foto: Redakce RAILTARGET/Martin Kupka
Přinášíme exkluzivní rozhovor s ministrem dopravy Martinem Kupkou, který poskytl redakci RAILTARGET rozhovor o novém kabinovém simulátoru ČD Cargo.
Pane ministře, dnes se setkáváme na slavnostním otevření simulátoru ČD Cargo. Kvitujete, že český národní nákladní dopravce je jedním z matadorů, který si simulátor, ačkoli to není povinné, pořídil?
Jednoznačně. Já si myslím, že je velmi dobře, že právě nejen ČD Cargo ale i celá skupina Českých drah přijímá větší díl společenské odpovědnosti za to, jak zvyšovat bezpečnost na české železnici. Průběžné vzdělávání strojvedoucích je důležitá část při zvyšování kvality a bezpečnosti na české železnici.
Plánuje Ministerstvo dopravy v budoucnu apelovat i na další nákladní dopravce, aby si simulátor pořídili?
Já věřím, že přístup ČD Cargo a Českých drah je dobrým vzorem toho, jak to dělat. Samozřejmě, že se nabízí i možnost vytvořit novou regulaci. Já jsem ale příznivcem toho, že v tržním prostředí je na místě zachovat v tomto směru větší důraz na přirozené a odpovědné chování dopravců. Věřím, že i cestou jejich dohod s dalšími společnostmi zajistí přípravu strojvedoucích v té úrovni, která je potřebná.
Ministerstvo dopravy pod Vaší taktovkou bylo v minulých letech autorem rozsáhlého dotazníkového šetření mezi strojvedoucími, aby se zlepšily podmínky a celková bezpečnost na železnici. Plánujete v tomto ohledu podnikat nějaké další kroky?
Shodou okolností jsem právě v minulém týdnu zadal přípravu pravidelné inventury toho, co se podařilo udělat od toho dotazníkového šetření. V následujících dvou týdnech chceme přinést vyhodnocení toho, co ty dva roky změn přinesly. Ať už z hlediska menších nároků v oblasti předpisové základny, tak také chceme vyhodnotit, jak se podařilo jednotlivým dopravcům zlepšit zázemí zejména v ubytovnách. Tam jsme celou řadu kroků podnikli a sledujeme i to, jak se proměňuje kvalita a spolehlivost vozového vybavení. To bylo také předmětem negativní odezvy strojvedoucích, že jsou často s nástupem do vlakové soupravy vystaveni tomu řešit provozní problémy.
Mezi strojvedoucími opravdu významně roste podíl žen. Kvitujete to?
Jednoznačně.
Před malým okamžikem jste měl tu možnost si vyzkoušet simulátor. Jaké z toho máte dojmy?
Myslím si, že to působí opravdu velmi realisticky. Nejde jen o to ovládání, které je přesnou kopií kabiny Siemens Vectron, ale i ta simulace průjezdu reálnými tratěmi opravdu znamená připravit se dobře na to, s čím se mohou strojvedoucí potkávat. Ne v nějaké virtuální realitě, ale reálně na české železnici. Neměl jsem možnost vyzkoušet si kritické situace, ty mi tam nenaprogramovali. Ale věřím, že i tohle je způsob, jak připravit strojvedoucí na situace, které se neopakují každý den, ale které ve výsledku prověří přesně to, jak jsou přichystáni i na věci, které jsou mimořádné a které přináší život.