EU version

Ústecká debata: Obnovená Kozí dráha do Krupky. Zachová si tradici, nebo ji čeká privatizace?

Ústecká debata: Obnovená Kozí dráha do Krupky. Zachová si tradici, nebo ji čeká privatizace?
foto: RAILTARGET/Na provozu Kozí dráhy se zástupci kraje nemohou shodnout
04 / 09 / 2024

Po letech nejistoty byla letos obnovena provoz na Kozí dráze do Krupky, za což dlouho bojoval Ústecký kraj. Přesto se stále diskutuje, zda by nebylo lepší trať prodat soukromému sektoru, podobně jako tomu bylo u Švestkové dráhy. Rozhodnutí ale není jednoduché, jelikož názory na budoucnost této tradiční železniční trati se mezi zastupiteli různí. I o tom se debatovalo na debatě. kterou organizuje RAILTARGET spolu s Hospodářskou komorou ČR.

Rozporuplná Kozí dráha se letos dočkala obnoveného provozu do Krupky. O ten Ústecký kraj už dlouhou dobu žádal. Správa železnic i napříč pokutám za přístup k dopravní infrastruktuře dlouho s prodloužením otálela. Opravovaný úsek z Telnice do Krupky má vyjít zhruba na 50 milionů, uvedl to server iDnes.cz. O obnovu tratě do Krupky se zasloužil zejména náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jiří Řehák, který se odkazoval zejména na rostoucí ceny ropy a tudíž zvýšenou poptávku po hromadné dopravě do budoucna.

Provoz na trati zajišťuje a objednává Ústecký kraj. Vedle Kozí dráhy je v Ústeckém kraji svými charakteristikami podobná trať – Švestková dráha, kterou skoupila soukromá společnost AŽD. U té teď Ústecký kraj objednává veřejnou dopravu. Jedná se o unikátní skloubení, které doposud funguje. I u kozí dráhy se nyní řeší, zda pro kraj není přítěží a neprodat ji stejně tak soukromému sektoru.

„Víte, tradice, historie, všechno má svoji kvalitu, ale vždycky je to otázka ceny. Pakliže najdeme soukromého provozovatele, který bude chtít provozovat Kozí dráhu, ať ji provozuje. Aby Ústecký kraj ztrácel peníze na tom, že bude dotovat Kozí dráhu, aby si tam jelo o víkendu šest rodin opéct buřty na Moldavu, to považuji za iracionální.“ řekl Jaroslav Foldyna, zastupitel Ústeckého kraje a člen dopravní komise na kraji. 

„Pojďme nabídnout Kozí dráhu soukromému sektoru, i další takovéto dráhy, které jsou, pojďme jim dát třeba nějakou dotaci, ale není to explicitně na tom, aby to Ústecký kraj držel a krvácel jen kvůli tradici, která nemá opodstatnění v poptávce obyvatelstva. Pakliže bude mít to opodstatnění, samozřejmě, pojďme to udělat,“ dodal dlouholetý poslanec Foldyna a podpořil tak názor naložit s Kozí dráhou stejně jako se Švestkovou.

Osud Kozí dráhy totiž nebyl úplně jednoznačný, o jejím využití panují pochybnosti a tak ani zástupci kraje nebyli vždy zajedno. „Obrovská pochvala za mě je v řešení otázky Kozí dráhy, protože já osobně na Kozí dráhu mám jiný názor, já bych s tím dělal něco jiného, ale na druhou stranu je pozitivní, že kraj spolu se státem, respektive především kraj v zásadě zásluhou kolegy Řeháka, zvládnul tu otázku rozseknout. Tím pádem už další a další krajská garnitura se k tomu nemusí vracet, protože je to vyřešené. Někdy je dobré ty věci rozseknout a rozhodnout, aniž by třeba člověk úplně do detailu souhlasil s tím konkrétním řešením, proto, aby se o tom už další čtyři, osm, dvanáct let pořád dokola nemluvilo,“ vyjádřil se Jan Papajanovský, lídr kandidátky Starostové pro Ústecký kraj, ke Kozí dráze.

Debata Krajské volby v dopravě byla součástí série debat, které organizuje RAILTARGET s Hospodářskou komorou ČR. 

 

Tagy