foto: Archiv/V rámci TEN-T sítí dojde k prodloužení dopravních koridorů na Ukrajinu a do Moldavska, slibuje Kupka
V pondělí se konalo jednání rady ministrů pro dopravu v Bruselu, kterého se zúčastnil i český ministr dopravy Martin Kupka. Projednával se návrh nařízení o transevropské dopravní síti TEN-T, které je důležité například pro rozvoj VRT.
Ministr dopravy Martin Kupka se v pondělí 5. 12. zúčastnil jednání na radě ministrů pro dopravu v Bruselu, kde se jim podařilo dojednat společný postoj k návrhu nařízení o transevropské dopravní síti (TEN-T). Uvedl to dnes na svém Facebooku a Twitteru.

Nařízení o TEN-T je podle něj zejména důležité v oblasti rozvoje evropské železnice a rozšíření vysokorychlostních tratí do střední a východní Evropy.
Podle Kupky je klíčové, že se do hlavní sítě TEN-T dostalo VRT spojení Praha – Brno, Krušnohorský tunel a VRT Přerov – Ostrava, což by mělo usnadnit financování ze zdrojů Evropské unie. Podobnou finanční podporu získá také spojení pro nákladní dopravu mezi Chocní, Hradcem Králové a Velkým Osekem.
Na radě se také oproti původnímu návrhu nařízení podařilo dojednat zařazení železniční trati Praha – Lysá nad Labem - Mladá Boleslav – Liberec – Zhořelec do globální sítě TEN-T, což do budoucna umožní výrazně zlepšit vlakové spojení mezi těmito městy.
Psali jsme
RAILTARGET vám přináší exkluzivní rozhovor s Markem Topalem-Gökcelim, technickým ředitelem ÖBB. Tématem rozhovoru je digitální automatické spřáhlo…
Jednalo se také s Evropskou komisí, kde se vykomunikovalo, aby se mezi tzv. městské uzly zařadila i krajská města Hradec Králové, Pardubice a České Budějovice. Tím se jím pak otevře větší možnost spolufinancovat vlastní dopravní projekty z EU.
Kupka se zároveň zavázal k tomu, že v rámci TEN-T sítí dojde k prodloužení dopravních koridorů na Ukrajinu a do Moldavska, čímž dojde k propojení Evropy.
České předsednictví taktéž uspělo v případě textu nařízení, kde vyjednalo kompromis mezi EK a členskými státy u parametrů délky nákladních vlaků, výšky průjezdního profilu kontejnerových vlaků či minimální vlaky dosažené rychlosti 160 km/h v případě osobní dopravy na core network síti TEN-T.
Délka vlaků, které by měly umět projet po síti core network, bude 750 m, výška profilu by měla být 400 mm a u parametru 160 km/h se za české předsednictví podařila vyjednat výjimka na základě požadavků členský států, že nemusí být dodržena na celé délce hlavní sítě TEN-T.