EU version

Rozhovory z konference Žesnad.CZ - Oldřich Sládek: Nejsme schopni konkurovat silnici, což je paradox Green Dealu

Rozhovory z konference Žesnad.CZ - Oldřich Sládek: Nejsme schopni konkurovat silnici, což je paradox Green Dealu
foto: Archiv/Oldřich Sládek
01 / 11 / 2021

Redakce RAILTARGET se účastnila konference ŽESNAD.CZ ve Špindlerově Mlýně. Přinášíme Vám rozhovor přímo s výkonným ředitelem ŽESNAD.CZ, Oldřichem Sládkem. Rozhovor je pomyslným ohlédnutím za jednou z největších událostí česko-slovenského železničního sektoru v roce 2021.

Právě skončila konference Žesnad.CZ ve Špindlerově Mlýně. Jaký máte pocit z konference, která se kvůli pandemické situaci musela třikrát posunout? Jste rád, že se povedlo konferenci konečně uspořádat, že jsme se mohli potkat tváří v tvář a diskutovat důležité otázky železnice?

Tak určitě, protože my jsme to už třikrát odložili, jsem rád, že se ta čtvrtá konference konečně podařila uskutečnit a mám velkou radost z té velké účasti, jak našich sponzorů, tak i ostatních účastníků, de facto zde byl celý československý železniční trh. My se snažíme naši konferenci profilovat širokospektrální, ve smyslu že tady máme lokomotivky, lidi z infrastruktury, lidi ze řízení provozu, prostě ze všech oblastní železnice, protože si myslím, že lidé se navzájem neznají a vždy ta jednotlivá oddělení nebo části dráhy, ať už na straně správy železnic nebo dopravců mají pocit, že jsou nejdůležitější, že žijí sami pro sebe a vůbec nechápou, že teprve ten celek dohromady má nějaký smysl a neznají se navzájem. Takže já jsem se rozhodl tuto konferenci profilovat jako propichování bublin, to znamená, aby se lidé poznali a potkali a diskutovali spolu. To je také důvod, proč jsem snažil všechny přesvědčovat, abychom nepoužívali PowerPointy, protože to je hrob všech konferencí a daleko lepší je, když si lidé povídají.

Z mého pohledu ten rozdíl oproti standardním konferencím je i v tom, že je zde prostor pro širokou debatu všech účastníků a hostů konference. Díky tomu můžete objevit řadu témat, řadu skrytých bublin a můžete společně najít skutečná řešení velkých problémů. Jaké byly ty nejzásadnější body, témata, na která jste v průběhu konference s diskutujícími narazili?

Především mi, abych se přiznal, vadilo, že se hlásilo méně lidí. Čekal jsem, že zájem o tu diskusi bude větší. Ale asi se bojí nebo se styděli, měli trému. Ale možná, že kdyby ta konference pokračovala ještě dvě hodiny, tak by se rozvášnilo i více lidí z publika. Všechna témata jsou důležitá, ale řekl bych, že nejdůležitější přednesl náš viceprezident Tomáš Tóth, protože skutečně nutně potřebujeme podporu železnice, neboť ta silnice nás teď válcuje a je to z důvodu zvyšování ceny elektřiny, emisních povolenek. Nejsme schopni konkurovat silnici, což je paradox Green Dealu.

Rok 2021 je i Evropským rokem železnice, takže podpora železnice s cílem přesunout většinu nákladu ze silnic na železnici by měla být celoevropským cílem. Je podle Vás podpora v Čechách dostatečná? Co je nutné změnit, aby tam byla konkurenceschopnost?

To je běh na dlouhou trať. Nedá se říct, že během jediného roku se vše změní jak mávnutím kouzelné hůlky. V zásadě jde o to, že my se snažíme mravenčí prací dotlačit všechny státní orgány, a nejen státní orgány k tomu, že je potřeba vzít tu železnici vážně a zejména nás, vlaky bez okýnek, protože ty už nebere vážně vůbec nikdo a nechápou, že i v rámci fungování celé společnosti je nákladní železniční doprava důležitá. Všichni chtějí svítit, všichni chtějí být v teple, všichni chtějí mít to či ono, zboží z Číny v kontejnerech a ono to tak samo nespadne z nebe. Ta podpora železniční nákladní dopravy je řekl bych nulová, ač tedy začala se lepšit, jak jste tady slyšeli díky podpoře POZE. Ale upřímně, zase jsme si to vybojovali za pět let naší činnosti. Nic covidového to nebylo, je to výsledek naší pětileté činnosti.

Je to určitě záslužná činnost, protože POZE je obrovské téma. Jste hrdý na to, že se podařilo prolomit bariéry?

Ano, protože nám všichni ze začátku prorokovali, že to nemůže fungovat, protože u nás jsou jak státní, tak soukromí dopravci, že se prostě nemůžou snést, že to nebude fungovat. My jsme si stanovili nějaká pravidla, hlavní pravidlo je, protože na tom trhu jsou všichni konkurenti, že zakázané slovo je „obchod, byznys“, prostě to mezi námi nemůže vůbec kolovat, ale všechna ostatní témata jsou společná pro všechny dopravce, nejenom dopravce, protože u nás nejsou pouze dopravci. Snažíme se ta témata, která jsou důležitá, společná pro všechny a všechny tíží a bolí, nějakým způsobem řešit. Jde to ztuha, jde to pomalu, dělá nám to problémy občas, ale mám pocit, že když se podíváme zpětně, tak nějaké výsledky jsou.

Co chystá do budoucna Žesnad.CZ? Připravujete nějakou další konferenci?

Připravujeme další konferenci. Na tomto samém místě 26. května 2022. A když se mě všichni ptají, proč to děláme ve Špindlerově Mlýně, tak je to proto, že se odtud blbě zdrhá a když už sem někdo přijede, tak tady zůstane.

Tagy