EU version

Rozhovor z volebního štábu- Martin Kolovratník: Trend podpory železnice zůstane v ČR i po volbách

Rozhovor z volebního štábu- Martin Kolovratník: Trend podpory železnice zůstane v ČR i po volbách
foto: Archiv/Martin Kolovratník
10 / 10 / 2021

Rail Target měl možnost udělat exkluzivní rozhovor přímo na volebním štábu hnutí ANO s poslancem Martinem Kolovratníkem, který se dlouhodobě věnuje železniční dopravě. Jak on osobně hodnotí výsledek voleb a jaký vliv to bude mít na železniční projekty v České republice?

Jak hodnotíte Vy osobně výsledek voleb?

Tak já bych to opravdu popsal, a vypůjčím si to klausovské slovo „nevýhra“, to znamená na jednu stranu, když bychom porovnávali jednotlivé strany samostatně, tak hnutí ANO vyhrálo, ale proti tomu v tom součtu tak, jak tady jsou ty koalice postaveny, to znamená, že je koalice SPOLU je na prvním místě, my jsme druzí, takže opravdu rozhodně nemůžeme a narovinu upřímně musím říct, nemůžeme mluvit o nějakém jednoznačném vítězství.

Co výsledek voleb podle vás znamená pro českou železnici?

Podle mě v tuto chvíli opravdu nic zásadního, protože ať ten scénář dalších jednání bude jakýkoliv a nepředjímám, prezident Zeman řekl, že poprvé pověří vítěze té největší jednotlivé strany, takže asi se dá předpokládat, že by to stále měl být Andrej Babiš. Kdyby to tak nebylo, ať ten průběh jednání bude jakýkoliv, tak je jasné, že to bude trvat dlouho a bohužel, použiji slovo bohužel, dá se tušit, že dlouhé a složité může být i sestavení sněmovny, takže ta má přímou vazbu na vládu v tom politickém klíči, otázka předsedy sněmovny, místopředsedů, počtu místopředsedů a tak dále, to jsou dvě spojené nádoby. Dá se tušit, že tento proces bude trvat, dlouho, což ale znamená, že pro železnici, pro pozici těch nejvýše postavených manažerů a strategii státu, co se týká obnovy železniční sítě, budování vysokorychlostních tratí, tak tam se stoprocentně nebude měnit nic. Koneckonců protože i stávající ministr Havlíček a vláda dle Ústavy musí dát demisi, ale dál ještě bude pracovat a vykonávat exekutivní kroky, takže určitě nečekám zaprvé žádnou změnu směru nebo trendů, ani jedním, ani druhým směrem, spíš si myslím ta kontinuita, tak jak se teď modernizuje, jak se chystají projekty, je vlastně už i připravený rozpočet dopravy, jak tedy ŘSD tak Správy železnic na příští rok, takže tam určitě žádná změna nehrozí. A to je možná dobře, bavíme se vlastně o té kontinuitě a stabilitě, kterou všichni v tom sektoru říkají, že potřebují.

Velmi diskutovaná otázka je stále podpora železnice. Myslíte si, že podpora železnice je v uvozovkách v ohrožení, nebo že dostane větší podporu?

Určitě v ohrožení není, protože tak jak znám, a teď řeknu po lidské nebo osobní rovině, kolegy, zástupce jiných stran, které, teď vidíme třeba v televizi zrovna slaví ta koalice SPOLU, tak jak kolegové z ODS, tak i KDU, ti, kteří byli a s vysokou pravděpodobností zase budou s námi v tom hospodářském výboru, tak všichni železnici podporují. Stejné je to i u Pirátů, Starostů, takže tady, už v minulém období jsme byli v naprosté shodě a tím se i vracím k té předchozí odpovědi, i teď ať ten scénář bude jakýkoli, nebo ať to bude jakkoliv složité, tak vím že všichni, kteří tam jsou a pravděpodobně tedy budou, tak že tu železnici podporují, takže určitě to nebude horší. Nechci říkat, jestli bude nějaké zlepšení nebo ne, ale ten trend, ta podpora je tak veliká, ty investice jsou tak velké, že ten trend prostě zůstane. Čeho se trošičku bojím, pokud by tedy větší slovo měla ODS, což může výsledek napovídat, tak zde byla uvedena myšlenka na privatizaci ČD Carga, Českých drah, tady bych tedy měl velkou obavu, kdyby s takovou myšlenkou kolegové přišli, zase mohu zopakovat, co jsem říkal i týden před volbami, že vždycky budu proti tomu a budu tomu bránit.

Kampaň byla určitě náročná, můžete nám popsat, kam povedou Vaše kroky v nejbližších dnech, co Vás všechno čeká?

Čekají mě dva úkoly, kterým se budu věnovat. První je Správa železnic, my jsme teď měli správní radu, a to souvisí s tou kontinuitou, čekají nás poměrně složitá přípravná jednání, co se týká strategie v oblasti, a to už je hodně technické, ICT integrace. Integrování celého ICT do jednoho odboru na Správě železnic, čeká nás velké množství práce na těch projektech vysokorychlostních tratí, kde se budou podepisovat smlouvy s Francouzi. Už jsem byl také předběžně osloven kolegy z našeho i z ostatních klubů, co se týká sněmovny, jestli bych se znovu ujal pozice takzvaného předsedy volební komise, což je orgán, který je vlastně první po volbách zvolený a řídí schůzi sněmovny, než je zvoleno to nové vedení. Protože jsem tuhle pozici zastával už dvě volební období, a teď nechci aby znělo nepokorně, ale mám to know-how, znám Jednací řád, tak tuším, že bych asi mohl být osloven kolegy, abych se ujal opět role předsedy volební komise a snažil se, řeknu, nějak neutrálně nebo nestraně provádět sněmovnu tím volebním procesem, což je příprava voleb, těch tajných, sčítání výsledků, kontrola a tak dále a za sebe tedy říkám, že pokud tu nabídku dostanu,  mohou se kolegové rozhodnout jinak, ale pokud ji dostanu, určitě ji rád přijmu a byla by to pro mě, řeknu, taková výzva v těch neklidných dobách, které pravděpodobně  jsou před námi, vlastně pomoci tomu, aby se ten proces toho ustavení sněmovny povedl.

Zmiňoval jste, že Správa železnic bude podepisovat smlouvu s francouzskou stranou, je stanoveno nějaké konkrétní datum jednání, kde by mělo padnout rozhodnutí?

Zatím ne, my jsme se teď domluvili na úrovni memoranda právě o převzetí těch technických norem, vlastně podkladů pro projektování, ale na té francouzské straně, taky je to velké konsorcium, velký holding, kde ty procesy trvají velmi dlouho, takže podle aktuálních informací, které mám od generálního ředitele, tak z naší strany je vše připraveno a čekáme vlastně na francouzskou stranu až dají v uvozovkách palec nahoru, že u nich je tedy, z hlediska právního, z hlediska obsahového vše vyjednáno, odsouhlaseno, a pak by mohlo dojít k podpisu. Ale neumím předjímat, jestli se to stane říjen, listopad. Budu doufat, že do konce roku se nám to povede.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace