EU version

Umělá inteligence, udržitelnost a autonomie jsou budoucností železnice, říká Marcin Górecki, Siemens Mobility Polsko

Umělá inteligence, udržitelnost a autonomie jsou budoucností železnice, říká Marcin Górecki, Siemens Mobility Polsko
foto: Siemens Mobility / Public domain/Marcin Górecki
28 / 02 / 2024

Marcin Górecki, nově jmenovaný ředitel komunikace a marketingu polské pobočky společnosti Siemens Mobility, se v obsáhlém rozhovoru pro RAILTARGET podělil o svou komplexní vizi společnosti, která v roce 2024 zahájí novou kapitolu. Společnost Siemens Mobility, která má v Polsku bohaté dědictví trvající více než tři desetiletí, stojí v čele inovací v oblasti železničních technologií. Górecki na základě svých rozsáhlých zkušeností a prozíravého přístupu zdůrazňuje klíčovou roli digitalizace a udržitelnosti při utváření budoucnosti mobility.

Jaké jsou vaše hlavní cíle pro Siemens Mobility v Polsku, když nastupujete do této funkce? Jak si představujete řešení jedinečných výzev tohoto trhu?

Siemens Mobility je jedním z lídrů v oblasti železniční techniky na světě a v Polsku působí již více než 30 let. Prostřednictvím digitalizace a inovací vytváříme ekologickou, bezpečnou, udržitelnou a efektivní mobilitu budoucnosti. V Polsku je pro nás prioritou udržet si dominantní postavení a dále rozvíjet naše stávající obchodní aktivity (vícesystémové lokomotivy, komponenty, zákaznický servis).

Dále bychom se chtěli šířeji prosadit na trhu železniční infrastruktury s projekty elektrifikace a signalizace a být partnerem při modernizaci národního systému železniční dopravy, včetně portfolia regionálních a vysokorychlostních kolejových vozidel.

Mým úkolem je posílit naši přítomnost a umožnit nám, abychom se stali ještě známějšími na trhu. Na setkáních se studenty technických univerzit, kde jsem přednášel o naší společnosti, jsem se často ptal: "S čím je Siemens spojován?". Přestože mnoho lidí zná naši historii a přínos k rozvoji energetiky nebo železnic, rezonuje v nich sentiment např. po domácích spotřebičích nebo mobilních telefonech. Jako Siemens už nevyrábíme ani jedno z toho. Přesto máme co nabídnout v oblasti digitalizace, energetické účinnosti a špičkových technologií pro mnoho průmyslových odvětví, včetně dopravy.

Při budování image technologické společnosti v povědomí širší veřejnosti je a bude třeba ještě hodně pracovat. Tím spíše, že představenstvo železniční společnosti a významné společnosti Siemens v Polsku tvoří od ledna 2024 stejní lidé a lze využít synergií.

Jakou roli budou z vašeho pohledu hrát nové technologie při utváření budoucnosti železničního průmyslu, zejména v Polsku? Jak nové technologie, jako je umělá inteligence, internet věcí a zelená energie, promění železniční průmysl v příštím desetiletí? Jakou roli bude hrát společnost Siemens Mobility při integraci těchto technologií do svého provozu?

Pokud jde o budoucnost železniční dopravy, lze s jistotou zmínit tři klíčové vlastnosti: inteligenci, udržitelnost a autonomii. Klíčem k zavedení všech těchto prvků je a bude digitalizace v nejširším slova smyslu. Máme například projekty využívající cloudové řízení železniční infrastruktury v celostátním měřítku. Výsledkem je obrovské zvýšení efektivity provozovatelů a snížení nákladů na údržbu o 30 procent. Takové projekty realizujeme mimo jiné v Norsku a Švýcarsku.

Máme systémy, které na základě analýzy opotřebení, algoritmů a umělé inteligence umožňují odstranit závady ještě před jejich vznikem, a tím zajistit stoprocentní dostupnost vozidla (projekt RRX v německém Porúří).

Vyvíjíme automatizované systémy pro provoz vlaků - mezery mezi vlaky lze snížit na minimum, což umožňuje provozovat až o 30 procent více vlaků na stejné trati, což znamená, že lze bezpečně přepravit o 30 procent více cestujících a zboží. Zároveň se zvýší dochvilnost o 15 procent. Tato technologie se již používá v systémech metra a částečně i v otevřených železničních systémech (S-Bahn Hamburg, Thameslink London).

