foto: Archives/Zbyněk Hořelica
Redakce RAILTARGET přináší rozhovor s ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), Zbyňkem Hořelicou. Rozhovor byl natočen na konferenci Železnice 2021/2022, kterou pořádala Správa železnic a společnost SUDOP PRAHA. Budou rekordní investice do železniční infrastruktury pokračovat?
Správa železnic v roce 2021 čerpala rekordní částku 60 miliard korun. Jaká bude tato tendence v roce 2022 a možná v těch následujících letech?
Já věřím, že v tomto úspěšném trendu budeme pokračovat dále, protože železnice má zelenou nejenom v České republice, v celé Evropské unii a na celém světě. Takže věřím, že se nám bude dařit zabezpečovat finanční prostředky pro železnici.
Psali jsme
Modernizace spojená se zrychlením železniční trati z Lysé nad Labem směrem do Prahy by měla přinést zkrácení doby jízdy. To však pro cestující…
Domníváte se, že českou železnici čekají ta hubená léta, jak tvrdí zlí jazykové, nebo ta situace bude tak nějak stabilizována?
Já si nemyslím, že to bude tak tragické. Jsem optimista a věřím, že ty finanční prostředky se nám bude dařit zajistit v dostatečné výši. Je možné, že ten rozvoj do budoucna nebude tak dynamický, jaký byl v současné době, ale věřím, že určitě se budeme posouvat dál a železnice se bude rozvíjet.
Velkou část těch finančních prostředků tvoří i zdroje Evropské unie. Dá se očekávat, že do budoucna budou tyto zdroje navyšovány, například vzhledem k projektu VRT, který určitě bude stát řadu milionů korun?
V současné době používáme prostředky z Operačního programu Doprava. Ten současný, který končí pro období 2014-2020, tam je to pravidlo N+3, to znamená do roku 2023. A již dnes víme, že bude stoprocentně úspěšně vyčerpán, v současné době se projednává nový operační program pro období 2021-2027, který je na spadnutí a již dnes máme dost projektů na železnici, tak aby byly plně tyto finanční zdroje vyčerpány. Rovněž počítáme s Connecting Europe Facility, což je další evropský nástroj, ze kterého může Česká republika čerpat finanční prostředky. Máme tady nástroj SRF v rámci národního plánu obnovy pro železnici. Takže se domnívám, že těch finančních prostředků bude velké množství. Samozřejmě ve srovnání s předcházejícími roky, ty které byly na operační program doprava, může dojít v některých těch zdrojích k menšímu poklesu, ale rozhodně si myslím, že ze strany Evropské komise má železnice zelenou, jak už jsem říkal, takže bude podporována a těch finančních zdrojů by měl být relativně dostatek.
Psali jsme
Od vypuknutia konfliktu na Ukrajine hrá železnica dôležitú úlohu ako v zásobovaní, tak aj pri evakuácii obyvateľstva. ZSSK CARGO bola aktívna…
Ráda bych se ještě zeptala na věc, která je novinkou, nastínil jste ji ve své prezentaci, a to jsou infrastrukturní dluhopisy. Můžete v krátkosti tento projekt představit?
Státní fond dopravní infrastruktury aktuálně hovoří s ministerstvem dopravy o možnostech dalších finančních zdrojů pro dopravní infrastrukturu. A jedna z těch věcí je možnost emitovat dluhopisy. Historicky státní fond tuto možnost nějakým způsobem debatoval, v současné době se snažíme obnovit tuto myšlenku i s dalšími projekty na financování, například zavádění PPP, tak jak dnes máme první pilotní projekt na silnici, věříme, že brzy bude i na železnici. Rovněž na konferenci dnes o tom tady byla debata. Chceme rozvíjet finanční nástroje a to co se týče možnosti emitovat speciálně dluhopisy pro dopravní infrastrukturu je nasnadě a uvidíme, jak se nám podaří tuto debatu jak s ministerstvem dopravy, ale hlavně s ministerstvem financí vykomunikovat a zda bude možné používat i tuto cestu získávání finančních zdrojů pro dopravní infrastrukturu.
Psali jsme
V sobotu se na pražském Smíchovském nádraží odehrála událost šitá na míru všem milovníkům parních lokomotiv a nostalgických jízd. Dopoledne…