foto: Archiv/Stínový ministr dopravy Kolovratník: Doufám, že premiér Fiala dodrží slib a navýší rozpočet sektoru dopravy
Politickým tématem tohoto léta budou změny ve státním rozpočtu, které již avizoval ministr financí Stanjura (ODS). Pro sektor dopravy je to velká příležitost pro získání dalších finančních prostředků, o které rezort přišel v rámci předchozích škrtů. Ty se pak odráží i v objemu peněz, který směřuje na železniční infrastrukturu a chybí Správě železnic především v oblasti provozní údržby tratí. Jak se na tuto situaci dívá stínový ministr dopravy hnutí ANO, Martin Kolovratník?
Rozpočet Ministerstva dopravy pro příští rok zaznamenal řadu škrtů, nicméně stále existuje prostor pro jeho navýšení. Podle poslance Martina Kolovratníka možné navýšení rozpočtu pro rezort dopravy předznamenal i premiér Fiala v jedné z červnových interpelací. „Doufám, že premiér Fiala dodrží své sliby – protože přesně v této věci jsem pana premiéra interpeloval ve sněmovně na předposlední schůzi v červnu a na tuhle věc jsem se ho ptal. Vyjádřil se, že si je vědom toho poklesu u dopravy, u rezortu jako celku a rozpočtu. Přidává Ministerstvu obrany, Ministerstvu práce a sociálních věcí, ale rezort dopravy má ohromné mínus, cca 20 miliard. Premiér Fiala při této interpelaci veřejně řekl, že o tomto problému tom ví, ale že museli do rozpočtu uvést čísla, aniž by v tu dobu znali kompletní náklady. Doufám, že se na dopravu nezapomene.
Problémem však není jen rozpočtová vyhlídka na příští rok, ale i aktuální stav na českých železnicích. Díky omezenému rozpočtu Správa železnic nemůže zajišťovat údržbu tratí v plném rozsahu a některé práce tohoto charakteru musí být přeplánovány na další rok. „Provozuschopnost je letos těžce podfinancována, a když to hodně zjednoduším, tak chybí okolo 8 miliard. Tady vnímám ohromné nepochopení ze strany současné vlády. Zřejmě si říkají, že opravy jsou zbytné a že se dají někam posunout nebo že to není prostě potřeba. Ale v tom jsou dva problémy – za prvé, ta železniční síť bude podfinancovaná a začne docházet ke snižování rychlostí díky trvalým omezením rychlosti a bude hrozit více mimořádností, když bude něco potřeba rychle opravit. Jestliže vláda i s ministrem dopravy říkají, že chtějí, aby železnice byla pro lidi atraktivní a aby se s ní jezdilo, tak jejich kroky míří přesně proti tomu. Nejen, že lidem snížili slevy na jízdné, to znamená dělají železnici méně atraktivní, ale nedostatek financí povede ke snižování rychlosti, tedy i ke zpožděním a opět to bude pro lidi neatraktivní“.
Finanční kondici České republiky však ovlivňuje řada faktorů, například mimořádné výdaje spojené s válku na Ukrajině, postkovidová situace i rekordní inflace. Jak v této dynamické době sestavit rozpočet? „Dovedu si představit, že zoptimalizujeme nebo začneme šetřit, tedy jak se říká utáhneme opasky, na opravách typu natírání zábradlí, nová fasáda a tak podobně, na tom se ušetřit dá. To jsou zbytné věci. Ale na provozu, tedy provozuschopnosti a zajištění sítě se šetřit nesmí. To nevnímám tolik jako opravu, ale spíš jako investici, protože se snažíme udržet nějakou tu základní rychlost, bezpečnost a tak dále. Tady opravdu chybí zhruba 8 miliard v letošním roce a začneme to na železniční síti vidět už letos, to za prvé, a za druhé ten problém odsouvají do budoucna a dostihne nás to v roce 2023, 2024, a to bude ještě horší. Proto biju na poplach a vidím to jako velký problém a jedno z prvních témat Správní rady Správy železnic v již novém složení“.
Správa železnic většinu svého rozpočtu přesune do oblasti investic, díky tomu se nezastaví jejich naplánované tempo. „Na jednu stranu bych mohl mít alespoň malou radost, že přidali zhruba 2 miliardy do investic pro Správu železnic a teď bude mít namísto 53 miliard rozpočet 55 miliard,“ uvedl k oblasti investic SŽ poslanec Kolovratník.
Současná vlna inflace, zdražování a nedostatek klíčových materiálů a surovin, to vše rapidně prodražuje všechny stavby. To se samozřejmě týká i české železniční infrastruktury, jejích oprav a investic. „Tady budu kritický k současné vládě, která říká, že chce řádně hospodařit a být ten pečlivý hospodář, ale přitom hospodaří špatně. Jde přesně proti péči řádného hospodáře, je to péče špatného hospodáře. Opravy a údržbové práce, které by teď stály relativně rozumné množství peněz, se posouvají do budoucna, kdy budou mnohem dražší – to je přece péče špatného hospodáře a toto je velmi silný argument. A určitě o tom budu chtít hovořit jak na Správní radě Správy železnic, tak na Hospodářském výboru, kam na začátku září přijde návrh rozpočtu. Dopředu avizuji, že napnu maximální úsilí i formou pozměňovacích návrhů z pozice, aby se rozpočet pro sektor dopravy navýšil“.