EU version

Ředitel SUDOP Praha Slavíček: VRT jsou příležitostí pro rychlou dopravu, uvolnění kapacit pro náklad a šancí pro tuzemské firmy

Ředitel SUDOP Praha Slavíček: VRT jsou příležitostí pro rychlou dopravu, uvolnění kapacit pro náklad a šancí pro tuzemské firmy
foto: Archives/Ředitel SUDOP Praha Slavíček: VRT jsou příležitostí pro rychlou dopravu, uvolnění kapacit pro náklad a šancí pro tuzemské firmy
13 / 06 / 2022

Redakce RAILTARGET Vám přináší exkluzivní rozhovor s generální ředitelem společnosti SUDOP Praha a.s, Tomášem Slavíčkem. V tomto interview se dozvíte více o pohledu českých firem na projekt vysokorychlostní železnice. Tento rozhovor je zároveň pomyslným ohlédnutím za prezentací jednotky TGV v Praze.

V současné době se velmi diskutuje přínos vysokorychlostní železnice pro osobní dopravu, ale i pro dopravu nákladní. Vidíte ve VRTkách příležitost pro české firmy?

Je to určitě ohromná příležitost. Patřím k zastáncům, kteří věří projektu vysokorychlostních tratí. Dlouhodobě projektu věříme a dává nám velký smysl jako příležitost pro rychlou dopravu, uvolnění kapacit pro nákladní dopravu a samozřejmě i příležitost pro tuzemské dodavatelské firmy. Ještě dlouhou dobu potrvá, než se dostaneme k fázi realizace. Je dobrou zprávou, že na přípravy a projektování dokumentací se pracuje velmi intenzivně. Za to bych chtěl poděkovat i Vládě České republiky a Ministerstvu dopravy, že v tento projekt opravdu věří i oni a na přípravě projektu to jde vidět. Projektu věříme, pracujeme na něm a je to ohromná příležitost pro dodavatele českých zařízení a staveb. Jenom musíme jít projektu trochu naproti, protože kolikrát se dostáváme do situace, že tuzemské firmy nemají potřebné certifikáty nebo zkušenosti z vyšších rychlostí. Je třeba se na tohle připravit i u dodavatelských firem, stejně jako se na to připravovali i projektanti. My jsme předtím zhruba 10-15 let jezdili po světě a učili se, jak projektovat vysokorychlostní tratě, víceméně jsme na tuto situaci byli připraveni.

České firmy mají v tomto projektu zelenou i dle vyjádření ministra dopravy a generálního ředitele Správy železnic. Očekáváte nějakou speciální podporu pro české firmy, které by se chtěly zapojit do projektu?

Bylo by to dobré, ale tohle je samozřejmě na zadavateli, jak tyto kvalifikace anebo požadavky nastaví. Umím si představit, a už jsem také někde zaslechl, že by to mohlo být podobné jako když se vypisovala soutěž na budování Temelína. V zadávacích podmínkách byl zadaný poměrně vysoký procentuální objem dodávek z České republiky. Myslím si, že by tento projekt mohl být předlohou i pro vypisování soutěží na dodavatele vysokorychlostních tratí v České republice.

My jsme dnes v Praze na Hlavním nádraží, kde začíná takzvaná road show vlaku TGV, který projede jednotlivá místa České republiky a představí se jak odborné, tak i široké veřejnosti. Vy sám jste říkal, že jste velkým podporovatelem VRTek a za vámi můžeme vidět, že stovky lidí se tísní, aby si tuto soupravu mohly prohlédnout. Myslíte si, že tohle je ta správná propagace a reklama, kterou VRTky v České republice potřebovaly?

Určitě, já jsem nadšený z toho, jak dnešek probíhá a kolik tu je lidí. Jsem rád, že jsem byl pozván a mohl se zúčastnit. Je to skvělá příležitost podívat se, jak vlak vypadá i zevnitř. Tohle by měl být jeden z kroků, který vysokorychlostní dopravu u nás zpopularizoval.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace