EU version

Ve výstavbě vysokorychlostní železnice ČR nesmí zůstat stranou. Musíme být ale ohleduplní vůči obyvatelům. Politická reprezentace nese odpovědnost za to, koho ponechá ve funkcích, říká poslanec Exner

Ve výstavbě vysokorychlostní železnice ČR nesmí zůstat stranou. Musíme být ale ohleduplní vůči obyvatelům. Politická reprezentace nese odpovědnost za to, koho ponechá ve funkcích, říká poslanec Exner
foto: STAN tiskové materiály/Martin Exner
14 / 02 / 2022

Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s dalším členem Podvýboru pro dopravu, poslancem STAN, Martinem Exnerem. Tématem rozhovoru bylo snížení slev jízdného, podpora nákladní a vysokorychlostní železnice.

Myslíte si, že má v České republice nákladní železniční doprava dostatečnou podporu? Rok 2021 byl totiž Evropským rokem železnice, kdy bylo cílem podpořit železniční dopravu jako jediný udržitelný způsob přepravy a dostat tak maximální množství nákladu ze silnice na koleje.

Myslím si, že železniční doprava má adekvátní podporu. Samozřejmě je významným a poměrně ekologickým způsobem dopravy. Na druhé straně má i své nevýhody v nižší flexibilitě, rychlosti a dostupnosti oproti jiným druhům dopravy.

Jak hodnotíte první kroky ve funkci nového ministra dopravy Martina Kupky?

Pozitivně hodnotím snahu zrychlit výstavbu dálnic, zejména Pražského okruhu a snahu o zvýšení bezpečnosti na silnicích. Podporuji i snížení slevy na jízdném, protože někde ten schodek státního rozpočtu snižovat musíme. Naopak nepovažuji za dobrý nápad zvyšovat rychlost na vybraných úsecích dálnic na 150 km/h kvůli bezpečnosti a vyšší spotřebě, ale vím, že je to v koaličním programu. 

 

Co si myslíte o projektu vysokorychlostní železnice v České republice? Je dobře, že se jedná o jednu z vládních priorit?

VRT je moderní a rychlý způsob dopravy a konkuruje letecké dopravě. Okolní země provozují a staví VRT a Česko nemůže zůstat stranou. Jako starosta obce, kterou má VRT protínat, ale považuji za důležité je stavět maximálně ohleduplně k okolní krajině i obyvatelům, s protihlukovými a protiprachovými prvky, přechody a podchody pro lidi i zvěř a podobně. Zároveň si myslím, že by obce měly dostávat za tu zátěž z VRT nebo dálnic kompenzace ve formě poplatků, stejně jako tomu je u skládek odpadu nebo u těžebních prostor.

Novým vládním rozhodnutím byla snížena sleva na jízdném, lidé si budou muset připlatit. Od 1.4.2022 bude sleva 50 % namísto současných 75 %. Co si o tomto vládním kroku myslíte?

Myslím, že to byl nutný krok vzhledem ke schodku státního rozpočtu. Pamatuji si z dětství cedulky „Vstupné/Jízdné X Kčs, děti, studenti, důchodci a vojsko polovic". Nyní zase tedy budou platit poloviční jízdné. Myslím, že i to je stále atraktivní.

Momentálně se diskutuje o možných personálních změnách ve vedení Českých drah. Myslíte si, že je správné, aby manažerské pozice vedení státních podniků podléhaly politickým změnám, nebo by bylo lepší, aby v těchto funkcích zůstávali schopní manažeři navzdory politickým tlakům a plnily tak koncepčně dlouhodobé úkoly?

Myslím, že je to lehce manipulativní otázka. Všichni chceme, aby ve vedení všech státních podniků byli schopní manažeři. Každá politická reprezentace, která nese politickou zodpovědnost, rozhoduje, koho za toho schopného manažera považuje, komu důvěřuje, koho tedy ve funkcích ponechá a koho nahradí.

Tagy