foto: Redakce RAILTARGET/Roman Kokšal
Lokomotiva Vectron od Siemens Mobility se stala symbolem moderní železniční dopravy. S více než dvěma tisíci prodanými kusy vyniká vysokým výkonem, snadnou údržbou a širokou dostupností servisních stanic po celé Evropě, říká v rozhovoru Roman Kokšal, CEO společnosti Siemens Mobility ČR.
Dobrý den pane řediteli, vítám Vás v našem rozhovorovém studiu na veletrhu Rail Business Days v Ostravě. Nedalo mi to si nevšimnout, že na kolejích ve venkovní části si návštěvníci veletrhu mohou prohlédnout Vectron od společnosti Siemens Mobility. Vystavuje ho ČD Cargo. Můžete to krátce komentovat?
Nás hlavně těší, že si ČD Cargo vybralo naši lokomotivu pro dnešní křest, který bude probíhat během veletrhu. Tato lokomotiva má také jistá specifika, proč je zde. Asi si dokážete představit, že Vectron, který je symbolem evropské interoperabilní elektrické lokomotivy, je zde na správném místě. Když se podíváte na statistiky týkající se přepravy, zjistíte, že 71 % přepravních výkonů nákladní dopravy na české železnici je v současné době mezinárodních. Tato přeprava zde nekončí, nebo končí, ale je převážena odjinud. Proto má smysl mít zde evropské interoperabilní lokomotivy tohoto typu. Velkou výhodou lokomotivy,kterou zde představujeme, je to, že poprvé obsahuje další dvě země, nejen ty klasické okolní, které známe, tedy Německo, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Polsko, ale také Holandsko a Belgii. To znamená, že je to lokomotiva, která umožní ČD Cargo dále rozšířit přeshraniční dopravu.
Rozvoj zahraniční spolupráce je jedním z klíčových pilířů společnosti ČD Cargo. Jaké jsou další technické informace? Čím je tato lokomotiva ještě zvláštní, pokud byste mohl krátce uvést?
V podstatě z těch dalších parametrů navazuje na řadu, kterou známe z českého prostředí. Samozřejmě lokomotivy Vectron jsou neustále průběžně inovovány, takže můžeme očekávat i další inovace, které vám však v tuto chvíli nesdělím. Co je podstatné, je to, že jsme schopni v případně lokomotivy rozšířit provoz o další země. Pokud se pro to ČD Cargo rozhodne, rádi jim nabídneme možnost, aby lokomotiva mohla přijet v uvozovkách od severního evropského přístavu až do jižního. To je však úvaha do budoucna na naší straně a nevím, zda ČD Cargo tímto směrem uvažuje. Je to možná další diskuse.
Psali jsme
Blanka Havelková, členka představenstva a náměstkyně generálního ředitele ČD pro lidské zdroje v exkluzivním rozhovoru pro RAILTARGET uvedla,…
Vectron je pomyslnou vlajkovou lodí Siemens Mobility. Těchto lokomotiv bylo prodáno na dva tisíce, pokud se nepletu. V čem tkví mimořádný úspěch této lokomotivy? Proč je tak oblíbená?
Dobrá otázka. Na začátku to byl trochu risk. Tato lokomotiva vznikla bez toho, aniž by měl Siemens Mobility první objednávku. Připravovala se už od začátku jako interoperabilní moderní lokomotiva, která podle našich interních analýz splňuje parametry pro moderní rychlou a silnou lokomotivu, která je schopná vysokého výkonu. V kilometrech dosahuje velkých proběhů a má relativně velmi dostupnou údržbu. Snažili jsme se jít směrem automotiv, tzn. že máme po Evropě síť servisních stanic, když to tak nazvu. Jsme schopni opravovat i ve smluvních dílnách, což je také věc, která dříve nebyla běžná. Vectron je v tomto směru opravdu velmi úspěšný. My jsme za to rádi a doufáme, že nám v našem portfoliu dlouho vydrží. Průběžně jej inovujeme a snažíme se zvyšovat tažnou sílu. Zrychlovat naše procesy, které jsou spojené s dodáním lokomotivy. Máme samozřejmě ještě mnoho idejí, jak Vectron technicky posunout dál.
My určitě budeme vašim inženýrům a této inovativní oblasti držet palce. Bavili jsme se o nákladní dopravě. Pokud bychom přešli na osobní dopravu a dálkovou osobní dopravu, tak i tam přece můžeme zaznamenat vaše lokomotivy, které jsou nově schválené i pro nejvyšší provozní rychlost 230 km za hodinu. Padesát kusů zakoupily i České dráhy. Můžete krátce rozvést, jak je to s Vectrony pro osobní dopravu?
