foto: RAILTARGET/Konference AROS
Železnice na Slovensku plánují skokově navýšit cenu za užívání železniční dopravní cesty. „Cena se má zvýšit o 25 procent,“ uvedl na konferenci AROS v Bratislavě Matej Franc ze společnosti METRANS.
Na Slovensku funguje systém, kdy je z ceny za železniční cestu odečítána sleva. Ta je již několik let zastropována částkou 22,5 milionů EURO. "Chtěli jsme, aby se sleva rozpustila do poplatku za dopravní cestu," uvedl Matej Franc z METRANS s tím, že AROS chce o formě podpory dále diskutovat. Podle jeho slov je třeba najít konsenzus se státem. „Když chce stát podporovat železniční dopravu, tak jí musí dát náležitou podporu. Je potřeba zatraktivnit železniční dopravu pro koncové zákazníky“, uvedl na závěr svého vystoupení.
Jaký je evropský pohled, sdělil na konferenci Conor Feighan z European Rail Freight Association ERFA . "Myslíme si, že poplatky jsou příliš vysoké. Kritické téma je také volatilita poplatků. Není tam pro dopravce dlouhý výhled. Firma může jen hádat, jaký bude budoucí náklad za dopravní cestu. Velmi pravděpodobně se netrefí. Chceme se pomocí EU dopracovat ke stanovení poplatků na více let dopředu. Je třeba vytvořit stabilitu na trhu,“ uvedl.
Na předřečníky reagoval i poradce ministra dopravy Ivan Bednárik: „Jednotné mýto za použití infrastruktury by mělo být zavedeno v budoucnu i na železnici.“ Dále vyzdvyhl aktuální kroky ministerstva: „Sleva za železniční dopravní cestu je nyní poprvé přislíbena na 3 roky dopředu. Dříve to bylo jen na rok. Je to pozitivní krok.“
Psali jsme
Technické obory skomírají a železnice bije na poplach. Na konferenci AROS se řešilo, proč mladí utíkají od techniky, jak napravit špatné…
Druhý blok konference AROS: Dopravní infrastruktura
Druhý blok konference se věnoval dopravní infrastruktuře. Řešila se témata jako poplatky za použití železniční infrastruktury, inovativní technologie, ETCS, ale i kapacita sítě.
Mezi panelovými hosty tedy zasedli Tomáš Tyll z ŽESNAD.CZ, Hódosi Lajos z HUNGRAIL MVE, Conor Feighan z European Rail Freight Association ERFA a Matej Franc, první místopředseda AROS a zástupce METRANS Rail Slovakia.
Franc hned v úvodu znovu zopakoval, že problémy na Slovensku se týkají především ceny za dopravní infrastrukturu a konkurenceschopnosti slovenských dopravců. Stejně tak důležitá je cena za trakční elektřinu.
Psali jsme
Splní nová vláda to, čo sľúbila ešte pred voľbami? Otázka, či je pre vládu železničná doprava dôležitá, nie je zatiaľ zodpovedaná. To môže vyvolať v sektore…
Tomáš Tyll k tomu dodal, že další problematika, na kterou bychom neměli zapomínat je ETCS a DAC. Přináší to totiž otázku, z čeho to zaplatí dopravci. Uvedl také, že nákladní dopravce nemá jiné peníze než ty, které mu zaplatí speditér. "Cena je stále rozhodující. Je potřeba, aby se nákladní dopravci nedostali do technologické pasti, kdy jim nezbydou peníze na vlastní provoz," apeloval. Ve většině segmentů je bohužel doprava železniční dražší než silniční.
Moderátor následně vyzval zástupce Maďarska Hódosi Lajos, který zmínil, že asociace zastupuje více než 80 procent maďarského trhu s železniční dopravou a 100 procent infrastruktury. Podle jeho slov základní problém na trhu železniční nákladní dopravy je, že musíme dosáhnout 30 procent přeprav na železnici do roku 2030. EU ale podle něj neposkytla žádný právní rámec ani finanční podporu pro tento cíl. Připomněl, že v Maďarsku jsou problémy s infrastrukturou, kdy 50 procent tratí musí dodržet omezení rychlosti.
Psali jsme
Modernizace ukrajinské železniční trati na evropský rozchod s sebou přináší také rizika spojená s investicemi na Ukrajině a vyvolává…
Conor Feighan na tato úvodní slova také reagoval. Podle něj je problém v kapacitě infastruktury. Situace je volatilní, což komplikuje práci operátorům. Ta zase komplikuje situaci uživatelům. Jde například o problémy s včasným vypravováním vlaků, podotkl. Podle něj železniční doprava potřebuje jednotný prostor pro mezinárodní přepravu. "Nyní je to komplikované," zdůraznil.
Cena trakční elektřiny
Podle France je problém i v rámci ceny trakční elektřiny. Na Slovensku je to specifické. Elektřina se nakupuje na tzv. spotě. Dopravci tak nevědí, za kolik právě vozí, protože cena na burze prudce skáče. "Někdy je situace dobrá, někdy horší. Může vyletět ze dne na den velmi vysoko," dodal s tím, že se v rámci AROSu snažili vyjednat na roky 2025 a 2026, aby se alespoň část elektřiny koupila za fixní cenu. "To se však nepodařilo. Proto budeme bohužel i nadále kupovat ve spotovém systému," posteskl si.
"Snažíme se to řešit, ale je to boj," uzavřel Franc. "Máme problém zahedgovat elekřinu kvůli legislativě na Slovensku. Dříve ŽSR nakupovala na spotu a prodávala za pevnou cenu. Generovalo to pro ní velkou ztrátu," podotkl k tématu Bednárik.
V ČR je naproti tomu 80 procent ceny elektřiny známo dopředu, což představuje vyšší jistotu. "To vede k tomu, že jako dopravci na Slovensku umíme jen odhadnout náklady. Znamená to opětovné otevírání smluv se zákazníky. "Chci poděkovat Správě železnic, která to udělala technokraticky odpovědně. Učinila se dohoda mezi SŽ a sdružením dopravců. Probíhají pravidelné schůzky, kde se dopravci vyjadřují k ceně trakční elektřiny," vyzdvihl k tématu Tyll s tím, že finální slovo má Správa železnic.
Feighan Conor nastínil pohled k ceně trakční elektřiny optikou Bruselu. "Jsou tu obrovské rozdíly. Někde je volný trh a soutěž," dodal a pokračoval, že můžeme snížit cenu, pokud bude osvobozená od daně. "Mnohé státy vybírají i za toto daně. To ale způsobuje růst nákladů za dopravu," varoval.
Zdroj: RAILTARGET