EU version

Díky Vectronům se nám daří zvyšovat podíl přepravy v elektrické trakci, říká jednatel ORLEN Unipetrol Doprava Dvořák

Díky Vectronům se nám daří zvyšovat podíl přepravy v elektrické trakci, říká jednatel ORLEN Unipetrol Doprava Dvořák
foto: ORLEN Unipetrol Doprava /Jaroslav Dvořák, ORLEN Unipetrol Doprava
11 / 07 / 2022

Redakce RAILTARGET Vám přináší rozhovor s jednatelem společnosti ORLEN Unipetrol Doprava Jaroslavem Dvořákem. Zaujalo nás téma modernizace vozového parku této společnosti, kdy jsme se dozvěděli více o konkrétních přírůstcích, přispění k plánu Green Dealu a bezpečnosti s ETCS.

Společnost ORLEN Unipetrol Doprava modernizuje svůj vozový park. Můžete shrnout jaká je Vaše hlavní strategie v této oblasti a jaké vozy konkrétně posilují Vaši flotilu?

Letos jsme převzali již šestou elektrickou lokomotivu Siemens Vectron. Díky tomu můžeme společně s postupující elektrifikaci tratí obsluhovat stále více lokalit a zvyšovat tak podíl přepravy realizované v závislé trakci. Současně tak můžeme naplňovat vzájemné synergie se společností ORLEN KolTrans.

ORLEN Unipetrol Doprava

Velkým tématem železničního sektoru je Green Deal. Naplňování jeho cílů má vést ke globálnímu snížení emisí. Jaké kroky v oblasti ekologické udržitelnosti a Green Dealu dělá společnost ORLEN Unipetrol Doprava?

Naše mateřská skupina ORLEN se ve své strategii zavázala snižovat emise ve všech oblastech, abychom v roce 2050 byli emisně zcela neutrální. Nedílnou součástí těchto investic je i modernizace vozového parku naší společnosti. Spotřeba energie u lokomotiv Vectron je ve srovnání s dieselovými lokomotivami přibližně na poloviční úrovni. Jejich výhodou je také funkce rekuperace energie při brždění, což přináší další energetickou úsporu. Jen v loňském roce vrátilo našich pět lokomotiv Vectron do sítě celkem 1200 megawatthodin, což představuje 12 % odebrané energie, přičemž toto množství energie pro představu pokryje průměrnou roční spotřebu 550 českých domácností. Díky Vectronům se nám tak daří stále zvyšovat podíl přepravy v elektrické trakci. Poměr tohoto státem podporovaného ekologického typu dopravy loni vzrostl o 9 % na aktuálních 59 %.

Dalším podstatným bodem železničního provozu je právě bezpečnost, ke které má přispět i instalace ETCS. Jaký je Vás názor na tento projekt a jak si v tomto ohledu stojí Váš vozový park?

Investicemi do ETCS nejen výrazně zvyšujeme bezpečnost, ale také konkurenceschopnost. Systém ETCS totiž výrazně zjednodušuje mezinárodní přepravu, jelikož lokomotivy se díky němu mohou pohybovat na Transevropských koridorech TEN-T, jejichž technické parametry vyžadují použití ETCS jako součást ERTMS. Nové lokomotivy Vectron jsou tímto systémem vybaveny a ETCS postupně instalujeme rovněž do našich dieselových lokomotiv 753.7 „Brejlovec“ a 753.6 „Bizon“, které získají evropský zabezpečovací systém do konce prvního pololetí roku 2023.

ORLEN Unipetrol Doprava

Mohl byste v krátkosti shrnout nejdůležitější milníky ORLEN Unipetrol Doprava v loňském roce? Naše čtenáře by určitě zajímalo například to, kolik Vaše vozy najezdily kilometrů a jaké objemy v součtu přepravily.

Loňský rok byl pro nás navzdory všudypřítomné pandemii koronaviru úspěšný. Dokázali jsme se vyrovnat s řadou nepříznivých externích vlivů, a i díky synergii s mateřskou skupinou ORLEN, která je největší společností ve střední a východní Evropě, jsme přepravili celkem 3 166 209 tun produktů, což znamená meziroční nárůst o 20 %. Klíčový ukazatel výkonnosti zahrnující i ujetou přepravní vzdálenost vzrostl o 15 % na 1 604 350 480 hrubotunokilometrů.

Tagy