Tady malinké upřesnění. Lokomotiva, která je v tuto chvíli určena pro 230 km v hodině ještě dodána není, takže s tím, s čím se setkáváme na kolejích jsou lokomotivy pro 200 kilometrů v hodině, ale jinak je to rychlost, která je v tuto chvíli dostatečná. Samozřejmě směr je cíl a ČD jsou prvním zákazníkem, který šel cestou vysokovýkonné lokomotivy, která je ještě rychlejší, než standardních 200 km v hodině. Tyto lokomotivy získají zhruba za dva roky. V podstatě je to produkt, který navazuje na naší úspěšnou řadu Taurus. Zároveň je ale také potřebný pro spojení s našimi jednotkami, které jsou určené pro rychlou dálkovou vlakovou přepravu, ComfortJet, které taktéž nyní rezonují českou železniční sítí. Mimochodem zítra bude ComfortJet poprvé provozován i s cestujícími, takže z toho máme velkou radost. A právě Vectron je pro ComfortJet ideální kombinací, aby splnil požadovanou vysokou rychlost. Těšíme se na lokomotivu tohoto typu. Obecně platí, že rychlá dálková doprava je tahounem železnic, průmyslu i dopravců a samozřejmě čekáme další poptávky v tomto segmentu.
Psali jsme
Ministr dopravy Martin Kupka v rozhovorovém studiu RAILTARGET na veletrhu Rail Business Days zdůraznil význam českých technologických novinek.…
Jen na konto ComfortJetu, mohu potvrdit, že je to nejluxusnější vlak na českých kolejích a je opravdu nádherný. Sama jsem se byla podívat na jeho představení. Zítra se náš tým chystá i na první jízdu, takže se naši posluchači mohou těšit i na další novinky.
Opravdu? Tak to nám dělá radost.
Zmínili jsme osobní dopravu i nákladní dopravu, ale důležitá je samozřejmě i regionální doprava. Jaké spektrum ve vašem portfoliu mohou zákazníci najít v regionální dopravě?
Samozřejmě regionální doprava je také pevnou součástí našeho portfolia, i když s České republice v tuto chvíli uvidíte v regionální dopravě modely spíše ze starší generace. Pro regionální dopravu nabízíme klasické elektrické trakční jednotky EMU. To je řada Mireo, Desiro, anebo Desiro HC - High capacity, což je dvoupodlažní elektrická jednotka. Rádi bychom ho nabízeli na českém trhu. Samozřejmě umíme nabídnout paletu regionálních vlaků s alternativním pohonem tzn. s baterií, případně s vodíkovým článkem. Siemens Mobility se v tomto směru snaží plnit požadavky svých zákazníků z celé Evropy a rádi nabídneme jakýkoliv typ v této oblasti.
Je dobré vědět, že jste kovaní i v nových trendech a v nových vlakových pohonech. Ekologie a šetření životního prostředí je velkým trendem. Vy máte v portfoliu i lokomotivu s duálním pohonem, která je také významným přispěvatelem k ekologii. Co je to za lokomotivu?
Zmiňujete zřejmě náš Vectron Dual Mode, což je lokomotiva vhodná pro částečně elektrizovanou železniční síť. Je vybavena nejen naftovým motorem, ale též i zařízením pro závislou elektrickou trakci. Lidově řečeno tam, kde jsou natažené dráty, odebírá z nich elektrickou energii. Samozřejmě je použitelná i pro tratě neelektrifikované, kde čekáme v následujících třiceti, padesáti letech, možnou elektrifikaci, ale pro dobu, než se toto stane, je ideální používat duálních lokomotiv. Mají tu výhodu, že je můžete využít, jak pod trolejí, tak mimo trolej. Samozřejmě i z hlediska taxonomie, protože součástí všech investic je i otázka ekologie. Z hlediska financování je tato lokomotiva považována za produkt, který je krokem vpřed. Znamená to, že banky ho rádi pro naše dopravce zafinancují, což je mimochodem případ lokomotivy Vectron. Jeho financování bylo relativně významným počinem, protože díky klasickému Vectronu a servisní struktuře, banky mají důvěru v náš produkt, což se samozřejmě přenáší i pro Dual Mode. U něj samozřejmě také čekáme, že bude úspěšný. Už v tuto chvíli je objednáno přes 200 lokomotiv tohoto typu a v porovnání s klasickým dieselem, který předcházel dualmodové lokomotivy, je toto výrazně více.
Zdroj: RAILTARGET