EU version

Rozpočet SFDI je velkorysý. Ministr dopravy i vláda mají železnici ve svém fokusu, říká generální ředitel SŽ Svoboda

Rozpočet SFDI je velkorysý. Ministr dopravy i vláda mají železnici ve svém fokusu, říká generální ředitel SŽ Svoboda
foto: Archiv/"Kdo nebude připraven, nemá šanci to zvládnout," Svoboda k výstavbě VRTek
22 / 11 / 2022

Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic, se na konferenci Správy železnic v Olomouci vyjádřil k výzvám, které bude představovat modernizace železničních tratí. Více čtěte v exkluzivním rozhovoru.

Nacházíme se právě na konferenci Správy železnic Železniční dopravní cesta 2022 a jedná se o již 21. ročník. Mohl byste mi dát krátký komentář k tomu, proč je tato konference tak důležitá?

Tak celkově na železnici se vše neustále inovuje a je potřeba se vzájemně v rámci trhů, ale i odborníků informovat, co je nového. Konference kvůli covidu už dlouho nebyla a za ty čtyři roky se stalo hrozně mnoho, takže je to o setkání, je to o seznámení, je to o prezentacích a je to o komunikaci a ta je velice důležitá pro železnici.

Dnes se tu mnohokrát hovořilo o modernizaci železničních drah. Jakou výzvu to představuje pro Správu železnic na příští rok?

Tak udržet tempo, které už je nějak nastavené. Jedna věc jsou stávající tratě, tedy konvenční, vyšší úroveň zabezpečení, hodně rezonuje systém ETCS, neboli evropský vlakový zabezpečovač, ale rezonuje zde i příprava vysokorychlostních tratí a tady doslova platí, že kdo nebude připraven, tak nemá šanci to zvládnout.

To se váže k mé další otázce. Já bych se Vás chtěla zeptat, v jaké fázi je výstavba vysokorychlostních tratí, zdali je reálný plánovaný počátek jejich výstavby na rok 2025 a jak je to s jejich financováním? Máte již nějaké informace od Ministerstva dopravy ohledně nějakých dotací?

Tak celkově je to mix toho všeho, co jste právě zmínila. Tak na první místo bych dal, že nejdříve musíme najít prostupnost terénem, protože se jde v nové stopě, čili řeší se dokumentace územního rozhodnutí, to se teď momentálně děje napříč Českou republikou. Druhý pilíř, který tu hodně zaznívá, je technická příprava, protože tyto tratě se nikdy nestavěly a není to jenom o trhu, je to i o nás, o Správě železnic, abychom na to byli připraveni, dobře to zadat a vysoutěžit. Třetí záležitost, na kterou se ptáte je financování, a to také rezonuje, čili chceme zařadit výstavbu vysokorychlostních tratí do revize TEN-T koridoru a poté by na to bylo možné otevřít budoucí zdrojovost, a to bych teď dal na první místo, i když co není první místo...

Dnes tu promluvil i šéf SFDI Zbyněk Hořelica a já bych se Vás chtěla zeptat, jak hodnotíte objem rozpočtu. Je podle Vás dostatečný?

Určitě dostatečný je a upřímně nikdo z nás ani nečekal, že se to podaří na tyto hodnoty a to se panu ministrovi dopravy podařilo, i české vládě, která opravdu pozornost na železnici napnula a hledá se způsob financování včetně úvěrové politiky a jeví se nám to zatím velmi pozitivně.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace