foto: Archiv/Gorazd Reberšak, obchodní ředitel ELPA
Redakce RAILTARGET Vám přináší exkluzívní rozhovor s obchodním manažerem slovinské společnosti ELPA Gorazdem Reberšakem. Povídali jsme si spolu o tom, čím se tato společnost zabývá, proč je její produkt tak zajímavý a přínosný nebo také o budoucích plánech ELPA.
Mohl byste ve zkratce představit svou společnost a to, co děláte?
Společnost ELPA Ltd. se specializuje na zvládání železničního tření. Traťová nebo palubní zařízení jsou určena k aplikaci mikrofilmu ze speciálně vyvinutého kompozitního materiálu do rozhraní kolo-kolejnice. Zavedení této ekologicky přijatelné kompozitní směsi na konci 90. let 20. století představovalo první ukončení používání potencionálně nebezpečných maziv v železničním sektoru.
Zdá se tedy, že kompozitní materiál je obzvláště důležitý?
Rozhodně! Přístroje samozřejmě hrají zásadní roli, protože musí materiál přesně aplikovat, aby poskytoval všechny své výhody. Dovolte mi zdůraznit, že náš kompozitní materiál obsahuje více než 40 % pevných mikročástic. To je hodně ve srovnání s většinou ostatních materiálů na trhu, které obsahují kolem 10 % pevných částic. Již dlouho je známo, že vyšší obsah pevných částic přináší nejlepší výsledky, protože se opotřebovávají místo kolejnic a koleček.
To je zajímavé. Proč je tak velký rozdíl v obsahu pevných mikročástic?
Použití takovýchto materiálů bylo vždy technologicky náročné a byla to opravdová výzva. Hlavní technologie s progresivními rozdělovači v jádru má omezenou schopnost zpracovávat náročné husté materiály. Je to tedy technologie, která omezuje vývoj účinných kompozitních materiálů. Společnost ELPA v prvním kroku vyvinula kompozitní materiál, který poskytoval optimální výsledky proti opotřebení a hluku. Současně musela být vyvinuta speciální technologie pro aplikaci tohoto nového kompozitního materiálu. Dnes je tato technologie chráněna více než 30 patenty a stále jako jediná umožňuje efektivně zpracovávat kompozitní materiály s vysokým obsahem pevných částic. Důležitou roli pak hraje také velikost, tvar a tvrdost těchto částic, ale to už je jiný příběh.
Možná to bude téma našeho příštího rozhovoru. Jaké výsledky mohou vaši klienti očekávat, pokud se rozhodnou pro vaši technologii?
Schopnost technologie trvale snižovat opotřebení, hluk a vibrace je bezkonkurenční, a to již více než 25 let. Tato technologie trvale řeší problémy s opotřebením a hlukem způsobeným třením na místech, kde jiné technologie selhávají. Díky velmi malému množství aplikovanému na rozhraní kolo - kolejnice přináší výsledky, aniž by byla ohrožena požadovaná trakce – a to i za deště!
A jaké jsou vaše plány na budoucí expanzi? Chystáte se expandovat na zahraniční trhy?
Technologie je již celosvětově přítomná. Jsme svědky jejího stále častějšího zavádění, protože stále více klientů hledá efektivní řešení tření. Důležitou roli v pochopení hodnoty technologie, a tedy i jejího zavedení, hrají reference spokojených klientů, kteří vysvětlují její přínos! Naší vizí je stát se celosvětově vedoucí technologií s franšízovými výrobními místy rozmístěnými po celém světě.