na řešení nevyužívaných linek i nutnosti vysokorychlostní tratě na Plzeň.
Předvolební debata pro Plzeňský, Ústecký a Karlovarský kraj otevřela zásadní téma české železnice – liberalizaci osobní dopravy. Ta znamená otevření trhu pro více dopravců, kteří soutěží o zakázky a tím mohou přinášet cestujícím vyšší kvalitu i výhodnější jízdné. Tyto benefity by mohly přispět k přesunu většího počtu cestujících ze silnic na železnici. Celé video ze společné debaty magazínu RAILTARGET a Krajské hospodářské komory v Plzeňském kraji si můžete pustit na konci článku.
„Málo využívané lokálky by se mohly zrušit“
Podle Pavla Karpíška (SPOLU) je liberalizace železniční dopravy důležitá především z hlediska přivedení konkurence. Ta přivedla nové dopravce, zvýšení kvality služeb a zároveň donutila státního dopravce České dráhy chovat se ekonomičtěji. Karpíšek tak vnímá otevření železničního trhu pozitivně, zároveň ale upozorňuje na nutnost určité státní regulace: „Soukromé subjekty by si vyzobávaly linky, které mají vysokou obslužnost, ale základní doprava by nakonec stejně zůstala na městu či kraji.“
Stát by se také podle Karpíška neměl obávat některé staré a málo využívané tratě zrušit a nahradit je silniční dopravou. Klíčovou otázkou je podle něj spolupráce mezi kraji, možná nejvýznamnějším projektem pro železniční dopravu v Plzeňském kraji je podle Karpíška stavba tunelu Praha–Beroun.

Bez propojení krajů liberalizace nedává smysl
Podobně se vyjádřil i Martin Ptáček (Piráti). Ten zdůraznil, že liberalizace dává smysl pouze tehdy, když kraje vzájemně spolupracují a jsou vzájemně propojeny. „Hranice krajů jsou jen čáry na mapě, takže se nesmí stát, že doprava na hranici kraje končí,“ uvedl Ptáček. Za potřebné považuje i zavedení jednotného jízdného, cestující by podle pirátského kandidáta do sněmovny neměli přemýšlet, v jakém kraji zrovna jsou a na jakých stránkách si zrovna mají koupit jízdenku.
Ptáček za jednu z priorit označil zrychlení dopravy, ke které by měl výrazně přispět berounský tunel nebo vysokorychlostní tratě, která však nemá vést do Plzně. Tuto skutečnost Ptáček zkritizoval. Pavel Čížek mu ale oponoval s tím, že plánované „rychlé spojení“ s rychlostí 200 km/h je plně dostačující.
Jednotné jízdenky jako ve Švýcarsku
Richard Štěpánovský (ANO) vidí budoucnost v jednotné jízdence po vzoru Švýcarska či Německa. Zároveň zkritizoval i rozdělení České republiky do 14 krajů, i proto je sdružování tarifů naprostá nutnost. Stejně tak je nutností zachovat podporu státu v otázce hromadné dopravy, ta podle Štěpánovského umožňuje lepší mobilitu nejen u nás, ale i v rámci Evropy.
Nesouhlasně pak reagoval na slova Pavla Karpíška o možném rušení některých lokálek: „I když je lokálka dotovaná, může sloužit například pro dopravu k wellness areálům, návštěvníci pak v regionu utratí více peněž, než kolik padne na samotné dotaci.“ Důvod ekonomické nevýhodnosti u lokálek pak také vidí v nesmyslně vypsaných zakázkách, kde jsou vyžadovány přemrštěné technické parametry. „Parametry, jako kdyby ty vlaky měly jezdit do Paříže,“ kroutí hlavou Štěpánovský.
Psali jsme
Docent Petr Mlsna, předseda ÚOHS, tvrdí, že Česko má v zadávání veřejných zakázek co dohánět. V železniční dopravě kraje často soutěží samostatně,…
Bez klimatizace dnes už vlak neobstojí
Pavel Čížek (STAN) za největší výzvu pokládá otázku, jak zaplatit veřejnou dopravu. „I ty nejplnější linky, autobusové nebo železniční, jsou pořád dost ztrátové, doplácí to veřejný sektor.“ Česká republika podle zástupce starostů stojí před úkolem vyměnit všechna stará železniční vozidla. To se v Plzeňském kraji velmi rychle povedlo.
Na nejvytěžovanějších tratích by podle Čížka měly být nejmodernější velkokapacitní elektrifikované stroje, na těch méně vytěžovaných stačí levnější dieselové vozy. Základním standardem však musí být klimatizace a nízkopodlažnost.
Diskuse o liberalizaci železniční dopravy ukázala shodu napříč politickými stranami na tom, že konkurence zlepšila kvalitu služeb a přinesla tlak na efektivnější hospodaření státního dopravce Českých drah. Zároveň se ale ukázala potřeba silnější koordinace krajů, jednotného jízdného a podpory státu, bez které se regionální doprava neobejde. Prioritou pro všechny kandidáty zůstává propojení krajů, modernizace vozidel i výstavba strategických projektů, jako je tunel Praha–Beroun či vysokorychlostní tratě.