foto: Redakce/Ředitel ROPID Tomčík exkluzivně: Kapacita pražského železničního uzlu je zcela vyčerpána
Petr Tomčík, ředitel ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy), poskytl RAILTARGET exkluzivní rozhovor. Tématem byla nejen nadcházející turistická sezóna, ale také kapacita pražského železničního uzlu.
Jaká jsou Vaše očekávání od letošní turistické sezóny v rámci ROPIDu ?
Vzhledem k tomu, že letos slavíme desáté výročí, jsou očekávání velká. Cyklohráček jako produkt turistické a zážitkové dopravy má velkou tradici a velkou poptávku, což nás velmi těší, a proto tento produkt dále rozvíjíme. Letos nás čeká novinka, kdy během léta, v červenci a srpnu, budeme jezdit dvakrát týdně, v úterý a ve čtvrtek do destinací ve Středočeském kraji.
Jaký je současný stav linek integrované dopravy, dá se říci, že jich přibývá ?
Co se týče linek městské kolejové dopravy ve spolupráci se Středočeským krajem, největší novinky nás podle grafikonu čeká v prosinci 2024, kdy přijedou nové elektrické vlaky. Zároveň se v příštím roce můžeme těšit na nové jednotky s názvem DMU 120.
V současné době je velkým problémem kapacita tratí v okolí Prahy, což má dopad na nákladní dopravce. Přistupujete k vzájemné spolupráci s nimi ?
S nákladními železničními dopravci jsme neustále v kontaktu. V rámci pražského železničního uzlu je kapacita úplně vyčerpána, proto je nutné se vzájemně domluvit a vyjít si vstříc. Jsme v pravidelném kontaktu s problematickými úseky, jako jsou například Malešovice.
Reálně hrozí, že intermodální areál v pražské Uhříněvsi nebude schopen provozu. Jaké vidíte řešení této situace ?
Tento problém se týká železničního přejezdu u nádraží v Malešovicích, odkud musí železniční dopravci jedoucí po trase Hostivař-Malešice-Libeň přejíždět první železniční koridor. Řešením by tedy bylo dobudování chybějící železniční infrastruktury Libeňský přesmyk.