foto: Redakce RAILTARGET /Reportáž z IRFC 2022: Co se probíralo během otevřené odborné diskuze?
Konference IRFC 2022 pokračuje! Po slavnostním zahájení a 1. tematické sekci pokračujeme otevřenou odbornou diskuzí. Vystoupí v ní například Carlo Borghini, výkonný ředitel ER JU, Lukáš Svoboda, člen představenstva ČD, nebo Francois Bausch, místopředseda lucemburské vlády a ministr dopravy.
Jedním z témat bylo například podfinancování železnice. Místopředseda lucemburské vlády a ministr pro mobilitu a veřejné práce. Francois Bausch dal za vzorovou zemi USA, kde se masivně investuje do železnice oproti Evropě, skoro 800 bilionů dolarů. Musí se také pracovat na propojení jednotlivých států a hlavní úkol je na jejich vládách, aby tento proces pro železnici ulehčili.
Radek Čech, ředitel oddělení mezinárodních vztahů SŽ, přispěl do diskuze ohledně projektu Via Vindobona v rámci TEN-T. Spolupracuje se na něm úzce s Rakouskem a budou se v budoucnosti otevírat nové koridory na této trati.
Psali jsme
Vítejte u živého zpravodajství z konference IRFC 2022! První den konference začíná slavnostním zahájením, kde vystoupí například Martin Kupka,…
Situace v Lucembursku je velmi zajímavá, usilovně se pracuje na intermodalitě, protože doprava je v drtivě většiny na silnici. Přesunutí na železnici by mohla být, podle slov Francoise Bausche, politická sebevražda, proto je potřeba v těchto otázkách postupovat rozumně.
Carlo Borghini, výkonný ředitel ER JU, zmínil, že poslední články celého řetězce budoucnosti železnice jsou technologie jako DAC nebo ERTMS. Pak budeme mít celý systém, který bude funkční, opravdu to není o jednotlivých komponentech. Musíme také mít jasný plán, jak tyto technologie implementovat.
Panuje i shoda okolo toho, že kombinace způsobů dopravy přinese ještě lepší výsledky a napomůže celkové efektivitě dopravy. Důležitá bude její koordinace. Podobně jako i budovaní a správě infrastruktury, jak potvrdil Radek Čech. Samotné plánování je u velkých projektů náročnější v ČR, protože neexistuje dostatek informací pro správce infrastruktury, aby došlo k efektivnímu plánování. Také je o nacházení kompromisů, což taky bývá náročné. Dalším velkým tématem je i pandemie COVID. Podle slov Lukáše Svobody, člena představenstva ČD, zasáhla České dráhy vysoká ztráta, která nebyla nějakým způsobem kompenzována.
Francois Bausch by chtěl investovat více do modernizace železnice a také její elektrifikace. Měli by se také diskutovat o cenách za stavbu silnice a jak jsou placené poplatky spojené za její využívání. Carlo Borghini se ptá jestli jsme technologicky připraveni na zásadní a větší přechod na železnici. Velkým problémem je to, že se některé věci řeší pouze v rámci států a ne na evropské úrovni. Tyto bariéry by měly být odstraněny.
Psali jsme
Po slavnostním zahájení konference IRFC přichází první sekce, v rámci které vystoupil Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic, Philippe…
A co vodík? Mohl by se dostat do popředí jako hlavní zelený pohon? Francois Bausch ho vidí jako budoucnost alternativních pohonů. Musí se ale brát v potaz to, že ne všechny země mají podmínky pro výrobu a využití některých typů alternativní energie.
Carlo Borghini souhlasí, že alternativní pohony a vodík by měly hrát prim v železniční dopravě. Zároveň by ale železnice neměla platit za infrastrukturu nutnou k využití alternativních pohonů, to má zajistit vláda. Pokud mohou dopravovat uhlí, tak budou moci dopravovat i vodík.
Ralf-Charley Schutze, prezident UIRR, uzavírá debatu a říká, že bychom se měli snažit o co nejzelenější železnici.