EU version

Riziko ovlivnění férovosti, hrozí monopolizace trhu, říká expertka ke kauze technických specifikací pro nové vlaky pro Prahu

Riziko ovlivnění férovosti, hrozí monopolizace trhu, říká expertka ke kauze technických specifikací pro nové vlaky pro Prahu
foto: RAILTARGET/Předsedkyně spolku Fair Rail
30 / 10 / 2025

Kauza dokumentace s metadaty jednoho z výrobců vlaků znovu otevřela téma férovosti ve veřejných zakázkách. Předsedkyně spolku Fair Rail v rozhovoru pro RAILTARGET vysvětluje, jaké má taková netransparentnost důsledky, kde leží hranice mezi zákonností a etikou a proč je zdravá konkurence klíčová pro rozvoj železnice.

ROPID rozeslal prostřednictvím právní kanceláře Havel & Partners účastníkům megatendru na dodávku vlaků pro Středočeský kraj a Prahu dokument s názvem Technické požadavky BEMU 145 PTK. Ten obsahuje poznámku, že byl vytvořen a je majetkem společnosti Škoda Group, přičemž její dceřiná firma Škoda Transportation je jedním z uchazečů o zakázku. To podle expertů vyvolává vážné pochybnosti o férovosti přípravy soutěže.

Proto redakce RAILTARGET oslovila předsedkyni spolku Fair Rail Andreu Kneiflovou, aby se k danému tématu vyjádřila. Spolek Fair Rail se zaměřuje na kultivaci prostředí veřejných zakázek v železniční dopravě. Jeho cílem je posilovat transparentnost, otevřenou komunikaci a rovné podmínky mezi zadavateli a dodavateli. Spolek organizuje odborné kulaté stoly, setkání s představiteli veřejné správy i semináře, které mají napomáhat tomu, aby příprava zakázek probíhala férově a s dostatečnou odbornou podporou. Upozorňuje, že právě nedostatek otevřeného dialogu a technického zázemí u veřejných zadavatelů často vede k nedorozuměním a podezřením z neférových praktik.

V odborné veřejnosti nyní rezonuje případ, kdy v dokumentaci pro tendr na nové vlakové jednotky zůstala metadata jednoho z výrobců. Jak tuto situaci vnímáte?

I kdyby nešlo o trestný čin, tak je to jasný a křiklavý etický problém. Když se v oficiálním dokumentu zadávacího řízení a to i v části PTK objeví stopy po jednom z výrobců (potenciálním účastníkovi), vzniká dojem, že zakázka může být nastavena „na míru“. I kdyby to nebyl úmysl, vnímání férovosti je zásadní — bez něj důvěra v celý systém klesá.

Taková situace ukazuje, že transparentnost se nevyčerpává tím, že je splněn zákon (i když zde o tom můžeme silně polemizovat). Musí být i zřejmé, že soutěž probíhá v duchu rovnosti příležitostí. 

V médiích se objevily zmínky, že podobné problémy s přípravou dokumentace nejsou ojedinělé. Co to podle vás vypovídá o prostředí veřejných zakázek v dopravě?

Vypovídá to o tom, že chybí systémová obrana proti monopolizaci trhu. Pokud se opakovaně zadávají zakázky, které strukturálně zvýhodňují jednoho výrobce, i když neporušují zákon, vzniká faktický monopol — a to je dlouhodobě škodlivé. Také to vypovídá o úzké provázanosti zadavatelů s regionálními výrobci a rezignací na nastavení zadávacích podmínek tak, aby otevřeli trh zahraničním dodavatelům – zadávací dokumentace by měly být psané v angličtině, technické podmínky umožňovat řešení, které jsou zahraniční dodavatelé schopni nabídnout.

Monopolizace vede k menší inovaci, vyšším cenám i závislosti zadavatelů na úzkém okruhu dodavatelů. Z pohledu veřejného sektoru je to velmi rizikové, protože snižuje vyjednávací pozici státu i dopravců. Není motivace zlepšovat kvalitu služeb nebo optimalizovat provoz, chybí konkurenční tlak na modernizaci technologií, ekologická řešení či digitalizaci, zvyšují se korupční rizika, vytváří se bariéry vstupu pro nové subjekty – nové firmy se těžce prosazují a nemají potřebné reference, což prodlužuje trvání monopolu.

