foto: Archiv/Ředitel odboru VRT Švehlík: Z Francie jsme s TGV přivezli odborníky na vysokorychlostní tratě
RAILTARGET přináší rozhovor s ředitelem odboru přípravy vysokorychlostních tratí, Martinem Švehlíkem. V rozhovoru, který byl natočen v rámci prezentace jednotky TGV v Praze jsme se ptali na jednání s francouzskými odborníky, benefity projektu VRT i na příležitost pro české firmy.
My se dnes setkáváme u příležitosti prezentace jednotky TGV v Praze. Ráda bych se zeptala, jestli můžete tuto akci trochu přiblížit.
Ano, je to velký impuls pro představení vysokorychlostní dopravy v České republice. My, jako Správa železnic, jsme využili tohoto rekordmana, abychom k němu připojili velké množství workshopů a setkání se zástupci například samospráv a krajů, tak abychom z Francie přivezli nejenom techniky, kteří vědí všechno o této krásce, ale také všechno o provozu vysokorychlostních tratí ve Francii a přínosu pro regiony, v čemž spatřujeme jednu velmi důležitou věc.
Ano, tohle jednání je jednou velkou přidanou hodnotou. Jednání by mělo proběhnout v úterý na Rail Business Days. Jaká hlavní témata a problematiky očekáváte, že budou diskutována?
Všechno je to o přínosu vysokorychlostních tratí pro region, co vše tratě přinesly dotčeným regionům, obcím a městům ve Francii. Je pro nás velmi důležité, abychom to slyšeli z úst lidí, kteří už mají vysokorychlostní železnici v provozu. Aby tito lidé mohli hovořit o dopadech trati na okolí, jak se dá s tím pracovat a jaké přinese benefity pro dotčené regiony.
Psali jsme
Slovenský národný dopravca ZSSK CARGO podpísal zmluvu na modernizáciu 20 rušňov radu 742. Prestavbu hnacích vozidiel bude realizovať česká strojárska…
Jedním z benefitů vysokorychlostní železnice je to, že se uvolní část kapacity osobní dopravy pro dopravce nákladní. Lidé se budou moct přemisťovat mnohem rychleji. Je to podle vás i dobrá příležitost pro české firmy zapojit se do výstavby? Připravujete pro české firmy nějaký druh podpory?
Pro nás je důležité, že máme k dispozici manuál pro návrh vysokorychlostních tratí, který bude následovat manuál pro výstavbu a vzorová technická řešení. Dle mě je to velká příležitost pro české firmy. V současné době, kdy české firmy kreslí vysokorychlostní tratě v konsorciích a pracují na nich. Díky tomu, že my budeme mít vzorové technické řešení, tak nic nebude bránit zapojení českých firem i do samotné výstavby vysokorychlostních tratí.
Dneškem startuje celý týden podpory vysokorychlostních tratí železnice, kdy se odehrává road show TGV. Už dnes tady vidíme stovky lidí, kteří stojí fronty na prohlídku. Také zde vidíme všechna důležitá média. Splnila tato akce ve vašich očích svůj účel dostatečně zpropagovat vysokorychlostní železnici v řadách veřejnosti?
Za mě rozhodně ano. Budu rád, když se uvidíme i s obyvateli v Jihlavě a Ústí nad Labem. V Ústí nad Labem už funguje naše infocentrum zaměřené na spojení Praha-Drážďany, kde už také prošlo tisíce lidí. Myslím si, že všechny tyto akce směřují k rozšíření povědomí lidí o vysokorychlostních tratí.
Psali jsme
V neděli 12. června vstoupí v platnost pravidelná letní změna vlakových jízdních řádů. Ve většině regionů dojde jen k drobným změnám, jejichž…