foto: Archiv/Ředitel SUDOP PRAHA Slavíček: Potenciál rozvoje nákladní dopravy je v mezinárodních tranzitních koridorech a výstavbě terminálů
Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s Tomášem Slavíčkem, generálním ředitelem SUDOP PRAHA a.s, který byl natočen v rámci konference Železnice 2021/2022. Pravidelnými pořadateli této konference je právě společnosti SUDOP PRAHA a Správa železnic. Co je Vize železnice 2050+ a jaký je další potenciál pro rozvoj železniční dopravy?
Pane řediteli, dnes na konferenci jste ve své prezentaci zmínil Vizi železnice 2050+. Mohl byste nám tuto vizi stručně představit?
Tak Vize železnice 2050+ vznikla pro Asociaci rozvoje infrastruktury. Vlastně jsme zpracovali materiál, který je k diskusi o tom, co by se po roce 2050 mohlo na železnici odehrávat. Jsou to vize, které jsou nad rámec toho, co v současné době Ministerstvo dopravy a Správa železnic připravuje. Takže jsme měli takové volné pole zamyslet se bez nějakého omezení nad tím, kde ještě jsou nějaké možnosti rozvoje železnice v tomto státě.
Psali jsme
Medzinárodná odborná konferencia Fórum koľajovej dopravy je významnou udalosťou v kalendári medzinárodného železničného odvetvia. Každoročne sa na podujatí…
Chtěla bych se právě zeptat na Váš pohled, kam by se ta železnice měla vyvíjet. Zmínil jste v prezentaci například to, že by se mohly přidat některé hraniční přechody, popřípadě co se týče nákladní železniční dopravy, že by se mohl navýšit i počet terminálů. Jaký je na to Váš pohled?
Tak těch možností rozvoje železnice v naší republice má více parametrů a více pohledů. Určitě, když se bavíme o osobní dopravě, tak tam tím hlavním úkolem a rozvojem bude i nadále příměstská doprava v těch velkých aglomeracích a rychlá dálková doprava, která se víceméně formou vysokorychlostních tratí připravuje. V té nákladní dopravě vidíme ten rozvoj v těch mezinárodních tranzitních koridorech, kde máme vytipovány i třeba pro nákladní dopravu další podružné koridory, kde právě to přeshraniční spojení by bylo potřeba připravit a zkapacitnit. Terminály to je další etapa, kde si myslíme, že ta nákladní doprava by se mohla podpořit výstavbou dalších terminálů v sídlech, kde je potenciál na překládku a nakládku větších zásilek.
Stavba vysokorychlostní železniční trati v České republice je velkým tématem. Chtěla bych se zeptat, jestli podle Vašeho názoru jsou firmy v České republice připraveny na takto významný projekt?
Určitě jsme připraveni my jako projektanti a co mám informace, tak i dodavatelé a stavební firmy se na to těší a jsou připraveni. My jako projektanti SUDOP Praha pracujeme na studiích vysokorychlostních tratí více jak 40 let, takže máme už generace projektantů, kteří tuto problematiku sledují. V posledních deseti letech jsme i investovali hodně do toho, aby naši inženýři jezdili do světa, do Evropy se učit a pozorovat, jak to jinde dělají. Takže máme opravdu technický kvalitní tým, multiprofesní, který to dokáže všechno udělat. A všem říkám, když se nad tím zamyslíte, ono vyprojektovat vysokorychlostní trať na zelené louce je technicky mnohem jednodušší než projektovat modernizaci koridoru za provozu, kde máte mnohem více omezení a mnohem více technických specifik. Takže technicky si myslím, je to o tom mít dobře nastavenou technickou základnu podle čeho to budeme dělat. Vymyslet to technicky není takový problém, jako potom to území a ten zásah do území potom projednat se všemi dotčenými orgány.
Psali jsme
Nové školící centrum pro 30 osob a ubytování pro 25 zaměstnanců nabízí zrekonstruovaná budova, kterou společnost CZ LOKO otevřela 18. května 2022…
Má poslední otázka směřuje k Vaší společnosti. Jaké projekty v tomto roce realizujete, na jaké se třeba těšíte v tom příštím?
Tak současně realizujeme velké množství projektů na železnici, aspoň si myslím ty nejzajímavější nebo největší jsou spojeny s modernizací koridorů, které stále dobíhají. Je to zejména úsek Nemanice – Ševětín na čtvrtém koridoru, kde vzniká ohromná stavba s velmi dlouhými tunely. Podobně projektujeme i dokončení třetího koridoru mezi Prahou a Berounem, opět velká novostavba s tunelem dlouhým přes dvacet kilometrů. Tak to jsou opravdu prestižní zakázky a velmi zajímavé. Co je velkým tématem, jsou technologické stavby ETCS, to znamená evropský zabezpečovač, kde jsme pod velkým tlakem, abychom do roku 2025 případně 2026 všechny ty stavby měli připravené. A tyto stavby se připravují formou vyprojektuj a postav, kdy vlastně rovnou projektujeme pro stavební firmu a opravdu třeba ten tlak a nápor na plnění termínu je ohromný, ale zase velká výzva a skvělá práce.
Psali jsme
V rozhovoru redakce RAILTARGET s poslancem a velkým propagátorem železniční dopravy Martinem Kolovratníkem se dozvíte více o novém…