EU version

V Evropě potřebujeme posílit téma VRT a řešit, jak překlenout krizi vysokých cen energií, říká ministr dopravy Kupka

V Evropě potřebujeme posílit téma VRT a řešit, jak překlenout krizi vysokých cen energií, říká ministr dopravy Kupka
foto: Archiv/V Evropě potřebujeme posílit téma VRT a řešit, jak překlenout krizi vysokých cen energií, říká ministr dopravy Kupka
12 / 10 / 2022

RAILTARGET přináší rozhovor s ministrem dopravy, Martinem Kupkou. Tématem rozhovoru bylo zvýšení atraktivity spojů ČD díky instalaci opakovačů , které mají zajistit signál cestujícím po celou dobu přepravy. Dalším tématem byly i kroky rezortu dopravy rámci českého předsednictví v Evropské komisi. Posledním tématem byly ceny energií a podpora nákladní železniční dopravy.

Setkáváme se u příležitosti zahájení testovacího provozu opakovačů na soupravách Českých drah. Jaký hlavní přínos vidíte v této modernizaci vozů národního dopravce?

Víme, že na některých koridorových tratích vypadává cestujícím signál. Chceme zvýšit atraktivitu cestování nejenom ve vlacích ČD, ale obecně zvýšit atraktivitu cestování po železnici. Proto se zabýváme tím, aby se co nejdříve podařilo zajistit i v těch nejmodernějších soupravách, které jsou ale bohužel ještě odolnější vůči signálu mobilního telefonického příjmu tak, abychom to zajistili formou opakovačů. V tuto chvíli rozjíždíme ověřování, které by po období 6 měsíců mělo přinést masivní instalaci do dalších vozidel, tak aby se naši cestující nejenom dovolali, ale aby mohli data ze svého mobilního zařízení využívat ideálně na všech kilometrech ČD.

V posledních dnech proběhla konference IRCF, na kterou dorazily špičky včetně evropských zástupců. Byla to akce, která měla záštitu MD v rámci českého předsednictví. Chtěla bych se zeptat, zda nás ještě čekají nějaké významné akce, popřípadě jestli můžete v krátkosti shrnout, jaká témata v rámci českého předsednictví ještě budete řešit.

Snažíme se co nejvíce využít příležitosti, kdy se na ČR soustředí pozornost našich partnerů z celé Evropy, proto je tu také nyní tolik různých setkání i na nejvyšší úrovni v oblasti železniční dopravy. Zároveň se v Praze sešli vrcholoví zástupci jednotlivých, nejen národních operátorů, železničních dopravců, ale i soukromých. Rádi bychom využili českého předsednictví k neformálnímu jednání ministrů dopravy členských států a budeme se bavit zejména o železniční dopravě, o budoucí podobě sítě TENT-T, kde my potřebujeme posílit v celé střední Evropě vysokorychlostní tratě, kam mají směřovat další investice i z prostředků Evropské Unie, ale také o tom, jak překlenout současnou krizi vysokých cen energií. Chceme shromáždit ty nejlepší zkušenosti a doporučení ze členských států. Celý neformální oběd bude patřit tomu, co jednotliví dopravci a operátoři dělají na železnici, aby dokázali snížit energetickou náročnost. Chceme zajistit prostor pro inspiraci a přenos zkušeností. To bude zcela konkrétní věc, která bude mít dopad na to, jak se bude dařit železnici v nadcházejícím období. Budeme se bavit také o věcech, které hýbou veřejným míněním v jiných státech. Jedná se například o marketingové produkty, například plošné slevy na cestování, nebo významné zkvalitňování železniční dopravy a spolehlivosti celé sítě.

Před několika týdny proběhl mezinárodní veletrh InnoTrans, jehož hlavním tématem bylo zvyšování cen energií, které jde opravdu napříč celou Evropou a dotýká se sektoru železnice. Vy jste zmínil toto jednání v rámci předsednictví, plánujete v této oblasti další kroky pro podporu dopravců?

ČR udělala v tomto ohledu oproti jiným státům krok výrazně v předstihu. Zastropování cen se bude týkat i celé železnice a také městských dopravních podniků, které využívají trakční elektřinu a my bychom opravdu rádi, aby se tento konkrétní příklad uplatnil pro celou železnici, aby mohla zůstat i v porovnání se silniční dopravou na špici, aby od ní neodcházeli cestující, ani nákladní doprava. Budeme se bavit také o rychlejší modernizaci. Lokomotivy, které už dnes jsou vybavené rekuperací energie, kterou při brždění je možné vracet zpátky do elektrické sítě, tak znovu významně přispívají k úsporám. Ten rozdíl se blíží dokonce deseti procentům, pohybuje se okolo osmi procent. Ten rozdíl mezi lokomotivou vybavenou rekuperací a konvenční lokomotivou bez takového zařízení. Budeme měnit v rámci sítě i způsob osvětlení, budeme modernizovat i další kroky, které budou směřovat přesně k energetickým úsporám.

Energetika hýbá cenami například černého uhlí. Ukazuje se, že železniční dopravci například národní dopravce ČD Cargo, je zcela klíčový v přepravách uhlí pro české teplárny. Dopravcům bohužel narůstají náklady i na provoz těchto vlaků. Pravděpodobně se nevyhnou otázkám zdražování a já si dovedu představit, že teplárny budou reagovat tak, že se budou snažit tu cenu vyjednat na té původní výši a budou se bránit zdražování. Budou mít národní dopravci Vaši podporu v oblasti zdražování?

My jsme ten krok přeci udělali zastropováním cen. To je nejpřímější odpověď na to, jak zajistit dostupné ceny i dopravy, jak pro teplárnu, jak pro těžbu, tak samozřejmě pro elektrárny. Je to významný příspěvek k tomu, aby se ceny dále nezvyšovaly. Já jsem přesvědčený, že zároveň intenzivní diskuse jak s těžaři, tak s teplárnami, která se odehrává na MD, povede k tomu, že se nám podaří tu krizi překonat. V tuto chvíli to je možná víc problém kapacitní, protože významně roste naléhavá potřeba dopravy uhlí. ČD Cargo ale i další dopravci se snaží tomu vycházet vstříc. Je to v tuto chvíli klíčová role. Já přinesu na vládu důležité nařízení, které v případě, že by se situace dále zhoršovala, tak abychom měli možnost upřednostňovat vlaky, které povezou energetické uhlí, abychom mohli zasáhnout do předností a zajistili teplo pro sídliště, teplo pro veřejnost a elektrickou energii jak pro domácnosti, tak pro podniky.

 

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace