foto: Archives/Ředitel AŽD Chrdle: Drony, autonomní vlaky i chaotické zavádění ETCS
Na konferenci Železnice Pardubice 2022 vystoupil i Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD, aby přiblížil spolehlivá řešení a návrhy na další postup implementace ETCS.
Mezi aktuální témata zařadil Zdeněk Chrdle především efektivitu stávající infrastruktury, provozuschopnost, ETCS, kyberbezpečnost a roli železnice jako kritické infrastruktury. „Vnímáme, že ne všude se dají udělat čtyři koleje, klobouk dolů před tím, co se dělá v jižních Čechách, v nové ose vedená koridorová trať, ale ne všude to jde,“ řekl k efektivitě využití infrastruktury, která neumožňuje donekonečna stavět dopravní stavby a musí se proto vypořádat s dopravními dluhy z minulosti. S dodatkem, že část výkonů by měly převzít vysokorychlostní tratě. Chrdle schvaluje vznik speciálního zákona o vysokorychlostních tratích.
Klíč se podle Chrdleho nachází ve využití stávajících technologií, což Česká republika zvládá. „Mám radost z toho, že kolegové ze Správy železnic vnímají pokročilé technologie a na české železnici opravdu jsou,“ zhodnotil a přesunul pozornost k automatickým systémům. „Snažíme se i jako společnost vnímat systém ETCS, automatické vedení vlaků, vnímat to, že jsme schopní ušetřit v rámci těchto nových systémů nejen velké množství energie – elektrické a nafty,“ komentoval automatizaci a podporu řízení a dodal „jsme schopni až o 30 % zvednout pomocí těch infrastrukturních a mobilních systémů kapacitu té stávající železniční sítě.“
Dále se šéf AŽD zmínil o moderních systémech údržby pomocí dronů, robotů a rozšířené reality. Nechyběla ani zmínka o autonomním vlaku, který AŽD testovalo loni na Švestkové dráze. „Tady je otázka, kde a jak, na jakých tratích jsme schopni s tím přijít a kde jako pilotní projekt to zajistit,“ podotkl.
Nepříliš pozitivně hovořil generální ředitel o systému zavádění ETCS. Ačkoli souhlasí s potřebou jeho zavedení, kritizoval stávající systém, který neumožní všechny vozy do roku 2025 vybavit. „Žádný trh a tržní prostředí cenu nesnížilo, naopak tlak na to vybavení bude cenu zvyšovat ještě nadále, může se pohybovat kolem 20 milionů na vozidlo,“ hodnotil stav cen, které pro řadu dopravců představují jednu z komplikací.
Na závěr s ohledem na nedávnou situaci v Polsku apeloval na opatrnost před kybernetickými útoky. „Musíme si uvědomit, že třeba systém ETCS Level 2 přenáší přes systém GSM-R,“ upozornil na možnost výpadku, která u veřejného operátora hrozí a která může systém ETCS paralyzovat. Další riziko dle Chrdleho přináší i některé otevřené systémy.