EU version

Transparentní pravidla pro veřejné soutěže, vysokorychlostní tratě i bezpečnost. Liberecký lídr STANu Sviták o prioritách pro dopravu

Transparentní pravidla pro veřejné soutěže, vysokorychlostní tratě i bezpečnost. Liberecký lídr STANu Sviták o prioritách pro dopravu
foto: Liberecký kraj/Jan Sviták
04 / 07 / 2025

Jan Sviták, náměstek hejtmana pro dopravu a lídr kandidátky hnutí STAN v Libereckém kraji, hovořil s redakcí RAILTARGET o podpoře VRT, růstu železničního průmyslu a nutnosti větší konkurence v osobní železniční dopravě.

Pane náměstku, setkali jsme se na půdě Hospodářské komory ČR, kde probíhala debata na téma Dopravy. Jak debatu hodnotíte? 

Určitě bych rád vyzdvihl věcnost debaty a celkově pozitivní atmosféru. Za sebe jsem kladl důraz na to, že STAN chce upřednostnit železniční a hromadnou dopravu, ale zároveň i splatit dlouhodobý dluh na silniční infrastruktuře. Zdůraznil jsem i nutnost zajistit stabilní financování rekonstrukcí silnic II. a III. tříd, včetně mostů a rostoucí náklady na veřejnou dopravu. 

Velkým tématem českých železnic jsou vysokorychlostní tratě. Podporujete jejich výstavbu? Jaké jsou novinky v této oblasti? 

Podpora VRTek je poměrně významná a stabilní. Pomůže to nejen vnitrostátně, ale dostane nás to „na mapu Evropy“ a do 21. století. V debatě se obšírně řešily způsoby financování včetně PPP a půjčky EIB. Zmínil jsem i pro Liberecký kraj zcela zásadní stavbu železnice z Prahy přes Liberec do Polska jako nutnost rozvíjet rychlá spojení i těmito směry, byť se nejedná o VRT. 

Dalším velkým tématem jsou poklesy objemů nákladní železniční dopravy. Jak tuto situaci vnímáte a jaká je, nebo by měla být, reakce trhu? 

To je aktuálně velké téma a úbytky jsou znatelné. Ve STANu chceme, aby se naopak železnice využívala více, má to ale svoje limity nejen tím, že koleje nevedou všude a mnohdy se kamion dostává do daných míst lépe, ale také jsou naše koridory přetížené. I tomuto pomůžou VRT, protože zvýší kapacity ve směrech, kterými povedou a ulehčí konvenční trati. Obecně je potřeba hledat možnosti / motivace, jak nákladní dopravu na železnici zase dostat, případně jak tam objemy alespoň udržet. 

Jak hodnotíte současné aktivity českého železničního průmyslu? 

Tato otázka je hodně široká. Obecně průmysl roste, instaluje se systém ETCS, do kterého se hodně investuje a ve větší míře se také investuje i do nových vozů. Stále více firem nabízí většině technických škol možnosti zajímavého zaměstnání. Obecně vnímám, že je železniční průmysl tak trochu „národní klenot“, ale je třeba stále inovovat, aby se udržel na dobré pozici v globální soutěži. 

Na veletrhu Rail Business Days v Ostravě byla představena lokomotiva CZ LOKO s alkoholovým imobilizérem. Ta pro zahájení jízdy vyžaduje provedení dechové zkoušky od strojvedoucího. Zdá se tedy, že je to po ETCS další krok ke zvýšení bezpečnosti na české železnici. Vnímáte to také tak? 

Bezpečnost je obecně zcela klíčovou otázkou. Kromě té „technické“ bezpečnosti je i lidský faktor velmi důležitý a strojvedoucí plně zodpovídá za cestující. Takže určitě tento krok velmi oceňuji, ale zároveň bych dodal, že je to jen malá část zapadající do celkové skládanky. 

Jak vnímáte vstup soukromého sektoru do osobní železniční dopravy v rámci probíhající liberalizace? Podporujete nastavení transparentních pravidel pro spravedlivější podmínky veřejných soutěží na dopravní obslužnost? 

Krátce mohu říci, že vstup soukromého sektoru do osobní železniční dopravy vnímám pozitivně a větší konkurenci vítám. Transparentní pravidla u veřejných soutěží v Libereckém kraji nastavujeme už dlouhodobě a považuji to za samozřejmost. 

 

 

 

Tagy