foto: FB Tomáš Linda, se souhlasem, public domain /Tomáš Linda
V rozhovoru s předsedou Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje Tomášem Lindou se dozvídáme, že Karlovarsko čelí naléhavým dopravním výzvám, jako je nedokončená dálnice D6 a chybějící elektrifikované železnice. Vysokorychlostní tratě by mohly znamenat velký posun vpřed, ale hrozí, že region zůstane opomenut.
Rozhovor byl uskutečněn před krajskou debatou o dopravě, kterou organizuje RAILTARGET s Hospodářskou komorou v ČR a Krajskou hospodářskou komorou Karlovarského kraje. V kraji proběhne již zítra 10.9. za účasti místních politiků.
Jaká jsou podle Vás nejzásadnější dopravní témata ve vašem kraji?
Nejzásadnější dopravní témata v Karlovarském kraji jsou propojení regionu se sousedními státy a zlepšení dostupnosti jak v rámci České republiky, tak na mezinárodní úrovni. Mezi klíčové problémy patří především nedokončená dálnice D6, která má zásadní význam pro spojení regionu s Prahou a Německem, a její napojení na německou A93 a ideálně i na páteřní dálnici A9. Klíčovým tématem by mělo být i lepší napojení Chebska směrem na Sasko a dálnici A72 a dokončení propoje na D5. Dalším tématem je absence elektrifikované železnice, která omezuje rozvoj rychlé a ekologické přepravy. Tento nedostatek se výrazně projevil i v kontextu přeshraniční spolupráce, kde stále chybí adekvátní napojení na německé železniční sítě.
Psali jsme
Infrastruktura ve Zlínském kraji se konečně začala rozvíjet a výstavba dálnice by měla v dalších letech pokračovat. Přinést by kraji…
Vysokorychlostní tratě jsou stavbou století. Má jejich výstavba vaši podporu a může být přínosem i pro české firmy?
Výstavba vysokorychlostních tratí (VRT) rozhodně má naši podporu. Jedná se o strategickou investici do budoucnosti české infrastruktury, která přinese rychlejší a efektivnější spojení mezi regiony a klíčovými centry v České republice i sousedních státech. Tato výstavba má potenciál stát se významným stimulem pro české firmy, nejen v oblasti stavebnictví, ale i v oblasti technologií a poskytování souvisejících služeb. Je však důležité zajistit, aby Karlovarský kraj nebyl z této sítě vyloučen, neboť by to ještě více prohloubilo jeho izolaci a ekonomické znevýhodnění.
Psali jsme
Změny v rozpočtovém určení daní znamenají pro Ústecký kraj výrazný finanční propad. Místní politici varují, že nový systém poškodí méně rozvinuté…
Jak vnímáte přínos vysokorychlostních tratí pro jednotlivé regiony?
Vysokorychlostní tratě mají potenciál výrazně zlepšit dopravní dostupnost jednotlivých regionů, což může podpořit jejich ekonomický rozvoj, turistický ruch a lepší propojení se zbytkem republiky i se zahraničím. Pro regiony jako je Karlovarský kraj by to mohlo znamenat přilákání nových investic, lepší dostupnost pracovních míst a kvalitnější infrastrukturu pro obyvatele. Lidé by mohli bydlet v regionu a cestovat za prací do vzdálenějších velkých sídel. VRT by měla zároveň zvýšit atraktivitu našeho regionu v rámci cestovního ruchu. Zejména Cheb a Karlovy Vary by si zastávku VRT, která by propojovala Norimberk s Ústím nad Labem zasloužili. Nicméně, pokud se VRT našemu kraji vyhnou, riskujeme, že se propast mezi vyspělejšími regiony a Karlovarskem ještě více prohloubí.
Psali jsme
Projekt vysokorychlostní trati (VRT) slibuje zefektivnění dopravy a ekologické propojení s významnými dopravními uzly v zahraničí. Jeho…
Jak jste ve Vašem kraji spokojeni s dopravní obslužností? Nedochází k problémům například s rušením regionálních tratí?
Dopravní obslužnost v Karlovarském kraji trpí nedostatky. Zatímco některé regionální tratě jsou stále funkční, hrozí jim zrušení kvůli nerentabilitě a nízkému počtu cestujících. To je pro obyvatele i návštěvníky regionu velká komplikace, zejména v odlehlejších oblastech, kde jsou tyto tratě klíčovým dopravním prostředkem. Systémová podpora regionální dopravy, včetně elektrifikace tratí a modernizace vozového parku, by mohla tuto situaci zlepšit. K tomu však zatím nedochází v dostatečné míře, což je pro místní velké zklamání. Regionu chybí dlouhodobě také finanční prostředky na zásadní opravy a investice v rozvoji silniční sítě.
Psali jsme
V Plzni se rozhořela debata o dopravních problémech, které sužují kraj. Politici se vymezili proti zastaralým mostům, hrbolaté dálnici D5…
Jak vnímáte financování dopravní infrastruktury v kraji a co považujete za úspěšné nebo naopak neúspěšné dopravní projekty?
Financování dopravní infrastruktury v Karlovarském kraji je dlouhodobě nedostatečné, což se odráží na zpoždění klíčových projektů, jako je dostavba dálnice D6 a modernizace železniční sítě. Mezi úspěšné projekty patří modernizace některých silničních úseků a zvýšení dopravní bezpečnosti. Naopak za neúspěšné lze považovat fakt, že ani po více než třiceti letech od pádu železné opony nedošlo k adekvátnímu propojení s Bavorskem, a to jak v oblasti silniční, tak železniční dopravy. To výrazně omezuje potenciál regionu rozvíjet přeshraniční spolupráci a ekonomický růst.