foto: RAILTARGET/Volební štáb SPOLU
Koalice SPOLU volby nevyhrála, ale flintu do žita rozhodně nehází. Ve volebním štábu se mluvilo především o budoucnosti ODS a překvapivém „moravském kroužkování“, díky kterému se do sněmovny nedostal ministr financí Zbyněk Stanjura. Redakce RAILTARGET přináší zprávy přímo z místa.
Doposud vládnoucí koalice získala ve volbách 52 křesel a celkem 23,34 procent hlasů. Petr Fiala ve svém projevu zdůraznil, že bilancování nad volebními výsledky přijde v následujících měsících. Z prosazování hlavních myšlenek koalice SPOLU podle svých slov předseda ODS slevit nechce, ať už bude zastávat jakoukoli funkci. Právě tuto větu lze vnímat jako odkaz na dlouhodobé debaty o „nové ODS“, ve které by Petr Fiala již nezastával roli lídra.
.jpeg)
„Podíváme-li se na celkový počet hlasů pro všechny strany původního vládního půdorysu, tak je to 2 400 000, v minulých volbách 2 300 000 hlasů. V tomto směru je na místě střízlivět. Vyhodnotit další kroky. Politika současné vládní koalice má mezi lidmi pořád silnou podporu, dnešním dnem rozhodně nic nekončí. I v opozici budeme rozhodně hájit to, aby Česká republika byla pevně ukotvena v NATO, EU, směřovala k prosperitě a k racionálním krokům odpovědného hospodaření,“ řekl redakci RAILTARGET ministr dopravy Kupka. „Malá radost těchto voleb je, že hnutí STAČILO! se do sněmovny nedostalo“, řekl pro RAILTARGET člen Podvýboru pro dopravu, poslanec Slavík z TOP 09.
ODS: Hledá se nový lídr
Kdo by mohl zastávat post nového předsedy? Mluví se o současném ministrovi dopravy, Martinovi Kupkovi. Je to jeden z nejoblíbenějších politiků celé koalice SPOLU. Voliči mu rozumí, navíc má skvělé komunikační dovednosti. Sám totiž v minulosti působil i jako tiskový mluvčí. Právě špatná komunikace je právě to, co opakovaně voliči ODS zazlívají. Díky Kupkovým schopnostem by se mohlo podařit tuto agendu nastartovat správným směrem.
.jpeg)
Kupka je navíc politikem, který má pověst „dobrého pracanta“. Jeho rychlou schopnost orientovat se v odborných technických tématech kvitovali již mnohokrát vrcholoví manažeři české železnice například při zavádění ETCS. Kupka navíc nečelil žádnému skandálu a má naprosto čistý štít.
Důležité je zmínit také to, že se před volbami spekulovalo o tom, že pokud bude mít ODS méně, než 25 %, Petr Fiala bude uvažovat o rezignaci na předsednické křeslo. ODS čeká i celorepublikový sněm, kde by k volbě nového předsedy mohlo dojít.
.jpeg)
Kroužkování jako překvapení voleb
Voliči koalice SPOLU v letošních volbách s oblibou využívali metodu kroužkování, která umožňuje udělit vybraným kandidátům tzv. preferenční hlas. Díky tomu mohou někteří kandidáti na nižších příčkách vyskočit na přední pozice a získat křeslo v Poslanecké sněmovně. Jde to ale i obráceně!
Své o tom ví Zbyněk Stanjura. Lídr kandidátky Moravskoslezského kraje a současný ministr financí, je jedna z klíčových osobností ODS, který nezískal poslanecký mandát. Ačkoli byl na hlasovacím lístku na prvním místě, voliči kroužkovali jiná jména a díky preferenčním hlasům se Stanjura do sněmovny nedostal.
Důvodem může být téma napnutého státního rozpočtu, které plnilo přední stránky médií posledních dní. Zásadní pokles měl zaznamenat právě rezort dopravy. Proti tomu se ale razantně vymezil ministr dopravy Martin Kupka. Podle některých zdrojů měl být právě tento konflikt prvopočátečním bodem budoucího boje o křeslo předsedy ODS. Zbyněk Stanjura se tak měl pokusit ohrozit Kupkovu dobrou pověst. Karma v podobě preferenčních hlasů však byla rychlejší…
Psali jsme
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) si vybudoval pověst “pracanta bez skandálů”. Teď ale stojí před zatím největší zkouškou. Rozpočet mu má sebrat…
„Klíčová pro letošní volby byla výstavba dopravní infrastruktury, v závěru kampaně se do médií dostala informace o tom, že není dostatek finančních prostředků pro rezort dopravy ve státním rozpočtu. Tato informace není pravdivá a sám nevím, zda měl pan ministr Kupka dostatek prostoru k tomu, aby to uvedl na pravou míru a že všechny připravené projekty se budou realizovat, pokud bude SPOLU ve vládě,“ uvedl pro RAILTARGET Jiří Slavík z TOP 09.
Doprava jako téma
Volebním sítem neprošel právě ani Jiří Slavík, člen Podvýboru pro dopravu, který byl mimo jiné hostem pražské předvolební debaty RAILTARGET se záštitou Hospodářské komory ČR. PSALI JSME ZDE. Dalším poslancem, který se věnoval dopravním tématům a mandát ve volbách nezískal je Václav Král z Českých Budějovic, kterého jste také mohli vidět v jedné z našich předvolebních debat. PSALI JSME ZDE.

Ministr dopravy Martin Kupka v krátkosti shrnul úkoly, které by měly ležet na stole příští vlády
„Klíčové je udržet tempo investic, které jsme rozeběhli. Podle mého soudu se rezort dopravy za ty čtyři roky nemá za co stydět. Udělali jsme mnoho významných změn v oblasti bezpečnosti silničního provozu, železnice, ať už v zabezpečení nebo modernizaci a rozvoji a službách na železnici v osobní dopravě. To jaké služby dnes nabízí České dráhy, když porovnáme se stavem před čtyřmi lety, je tu patrný obrovský pokrok. Totéž platí pro silnice a dálnice. Česká republika prošla významný kus cesty,“ dodal k dopravním tématům exkluzivně pro RAILTARGET ministr Kupka.

Dnešní štáb koalice SPOLU se konal stejně jako v předchozích letech v hotelu Grand Majestic Plaza v centru Prahy a doslova praskal ve švech. Zájem médií o účast na této akci byl totiž obrovský, dokonce tak velký, že část akreditací už mediální oddělení nemohlo vyhovět.
Není se čemu divit. V průběhu odpoledne se totiž na místě setkaly vládnoucí špičky země. Na místě panovala velmi otevřená atmosféra. Politici procházeli mezi novináři, poskytovali rozhovory a vyjádření.
Naše redakce byly přímo v několika volebních štábech, aby mohly nasát atmosféru a předat ji vám, čtenářům. Sledujte dění z volebních štábů ANO, SPD, STAČILO!, STAN a Pirátů.