A buďme upřímní - reálně je dlouhodobý problém v tom, že zadavatelé chtějí konkrétního výrobce a snaží se ze všech sil mu to ušít na míru. To, že strukturálně zvýhodňují jednoho výrobce, znamená, že zákon porušují – omezují hospodářskou soutěž, tj. porušují § 36 odst. 1 ZZVZ.

Jak by se tomu dalo předejít?

Je nutné oddělit fázi technické přípravy od fáze samotné administrace zakázky. Technické specifikace by měly vznikat na základě širší konzultace s odbornou veřejností, ne podle materiálů jednoho subjektu.

Zároveň je potřeba posílit odbornou kapacitu zadavatelů – aby si byli schopni definovat parametry sami, nezávisle na dodavatelském prostředí. Zadavatelé by taky měli víc dopředu plánovat. Většinou chvátají s ohledem na rozpočet a pak se vytrácí kvalita a vítězí rychlost. Kvalitní podmínky vyžadují dostatek času i s ohledem na pořádání PTK.

A konečně – mělo by být standardem zveřejňovat původ technických podkladů, nemluvím jen o samotné zadávací dokumentaci, ale i o přípravných dokumentech vč. těch užívaných v rámci PTK. Pokud se na dokumentaci (a to i v rámci příprav a PTK) podílel externí subjekt, mělo by být uvedeno, kdo to byl, aby se předešlo skrytému střetu zájmů. Nicméně i citovaný příklad ukazuje, že využití renomovaného administrátora není všeobjímajícím řešením. Podotýkám, že již nyní je to zákonná povinnost zveřejňovat tyto jiné osoby, ale jen u zadávací dokumentace nebo výzvy.

Některé články upozorňují, že při tvorbě dokumentace pro velké železniční zakázky se objevují stopy konkrétních firem. Jak to ovlivňuje vnímání férovosti?

Velmi výrazně. V okamžiku, kdy se prokáže, že technická specifikace vznikla s přispěním jednoho z potenciálních dodavatelů, už není možné mluvit o otevřené soutěži. I kdyby šlo o nedbalost, vytváří to bariéru vstupu pro ostatní účastníky a posiluje postavení těch, kdo mají k zadavatelům blíž. A to i přesto, jaké bude konečné vysvětlení od aktérů kauzy (příběh, jak se to mohlo stát).

Takové prostředí pak logicky odrazuje nové hráče a prohlubuje koncentraci trhu, což je z pohledu férové hospodářské soutěže alarmující trend.

Jak by podle vás měli reagovat zákonodárci?

Měli by se zaměřit na posílení etických a transparentních pravidel v zadávání veřejných zakázek, zejména tam, kde jde o technologicky složité nebo strategické projekty.

Navrhovali bychom konkrétní legislativní kroky:

Povinnost deklarace původu technických podkladů – aby bylo jasné, kdo se podílel na tvorbě specifikací a zda může být v konfliktu zájmů a to i pro fáze přípravné, na které doposud zákon nemyslí

Dále povinnost provádět předběžné tržní konzultace, ve věstníku VZ zveřejňovat předběžná oznámení o záměru VZ zadat, psát ZD v angličtině, stanovit dostatečné lhůty pro podání nabídek, používat jednací typy zadávacího řízení, kde je možné na základě dialogu s účastníky zadávacího řízení technické podmínky zpřesnit v průběhu řízení, nebát se použít např. řízení o inovačním partnerství, které umožní plnění od všech účastníků a zadavateli se dostane nejlepšího plnění od všech zúčastněných.

Zavedení nezávislého předběžného auditu velkých zakázek v dopravě – ideálně pod dohledem Ministerstva dopravy nebo specializované agentury.

Omezení opakovaných dodávek bez otevřené soutěže, které posilují monopolní postavení jednotlivých firem a omezují technologickou rozmanitost na trhu.

Pokud chceme moderní a efektivní železnici, musíme zajistit i férové soutěžní prostředí. Bez něj se z každé inovace stává privilegium několika vyvolených.

Jak byste shrnula hlavní poselství této kauzy?

Tento případ ukazuje, že hranice mezi zákonností a etikou není totožná. Můžeme dodržet všechny paragrafy, a přesto jednat způsobem, který deformuje trh.

Transparentnost, nezávislost a rovnost podmínek musí být základními hodnotami při přípravě jakékoli železniční zakázky. Pokud se z nich stane jen formalita, ztrácíme důvěru nejen odborné veřejnosti, ale i občanů, kteří tyto projekty koneckonců financují.

Tagy