EU version

„Španělé mají nejdelší síť vysokorychlostních tratí za nejnižší cenu. Můžeme se inspirovat,“ řekl ministr Kupka

„Španělé mají nejdelší síť vysokorychlostních tratí za nejnižší cenu. Můžeme se inspirovat,“ řekl ministr Kupka
foto: Foto Redakce RT/Martin Kupka
28 / 05 / 2024

Šéf resortu dopravy Martin Kupka v rozhovoru pro redakci RT na Španělsko-českém železničním fóru prozradil, že Ministerstvo dopravy aktivně hledá možnosti využití španělského know-how a firem pro stavbu českých tratí za co nejnižší cenu.

Pane ministře, setkáváme se dnes na Španělsko – českém železničním fóru. Jaká je budoucí spolupráce Španělska a České republiky v oblasti železnic, například vysokorychlostních tratí? Je to věc, kterou budete řešit?

Španělé mají nejvíce kilometrů vysokorychlostních tratí v Evropě a dosáhli velmi zajímavých a velmi nízkých nákladů v porovnání s Čínou. Deklarují, že jejich řešení je levnější a zároveň zajišťuje dostatečnou kvalitu a spolehlivost. S ohledem na to, že chystáme budování vysokorychlostních tratí v režimu PPP, se otevírají příležitosti i pro španělské know-how, pro španělské firmy, jak vstoupit na české území a realizovat i české úseky s co nejdostupnější cenou.

To znamená, že se nemění zásadní schéma a stále pokračujeme podle francouzského vzoru SNCF. Jedná se pouze o možnost otevření trhu pro španělské firmy?

Máme zájem na tom, aby do českých projektů vstoupila co nejširší konkurence, protože v tomto případě může nabídnout konkurenční ceny a snížit celkové náklady na budování vysokorychlostních tratí. Koneckonců, právě vysoké ceny mohou být jednou z největších hrozeb pro budoucnost vysokorychlostních spojení v České republice. Nesmí se opakovat příklad Británie, a Španělsko je v tomto případě velmi zajímavým příkladem, kdy bylo možné budovat unikátní množství kilometrů vysokorychlostních spojení s velmi přijatelnými náklady. Toto je nepochybně příležitost pro Českou republiku. Španělské firmy jeví zájem o české projekty a my vytvoříme příležitost pro to, aby se konkurence, i evropská, na českém trhu prosadila.

Dnešní konference je jedním z mnoha střípků podpory, která zaznívá na adresu českých vysokorychlostních tratí a jejich v Evropské unii. Je tato mezinárodní podpora klíčová pro úspěch tohoto projektu?

Je to velmi dobré, protože to přináší i české veřejnosti další informace. Počet lidí, kteří cestují ve Španělsku vysokorychlostními vlaky, dramaticky roste a dnes představuje výraznou část celé dopravy ve Španělsku. Například na trase Barcelona - Madrid cestuje 81 % lidí vysokorychlostními vlaky, a na auta a letadla připadá pouze 19%. Vzdálenost 600 km je samozřejmě větší než vzdálenosti, které zažíváme v České republice. Ale podíváme-li se do sousedních států, na poměrně časté a vytížené destinace jako je Berlín, Vídeň, nebo další hlavní města v okolí, tak vysokorychlostní vlaky budou velmi dobrou alternativou. Zdůrazňujeme, že vysokorychlostní spojení bude především výhodnou cestou, jak zkrátit vzdálenosti mezi českými regionálními centry. Pohled na vysokorychlostní vlaky se nyní opravdu mění. Potřebujeme je, abychom dokázali uvolnit prostor na konvenčních koridorech pro nákladní a regionální dopravu. Potřebujeme vysokorychlostní vlaky také proto, abychom zkrátili vzdálenosti mezi jednotlivými místy v České republice.

Tagy