EU version

Skupina ČD přijímá větší díl společenské odpovědnosti za to, jak zvyšovat bezpečnost na české železnici, říká ministr dopravy Martin Kupka

Skupina ČD přijímá větší díl společenské odpovědnosti za to, jak zvyšovat bezpečnost na české železnici, říká ministr dopravy Martin Kupka
foto: Redakce RAILTARGET/Martin Kupka
23 / 02 / 2024

Přinášíme exkluzivní rozhovor s ministrem dopravy Martinem Kupkou, který poskytl redakci RAILTARGET rozhovor o novém kabinovém simulátoru ČD Cargo.


Pane ministře, dnes se setkáváme na slavnostním otevření simulátoru ČD Cargo. Kvitujete, že český národní nákladní dopravce je jedním z matadorů, který si simulátor, ačkoli to není povinné, pořídil?

Jednoznačně. Já si myslím, že je velmi dobře, že právě nejen ČD Cargo ale i celá skupina Českých drah přijímá větší díl společenské odpovědnosti za to, jak zvyšovat bezpečnost na české železnici. Průběžné vzdělávání strojvedoucích je důležitá část při zvyšování kvality a bezpečnosti na české železnici.

Plánuje Ministerstvo dopravy v budoucnu apelovat i na další nákladní dopravce, aby si simulátor pořídili?

Já věřím, že přístup ČD Cargo a Českých drah je dobrým vzorem toho, jak to dělat. Samozřejmě, že se nabízí i možnost vytvořit novou regulaci. Já jsem ale příznivcem toho, že v tržním prostředí je na místě zachovat v tomto směru větší důraz na přirozené a odpovědné chování dopravců. Věřím, že i cestou jejich dohod s dalšími společnostmi zajistí přípravu strojvedoucích v té úrovni, která je potřebná.

Ministerstvo dopravy pod Vaší taktovkou bylo v minulých letech autorem rozsáhlého dotazníkového šetření mezi strojvedoucími, aby se zlepšily podmínky a celková bezpečnost na železnici. Plánujete v tomto ohledu podnikat nějaké další kroky?

Shodou okolností jsem právě v minulém týdnu zadal přípravu pravidelné inventury toho, co se podařilo udělat od toho dotazníkového šetření. V následujících dvou týdnech chceme přinést vyhodnocení toho, co ty dva roky změn přinesly. Ať už z hlediska menších nároků v oblasti předpisové základny, tak také chceme vyhodnotit, jak se podařilo jednotlivým dopravcům zlepšit zázemí zejména v ubytovnách. Tam jsme celou řadu kroků podnikli a sledujeme i to, jak se proměňuje kvalita a spolehlivost vozového vybavení. To bylo také předmětem negativní odezvy strojvedoucích, že jsou často s nástupem do vlakové soupravy vystaveni tomu řešit provozní problémy.

Mezi strojvedoucími opravdu významně roste podíl žen. Kvitujete to?

Jednoznačně.

Před malým okamžikem jste měl tu možnost si vyzkoušet simulátor. Jaké z toho máte dojmy?

Myslím si, že to působí opravdu velmi realisticky. Nejde jen o to ovládání, které je přesnou kopií kabiny Siemens Vectron, ale i ta simulace průjezdu reálnými tratěmi opravdu znamená připravit se dobře na to, s čím se mohou strojvedoucí potkávat. Ne v nějaké virtuální realitě, ale reálně na české železnici. Neměl jsem možnost vyzkoušet si kritické situace, ty mi tam nenaprogramovali. Ale věřím, že i tohle je způsob, jak připravit strojvedoucí na situace, které se neopakují každý den, ale které ve výsledku prověří přesně to, jak jsou přichystáni i na věci, které jsou mimořádné a které přináší život.

Tagy