Digitální řešení také pomáhají zvyšovat komfort - nové vybavení vozidel musí zohledňovat měnící se potřeby zákazníků. To znamená vytvořit více prostoru pro dětské koutky, místnosti pro telefonování a práci a stabilní připojení Wi-Fi. V našich vlacích máme například unikátní voštinovou povrchovou úpravu oken, která zvyšuje rádiový signál o 50 %, což má vliv na kvalitu telefonních hovorů a zlepšuje připojení k internetu.

V Německu (Bavorsko, Bádensko-Württembersko, Braniborsko) připravujeme tři velké vodíkové projekty. Naše vlaky Mireo Plus H dokončily testovací fázi a jsou připraveny k provozu s cestujícími. V roce 2024 bude v těchto třech spolkových zemích zahájena pravidelná osobní doprava.

Pokud jde o umělou inteligenci – Siemens oznámil v roce 2023 partnerství se společností Microsoft, jehož cílem je podpořit zavádění umělé inteligence napříč odvětvími. Obě společnosti představily Siemens Industrial Copilot, generativního asistenta na bázi AI, který má zlepšit spolupráci člověka se strojem a zvýšit produktivitu. Společnosti budou spolupracovat na vytvoření dalších kopilotů pro výrobní odvětví, infrastrukturu, dopravu a zdravotnictví.

Mohl byste nám přiblížit budoucí projekty nebo iniciativy, na které se Siemens Mobility těší, zejména ty, které jsou v souladu s globální vizí společnosti?

Především, rok 2023 byl pro globální Siemens Mobility rekordní. Naše tržby se za celý fiskální rok 2023 zvýšily na 10,5 miliardy eur, což je o 15 procent více než v předchozím roce. Objednávky Siemens Mobility nyní dosahují 45 miliard eur (včetně 12,7 miliardy eur souvisejících se servisem), což je obrovský nárůst po mimořádném příjmu objednávek v roce 2023 ve výši více než 20 miliard eur.

V průběhu roku jsme vyhráli především výběrová řízení na výstavbu metra v západním Sydney na klíč nebo zakázku na dodávku 1 200 lokomotiv do Indie. Do provozu jsme také zavedli nové vlaky pro mnichovský S-Bahn, byla realizována první veřejná zkušební jízda vlaků Mireo na vodíkový pohon a v rámci rámcové dohody na rok 2021 byla v Rakousku spuštěna první linka celostátní implementace systému ETCS.

Rozvíjíme mnoho inspirativních železničních projektů po celém světě, například v Egyptě (2000 km nových tratí), Indii (více než 1000 lokomotiv), Velké Británii (95 vlaků Inspiro pro Londýn), USA (nové výrobní centrum v Severní Karolíně) a samozřejmě mnoho dalších v regionu NEE.

Fiskální rok 2023 byl výjimečný i pro polskou společnost Siemens Mobility. Společnost pokračovala ve stabilním růstu prodeje lokomotiv Vectron, služeb údržby a železniční infrastruktury a dodávek komponent výrobcům kolejových vozidel působících na polském trhu. Na polském trhu také poprvé představila svůj regionální vlak Mireo v rámci železničního veletrhu TRAKO 2023.

Osobně se kromě rozvoje společnosti NEE & Poland Mobility nejvíce těším na to, až se jednou svezu našimi vysokorychlostními vlaky Velaro na západním pobřeží USA, kde jako Siemens Mobility také hodně investujeme a vidíme kolosální potenciál rozvoje.

Co byste poradil těm, kteří se chtějí vydat podobnou cestou, aby se v tomto dynamickém odvětví orientovali a uspěli?

Zaprvé, praxi – komunikaci a propagaci se teoreticky nenaučíte. Dále – naslouchání ostatním a ostražitost. Ke své práci přistupuji jako "zprostředkovatel", který chce snadno předat konkrétní a detailní znalosti tak, aby je pochopil každý. A konečně odvaha – komunikace tu byla vždycky, mění se jen nástroje, které používáme. Ke každému tématu se hodí jen některé nástroje, ale člověk by si měl být jistý, že je bude používat a zkoušet. Kromě toho je pro tuto pozici & pro celý železniční trh nezbytné sebevědomí, budování důvěry a otevřenost.

Tagy