EU version

Tisíce strojvedoucích prochází speciálním školením. Zbývají 4 měsíce do ostrého startu ETCS, říká Radek Šafránek za Drážní úřad

Tisíce strojvedoucích prochází speciálním školením. Zbývají 4 měsíce do ostrého startu ETCS, říká Radek Šafránek za Drážní úřad
foto: RAILTARGET/Ředitel technické sekce Drážního úřadu
13 / 09 / 2024

Ředitel technické sekce Drážního úřadu v exkluzivním rozhovoru uvedl, že Ministerstvo dopravy finišuje s přípravami na výhradní provoz systému ETCS od ledna 2025. Probíhá intenzivní proškolování strojvedoucích a testování infrastruktury. Výzvou zůstává spolehlivost mobilní komunikace, kde se řeší klíčové technické problémy.

Setkáváme se zde, na Ministerstvu dopravy, po tiskové konferenci k ETCS. Já bych se vás ráda zeptala, jak hodnotíte zavádění tohoto systému?

Zavádění ETCS je dlouhodobý proces. Implementační plán byl zaveden v roce 2017, takže to je dlouholetá práce. My teď poslední dva roky finishujeme, jak s vybaveností vozidel, tak i infrastruktury, proškolování strojvedoucích. V listopadu minulého roku jsme vytvořili, pod záštitou drážního úřadu, pracovní skupinu ETCS, kde řešíme spolu s dopravci, manažery infrastruktury, dodavatelem zařízení, dodavatelem vozidel, pro jednotlivé problematiky a snažíme se konstruktivně postupovat tak, aby výhradní provoz 1.1. 2025 byl zaveden.

Zmínil jste proškolování strojvedoucích, jak toto aktuálně probíhá? Probíhá všechno podle plánu?

Školení strojvedoucích je zodpovědnost jednotlivých dopravců. A ti významní dopravci, samozřejmě to školení už zahájili před časem a v tomto okamžiku máme zhruba 2000 vyškolených strojvedoucích pro provoz pod ETCS. A byli bychom velmi rádi, co odhadujeme, že do konce roku potřebujeme 4000 strojvedoucích proškolit. Takže máme ještě 4 měsíce na to je proškolit. Co vím od dopravců, tak týdně narůstají stovky dalších proškolených strojvedoucích. Takže by se to snad mohlo podařit.

Děkuji, zeptám se rovněž na lednové zahájení výhradního provozu, tam vše probíhá podle časového harmonogramu?

Ano, jak podle harmonogramu, tak ty koridory, které jsme chtěli, u kterých jsme se zavázali, tak bude zaveden výhradní provoz. V tomto okamžiku pracujeme na zvyšování spolehlivosti. Aby nedocházelo třeba k rozpojení komunikace a nějakému nenadálému zastavení. Takže teď děláme všechno pro to, aby vlaky v rámci nějakých rozpojení a spojení nezastavovali a ten provoz od 1.1. 2025 byl nerušený a na všech tratích, kde předpokládáme.

A daří se to?

Daří. Děláme zátěžové testy. Dělali jsme 7 zátěžových testů na nejvytíženějších uzlech, kde jsme s dopravci testovali několik desítek vozidel. Simulovali jsme nejvyšší zatížení a samozřejmě z těchto testů, tak nám vznikli nějaké zkušenosti a nich ty problémy řešíme.

Můžete jmenovat nějaké konkrétní problémy, které se v rámci zátěžových testů projevily?

Úplně nejzásadnější je to, že jde o GSM-R komunikaci, to znamená mobilní síť, kde dochází v některých místech k výpadkům a je tam nějaký časový rámec, který byl nastaven moc přísně a ten vlak nenavázal znovu spojení a proto zastavil. Takže v tomto okamžiku, tak se přeprogramovává ten časový rámec na delší čas. Tak aby ta síť byla odolnější, a ne tak citlivá a ten vlak nezastavovala.

Tagy